arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۶۶۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۶ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵

هشدار آیت الله مکارم نسبت به انحراف حوزه

حضرت آیت الله مکارم شیرازی نسبت به نقشه نفوذ در حوزه و متعاقب آن انحراف حوزویان هشدار داد و گفت: یقین بدانید دست هایی است که می خواهد در حوزه نفوذ کنند و افراد را از نظر فکری و اخلاقی منحرف کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش انتخاب، حضرت آیت الله مکارم شیرازی نسبت به نقشه نفوذ در حوزه و متعاقب آن انحراف حوزویان هشدار داد و گفت: یقین بدانید دست هایی است که می خواهد در حوزه نفوذ کنند و افراد را از نظر فکری و اخلاقی منحرف کنند.

حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم پس از تسلیت شهادت امام موسی کاظم(ع) خاطرنشان کرد: یکی از افتخاراتی که پیروان مکتب اهل بیت(ع) دارند، مسأله حجیت عقل است. طبق روایتی از امام هفتم(ع) انسان ها دارای دو نوع حجت ظاهری و باطنی هستند که حجت ظاهری همان انبیا و اوصیا و حجت باطنی نیز عقل است.

این مرجع تقلید با اشاره به اهمیت حجیت عقل، اظهار داشت: مهم ترین کتاب حدیث، کافی است که در حدیث هشامیه آمده که هشام از امام کاظم(ع) حدیثی درباره اهمیت و پیروی از عقل نقل می کند؛ علت اشاره امام کاظم(ع) درباره حجیت عقل به این دلیل است که جماعتی از مسیر قرآن منحرف شدند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم به طالبان مکتب تشیع در دنیا اشاره و تصریح کرد: اگر تمسک به دامان اهل بیت(ع) وجود نداشت، گمراهی بود؛ هفتاد آیه قرآن درباره عقل، فکر، اندیشه و تدبر است؛ امام موسی کاظم(ع) در آن برهه خدمت بزرگی به اسلام کردند و با این حدیث هشامیه تثبیت کردند که اسلام طرفدار عقل است؛ مکتب تشیع در دنیا، طالبان بیشتری دارد و اینها معتقد به حقانیت عقل و عقلانیت مذهب هستند.

وی درباره برکات مجمع نمایندگان طلاب حوزه گفت: نمایندگان طلاب حوزه می توانند در حوزه تأثیرگذار باشند و تأثیرگذار بوده اند؛ یکی از برکات انقلاب همین مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم است؛ در گذشته طلاب یک شهر از همدیگر خبری نداشتند و یا نظارتی بر آنها نبود، اما امروزه نماینده خود را انتخاب می کنند و در جلسات شان به مقداری از مشکلات آنها رسیدگی می شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بی نظمی طلاب در درس ها را سبب عقب ماندگی دانست و یادآور شد: وظیفه اعضای مجمع نمایندگان طلاب حوزه سنگین است و طلاب به شما اعتماد کرده اند و این افتخاری است و در کنار هر افتخار و امتیازی وظیفه ای قرار دارد و اعضای این مجمع مسؤولیت دارند که در مسائل درسی، اخلاقی و زندگی طلاب باید کار کنند.

این مرجع تقلید با اشاره به تفاوت تحصیل در حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: تفاوت حوزه علمیه با نظام دانشگاهی در این است که طلاب علم را برای علم می خواهند، اما تحصیل در دانشگاه ها برای مدرک و سپس پول است؛ نباید فرهنگ حوزوی تغییر پیدا کرده و به دانشگاهی تبدیل شود؛ همیشه در حوزه علم را برای تقرب به خدا می خوانند و نباید علم در حوزه ها رنگ مادیت به خود گیرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم درباره اخلاص در تحصیل علم اظهار داشت: 27 جلد تفسیر نمونه نوشتیم که یک ریال به هیچ کدام از ده نویسندگان ندادیم؛ اما امروزه اینطور نیست؛ فرهنگ حوزوی را حفظ کنید و برای خدا درس بخوانید، بنویسید و تدریس و سخنرانی کنید؛ نیت اصلی باید خدا باشد؛ اگر می خواهید علم تان اثر داشته باشد، نیات خود را خالص کنید.

وی ضمن افتخار خواندن وابسته نبودن حوزه های علمیه به دولت تصریح کرد: افتخار حوزه ما این است که به دولت ها وابستگی نداشته و نباید داشته باشیم و نباید مراکز حوزوی به دولت، حتی دولت اسلامی وابستگی داشته باشند که اگر اینطور باشد و انحرافی در جامعه دیده شود، طلاب نمی توانند چیزی بگویند؛ اداره حوزه ها همیشه بر اساس کمک های مردم بوده است و این در صورتی بوده که حوزه های علمیه اهل سنت از جمله الازهر بر اساسی هزینه های دولتی است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اعلام نگرانی خود نسبت مراکز حوزوی وابسته به دولت گفت: علت این که امام راحل توانستند قیام کنند، به خاطر عدم وابستگی به دولت و حکومت بود؛ وقتی که این افتخار را از دست بدهیم، مشکلات طلاب زیاد خواهد شد و دیگر نمی توانند نقد، امر به معروف و نهی از منکر کنند و باید این روی این مسأله فکر کرد؛ بنده برای مراکز حوزوی وابسته به دولت نگران هستم.

این مرجع تقلید درباره تعطیلات بیش از حد حوزه های علمیه یادآور شد: باید تعطیلات حوزه کم شود و برخی از دروس حوزه در طول سال، 100 جلسه برگزار می شود؛ باید کاری شود که ایام تحصیلی بیشتر شود؛  طلاب باید بیشتر درس بخوانند، حتی تعطیلات به معنی تغییرات باشد، نه تعطیلی مطلق؛ یعنی در تعطیلات برنامه های جانبی داشته باشند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: گاهی از دادگاه ویژه پیش ما می آیند و از مشکلات می گویند؛ یقین بدانید که دست هایی است که می خواهد در حوزه نفوذ کنند و افراد را از نظر فکری و اخلاقی منحرف کند؛ سیاست مداران خارجی گفته بودند که ما از دو راه حوزویان و مداحان می توانیم در مردم ایران نفوذ کنیم و وضع شان را بر هم بزنیم؛ باید مراقب بود.

وی در پایان اظهار داشت: مفاسد اخلاقی زیاد شده است و از در و دیوار مفاسد می ریزید؛ حوزه باید در مقابل این مفاسد بایستید که خدا وعده یاری داده است؛ فرشتگان به یاری خواهند آمد و باید ایستاد و تلاش کرد؛ مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم می تواند حلقه واسطه بین بدنه حوزه و مراجع باشد و خوب است گزارش سالیانه را به مراجع تقلید برسانید.
انتهای پیام
منبع: تابناک
نظرات بینندگان