arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۷۲۲۰
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۰۹ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵

نخست‌وزير بوسني: ايران كشوري تاثيرگذار در تحولات جهاني است

نخست‌وزير بوسني و هرزگوين روز جمعه در نشستي با سفير ايران در سارايوو گفت: جمهوري اسلامي ايران كشوري تأثيرگذار در تحولات جهاني است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نخست‌وزير بوسني و هرزگوين روز جمعه در نشستي با سفير ايران در سارايوو گفت: جمهوري اسلامي ايران كشوري تأثيرگذار در تحولات جهاني است.

به گزارش انتخاب، «دنيس زويزديچ» در ملاقات با «سيد حسين رجبي» از خدمات جمهوري اسلامي ايران قدرداني كرد و افزود: ايران داراي تمدني كهن و فرهنگي غني است و كمتر كشوري در جهان از اين ويژگي‌هاي با ارزش برخوردار است.

زويزديچ با تشريح سياست‌هاي كلان اقتصادي بوسني و هرزگوين و ايجاد فرصت‌هاي جديد شغلي براي جوانان، اولويت اقتصادي اين كشور را سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي صنعتي و گردشگري بر شمرد و اظهاركرد: خوشبختانه ظرفيت‌هاي بسيار زيادي در دو كشور وجود دارد كه بايد از آنها براي توسعه اقتصادي و سرمايه‌گذاري استفاده كرد.

نخست‌وزير بوسني و هرزگوين همچنين ايران را كشوري تاثيرگذار در تحولات جهاني دانست و با اشاره به اين كه جمهوري اسلامي اكنون از بهترين شرايط براي سرمايه‌گذاري برخوردار است، گفت: مي توان با اين كشور افزون بر همكاري هاي اقتصادي به توسعه همكاري در زمينه هاي گردشگري، فرهنگي و ورزشي نيز پرداخت.

'سيدحسين رجبي' نيز در اين ديدار ضمن ارائه گزارشي از تحولات پس از برجام، به سفر مقامات سياسي و اقتصادي كشورهاي صنعتي و سرمايه گذاري آنها در بخش هاي مهم صنعتي، اقتصادي و بازرگاني در كشورمان اشاره كرد.

سفير جمهوري اسلامي ايران در سارايوو افزود: امنيت و ثبات در ايران و وجود منابع طبيعي و ذخائر استراتژيك، نيروي تحصيل كرده كارآمد و همچنين شرايط بسيار مطمئن براي سرمايه گذاري در پروژه هاي اقتصادي موجب شده كه كشورهاي توسعه يافته علاقه زيادي براي سرمايه گذاري در بخش هاي مختلف صنعتي و كشاورزي در ايران از خود نشان دهند.

وي گفت: جمهوري اسلامي ايران از ابتداي استقلال بوسني و هرزگوين در كنار مردم اين كشور بوده و پس از جنگ داخلي در اين كشور نقش بسزايي در مرمت و بازسازي اماكن عمومي و آسيب ديده بر عهده داشته است.

سفير كشورمان در سارايوو تاكيد كرد: حمايت از يكپارچگي بوسني و هرزگوين از اصول خدشه ناپذير جمهوري اسلامي ايران است و ما از خواست مردم اين كشور در رشد و توسعه سياسي و اقتصادي حمايت مي كنيم.

سفير كشورمان در سارايوو اخيرا با «باقر عزت بگوويچ» رئيس شوراي رياست جمهوري بوسني و هرزگوين ديدار داشت كه در اين ملاقات رئيس جمهوري اين كشور براي گسترش همكاري‌هاي دو جانبه در تمامي زمينه ها با جمهوري اسلامي ايران ابراز علاقه‌مندي كرد.

عزت بگوويچ در اين ملاقات همچنين ضمن قبول دعوت براي سفر رسمي به ايران و اهميت آن به منظور رايزني با مقامات ايراني جهت گسترش روابط و همكاري هاي دو جانبه، بر نياز براي برقراري تماس ها در بالاترين سطح ميان دو كشور به منظور عملي شدن همكاري ها در حوزه‌هاي مختلف تاكيد كرد.

بوسني و هرزگوين عضو ناظر سازمان همكاري اسلامي است و تقاضاي پيوستن به اين سازمان را دارد.

بوسني و هرزگوين در سطح ملي داراي شوراي سه نفره رياست جمهوري است كه اعضاي آن يك نفر بوسنياك (مسلمان)، يك نفر صرب و يك نفر كروات هستند كه با آراي مستقيم مردم انتخاب مي‌شوند.

بوسني و هرزگوين در سال 1995 ميلادي بر پايه توافقنامه ديتون كه ميان سران صربستان، كرواسي و بوسني و هرزگوين در آن زمان منعقد شد به دو هويت جمهوري صربسكا و يك بخش مسلمان و كروات‌نشين با نام فدراسيون بوسني و هرزگوين دست يافت.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان