arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۶۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۰۹ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵

ترسیم برنامه برد - برد در مناسبات تهران و سئول

با خاتمه سفر «پارك گئون هی» رئیس جمهوری كره جنوبی به ایران و بازگشت او به سئول، رسانه های كره ای در ارزیابی نتایج این سفر اعلام كردند: دو كشور موفق شدند در گسترش مناسبات میان خود برنامه ای برد - برد را ترسیم كنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : به گزارش انتخاب، رئیس جمهور كره جنوبی كه از روز یكشنبه 12 اردیبهشت به دعوت دكتر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران وارد تهران شده بود، شب گذشته (سه شنبه) به سفر سه روزه خود پایان داد.
رسانه های كره ای در خاتمه این سفر اعلام كردند كه نتیجه توسعه تبادلات تجاری سئول با تهران و گسترش همكاریها میان دو كشور كه مقامات دو طرف در این سفر در خصوص چگونگی اجرای آن به توافق رسیدند، برای طرفین بویژه كره سودمند خواهد بود.
یونهاپ، خبرگزاری رسمی كره جنوبی امروز در گزارشی نوشت: حال كه چنین شرایطی ایجاد شده دو كشور باید برای گسترش و تداوم آن كه پیروزی هر دو طرف را به دنبال دارد، تلاش كنند.
این رسانه همچنین به سخنان «پارك» در جمع بیش از 450 نفر از بازرگانان كره ای و ایرانی در تهران اشاره كرد كه ایران را دوستی قدیمی و فرصتی بزرگ برای كشورش توصیف كرده بود.
به غیر از یونهاپ روزنامه های كوریا تایمز و كوریا هرالد نیز كه از همان ابتدای شروع این سفر توجه ویژه ای به آن نشان داده بودند، امروز نیز گزارش های مشروحی در ارتباط با این سفر و نتایج آن منتشر كردند.
كوریا تایمز به نقل از رئیس جمهوری كره آورده است: «اگر دو كشور در اجرای طرح های زیربنایی و زیرساختی ایران همكاری كنند برای هر دو طرف منافع فراوانی در برخواهد داشت.»
آنچنان كه این رسانه ها گزارش كرده اند نزدیك به 66 توافقنامه، قرارداد و تفاهمنامه در جریان این سفر رسمی بین دو كشور امضا شده است كه ارزش آن به 45 میلیارد و 600 میلیون دلار می رسد.
كوریا تایمز می نویسد: شركت های كره ای در ساخت راه آهن و فرودگاه نیز با ایران همكاری و به مدرن سازی زیرساخت های این كشور مساعدت و تلاش خواهند كرد تا فضایی مطلوب برای تجارت و اقتصاد تهران و سئول ایجاد كنند.
هرالد نیز گزارش كرده است: انتظار می رود بر اساس برنامه راهبردی دو طرف ارزش تبادلات تجاری كره و ایران تا پنج سال دیگر به 30 میلیارد دلار برسد.
گزارش ادامه می دهد: این سفر برای كره به قدری با اهمیت بود كه این كشور قصد دارد میزان واردات نفت خود از ایران را از 115 هزار بشكه به 280 هزار بشكه نفت خام افزایش دهد كه با احتساب نفت سنگین تا 400 هزار بشكه در روز افزایش خواهد یافت.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: نزدیك به 330 نفر از اتباع كره جنوبی كه بیشتر آنها از بازرگانان این كشور به حساب می آیند به همراه خانواده های خود در ایران زندگی می كنند و این نشان از اهمیت روابط دو كشور و ضرورت توسعه میان آنان دارد.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان