arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۶۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۹ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۰

كراوات یك نماد اسلامی است و در جنگ‌های صلیبی سربازان اسلام از آن استفاده می‌كردند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس اتحادیه‌ی سراسری كانو‌ن‌های وكلای دادگستری به اظهارات اخیر رییس مركز امور مشاوران حقوقی، وكلا و كارشناسان قوه قضاییه واكنش نشان داد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا،‌ بهمن كشاورز در نشست خبری صبح سه‌شنبه كه در آن رییس كانون وكلای دادگستری مركز و نایب رییس اسكودا نیز حضور داشتند، با تبریك ولادت حضرت زهرا، روز زن و روز آزادسازی خرمشهر و تولد امام خمینی (ره) عنوان كرد: متاسفیم كه موضوع صحبت ما امروز عمدتا بلكه كلا در مورد چیزی خواهد بود كه ما هرگز نمی‌خواهیم و نمی‌خواستیم در این زمینه‌ها با دوستان مطبوعاتی صحبت كنیم ولی متاسفانه باید پاسخگوی بحث‌ها باشیم كه شاید اگر مطرح نمی‌شد خیلی بهتر بود.

وی با اشاره به این‌كه در همایش مركز مشاوران حقوقی كه 28 اردیبهشت برگزار شد صحبت‌هایی مطرح شده كه باید به آنها پاسخ داده شود، گفت: یكی از مباحثی كه رییس مركز مشاوران به آن اشاره كرد این بود كه كانون‌های وكلا قبل از انقلاب جشن استقلال برگزار نمی‌كردند. در پاسخ باید گفت استقلال كانون از 1331 به بعد هر سال در باشگاه وكلا و باشگاه دانشگاه جشن گرفته می‌شد. بعد از انقلاب هم جشن برگزار می‌شد اما در فاصله‌ی سال‌های 59 تا 77 جشنی نگرفتیم؛ زیرا استقلالی در كار نبود كه جشن آن را بگیریم.

كشاورز با اشاره به بخش دیگری از صحبت‌های مومنی كه گفته بود كانون‌های وكلا پیش از انقلاب منفعل عمل می‌كردند، اظهار كرد: یادآوری می‌كنم كانون وكلا محل، مأمن و پناهگاه خانواده‌ی زندانیان سیاسی بود. این وكلا بودند كه در دادگاه‌های آن زمان از بسیاری از روحانیونی كه مورد هجمه و تعقیب رژیم وقت قرار گرفته بودند دفاع می‌كردند. اگر معنای انفعال این است حتما منفعل بودیم.

رییس اتحادیه سراسری كانون‌های وكلای دادگستری با اشاره به بخش دیگری از سخنان رییس مركز مشاوران حقوقی كه گفته بود جشن‌های استقلال كانون، جشنواره كراوات و روسری‌های تا فرق سر است، اظهار كرد: كانون‌های وكلا قویا از همه‌ی وكلا می‌خواهد در محل‌های رسمی ظاهری آراسته با رعایت شأن وكالت و شرع داشته باشند اما اگر خانم یا آقای محترمی رعایت حجاب را آن‌چنان كه در شرع گفته شده كرد، بقیه‌ آن به ما مربوط نیست و نباید باشد.

وی با بیان این‌كه موضوعیت قائل شدن برای لباس كار چندان خوبی نیست، به تحقیقی كه دكتر نوربها در مورد تاریخچه‌ كراوات انجام داده بود اشاره كرد و گفت: بر اساس تحقیق ایشان كراوات یك نماد اسلامی است و در جنگ‌های صلیبی سربازان اسلام از آن استفاده می‌كردند و چون اولین بار مسلمانان قوم كروات آن را انتخاب كردند به این نام مشهور شده است.

كشاورز با اشاره به بخش دیگری از سخنان مومنی كه گفته بود كانون‌های وكلا تعدادشان قبلا 4 هزار و 200 نفر بود اما بعد از شروع كار مركز مشاوران آن‌قدر نیرو جذب كردند كه به 33 هزار نفر رسیده است، اظهار كرد: تعداد وكلا را كمیسیونی انتخاب می‌كند كه بیشترین اعضای آن را نمایندگان قوه‌ی قضاییه تشكیل می‌دهند و آمارهای مربوط به قوه‌ی قضاییه در اختیار این بزرگواران قرار دارد. ضمن آن‌كه همه‌ی هزینه‌های مربوط به تربیت این وكلا را خودت كانون تامین می‌كند.

رییس اتحادیه سراسری كانون‌های وكلای دادگستری افزود: كانون وكلای مركز كه كانون مادر و اصلی است در سال‌های 59 تا 76 دربست در اختیار قوه‌ی قضاییه بود و آنها می‌توانستند تعداد وكیل را در آن سال‌ها خود تعیین كنند.

وی در ادامه گفت: این‌كه گفته می‌شود استاندارد وكیل در دنیا برای هر وكیل 1500 نفر است در كشور ما جایگاهی ندارد. كسانی كه این صحبت را می‌كنند آیا در جریان وضع وكلا هستند؟ می‌دانند وكلای بیكار و كم‌كار چه تعداد هستند؟ مطرح كردن این موضوع مثل شعار هر ایرانی یك پیكان است. باید با این مسائل به صورت واقعی برخورد شود.

كشاورز در ادامه اظهار كرد: كانون‌های وكلا در پاسخ نیازهای واقعی به موجب نظر كمیسیون تبصره 1 قانون كیفیت اخذ پروانه وكالت، تعدادی كارآموز جذب می‌كند. این تعدادی كه مركز مشاوران اضافه بر تعدادی كه این كمیسیون مشخص كرده است جذب می‌كند بر اساس چه معیاری است؟

وی در ادامه به بخش دیگری از سخنان مومنی كه درخصوص نظارت قوه‌ی قضاییه بر مجمع كانون وكلا همانند مركز مشاوران است اشاره كرد و گفت: وی عنوان كرده است كه این موضوع هیچ منافاتی با استقلال كانون‌ها ندارد. ما فقط تنافی را در جایی می‌دانیم كه اگر وكیل تخلف انتظامی می‌كند باید دادگاه‌های ما به آن رسیدگی كنند و بین این نحوه‌ی عمل و استقلال كانون، ضدیت وجود دارد.

رییس اتحادیه سراسری كانون‌های وكلای دادگستری در ادامه به بخش دیگری از صحبت‌های مومنی درخصوص حضور بیشتر وكلای مركز مشاوران در وكالت‌های تسخیری در مسائل سیاسی اشاره كرد و گفت: ما هم فیلم دادگاه‌ها را دیدیم، شما هم دیدید. اصلا به این‌كه موضوع محاكمه چه بود و این‌كه آیا باید علنی می‌بود یا نه كاری نداریم. اتحادیه و كانون‌ها با مسائل سیاسی كاری ندارند اما بسیاری از مردم كه فیلم دادگاه‌ها را دیده بودند می‌گفتند صحبت‌هایی كه وكلا در دادگاه مطرح كردند را خود متهمان هم می‌توانستند مطرح كنند. من ایرادی به آن دوستان نمی‌گیرم ولی مثالی كه مطرح شده مثال خوبی برای دفاع از مركز مشاوران نبود.

كشاورز تاكید كرد: ما چنین روش دفاعی را نه یاد می‌دهیم و نه از وكلا چنین دفاعی را می‌پذیریم. وكیل باید حق دفاع مردم را آن‌چنان كه باید اجرا كند.

وی به بخش دیگری از سخنان مومنی درباره‌ی الزامی شدن وكالت و افزایش معاضدت اشاره كرد و گفت: وقتی بحث الزامی شدن وكالت مطرح شد به تمام كانون‌ها برای تشكیل ستادهای واكنش سریع هشدار داده شد؛ چون گفته شده بود سیل پرونده‌های معاضدتی به طرف مردم خواهد آمد. ستادها تشكیل شد و علی‌رغم این‌كه وكلای كانون موظفند سه پرونده در طول سال به صورت معاضدتی بپذیرند، همكاران ما همه‌ی پرونده‌هایی كه به آنها داده شد را پذیرفتند.

رییس اتحادیه سراسری كانون‌های وكلای دادگستری افزود: من آن زمان افتخار تصدی اتحادیه را داشتم و از كانون‌ها پرسیدم كه آیا تعداد وكلای تعیینی بالا رفته یا خیر؟ كه فقط در یك مورد بالا رفته بود. سایر همكاران گفتند تغییری نكرده است.

كشاورز در ادامه اظهار كرد: یكی از محاسن تغییرات مدیریت قوه‌ی قضاییه منتفی شدن جذب افراد جدید به مركز مشاوران بود اما شنیده شده است كه فرموده‌اند قرار است مجددا افرادی جذب شوند. قبلا هم گفته بودیم و بار دیگر می‌گوییم جذب مجدد این افراد بعد از پایان برنامه‌ی سوم توسعه صحیح و مطابق قانون نیست و این‌كه برخی موارد یك برنامه‌ی توسعه در برنامه‌های بعدی استمرار یابد ناظر به این مورد نیست.

وی خاطرنشان كرد: قانون‌گذار در برنامه‌ی چهارم هركجا خواسته ضابطه‌ای را از برنامه‌ی سوم ادامه دهد صریحا آن را ذكر كرده است كه درباره‌ی ماده 187 چنین كاری نكرده است. در برنامه‌ی پنجم هم چنین چیزی نیامده و بودجه‌ی اجرایی آن هم تصویب نشده است. با توجه به نبود بودجه و تمام شدن مدت برنامه‌ی سوم توسعه این‌كه مجدا قرار است افرادی جذب شوند نیاز به تفسیر و توضیح دارد.

رییس اتحادیه سراسری كانون‌های وكلای دادگستری در عین حال خاطرنشان كرد: به هر حال برای تمشیت امور افرادی كه در برنامه‌ی سوم توسعه به طور قانونی جذب شده‌اند باید تشكیلاتی وجود داشته باشد اما جذب افراد در دوره‌های بعد از نظر ما قابل قبول نیست.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یک قاضی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۳
0
0
زمانی بود که کانون وکلا در راستای قانون عرضه و تقاضا و اینکه هر چه تعداد وکیل کمتر باشد حق الوکاله وکلا خیلی خیلی بالا باشد و این پول کثیف را اندوخته و برای زن و بچه خودشان و ورراث جمع کنند در پذیرش وکیل خیلی سختگیری می کردند تا تعداد اندکی فکر کنم سالانه 50 نفر جذب می کردند و بقیه را به بهانه ضعف علمی رد می کردند و با دروغ بزرگ اینکه می گفتند که جهت حمایت از مردم وکلایی باید به مردم خدمت کنند که دارای بنیه علمی قوی باشند که دولت امد و اتش به این انحصار طلبی ظالمانه کرد و بساط دروغ و تزویر و ریای انان را برچید
البته یک مشکلی که الان است باز خیلی بیش از نیاز وکیل گرفته که از این باب هم مشکلاتی ایجاد شده است
نظرات بینندگان