arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۷۲۳
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۹ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۰

انتقاد آیت الله لاریجانی از شعار عدالت بدون عمل از سوی مسئولان

آیت الله آملی لاریجانی با انتقاد از شعار عدالت بدون عمل از سوی برخی مسئولان این مساله را موجب سستی ایمان و اعتقاد مردم دانست و گفت: اگر دائم صحبت از عدالت کنیم و شعار عدالت بدهیم اما مردم در عمل و در رفتار شخصی ،نوعی و جمعی آن را به چشم خود نبینند، هیچوقت موجب ایمان و اعتماد مردم نخواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیت الله آملی لاریجانی با انتقاد از شعار عدالت بدون عمل از سوی برخی مسئولان این مساله را موجب سستی ایمان و اعتقاد مردم دانست و گفت: اگر دائم صحبت از عدالت کنیم و شعار عدالت بدهیم اما مردم در عمل و در رفتار شخصی ،نوعی و جمعی آن را به چشم خود نبینند، هیچوقت موجب ایمان و اعتماد مردم نخواهد شد.

به گزارش انتخاب، رئیس قوه قضاییه در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی سخنان مقام معظم رهبری در سلسله نشستهای اندیشه‌های راهبردی را شامل مطالب قابل توجهی دانست و افزود: این جلسه و مطالب مطروحه آن شامل محورهای متعددی برای محافل علمی و محافل دانشگاهی و حوزوی است و همچنین برای مسئولان اجرایی کشور بسیار قابل توجه است و انشاءالله در مقام عمل مورد عنایت قرار گیرد.

رئیس قوه قضاییه مباحث اخیر مقام معظم رهبری درخصوص عدالت را برای مسئولان به لحاظ رعایت عملی بسیار مهم و ارزشمند خواند و اظهار کرد: این بحث برای ما یک پیام مهم دارد و آن این است که گفتن عدالت و صحبت کردن از عدالت و تکرار آن، گر چه خوب است و خودش نشان می‌دهد که یک گفتمان محوری در زندگی انسان است ولی اگر در عمل ظاهر و منعکس نشود آنچنانکه باید و شاید رعایت نشود، هیچوقت آن اثری را نخواهد داشت که در ادیان به آن توصیه شده و روش عملی انبیاء الهی هم بوده است، لذا اگر ما می‌خواهیم راه انبیاء الهی و بزرگان را طی بکنیم باید گفتار و عملمان با هم هم نوا و هماهنگ باشد.

آملی لاریجانی با انتقاد از شعار عدالت بدون عمل از سوی برخی مسئولان را موجب سستی ایمان و اعتقاد مردم دانست و افزود: اگر دائم صحبت از عدالت بکنیم و شعار عدالت بدهیم ولی مردم در عمل و در رفتار شخصی و در رفتار نوعی و جمعی آن را به چشم خود نبینند، هیچوقت موجب ایمان و اعتماد مردم نخواهد شد.

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر ضرورت اصل تبیین عدالت اسلامی گفت: عدالت مفهومی است مثل بسیاری از مفاهیم که در حاشیه و اطرافش ابهاماتی وجود دارد ولی منافاتی ندارد که پاره‌ای مصادیق روشن هم داشته باشد. به طور مثال الان که توصیه می‌شود راجع به مفهوم عدالت و تببین حقیقت عدالت کار بکنید و اندیشه ورزی کنید معنایش این نیست که تا به حال عدالت را به هیچ وجه نمی‌شناختیم و عمل هم نمی‌کردیم، بلکه مثل بسیاری از مفاهیم قدر متیقن دارد، هسته‌ای مرکزی در این معنا وجود دارد که همه مردم می‌فهمند به صرافت طبیعتشان می‌فهمند و ادراک می‌کنند و همان را هم عمل می‌کنند، اما در عین حال منافاتی ندارد که اندیشه ورزان ما و افرادی که در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها پژوهش می‌کنند، یکی از محورهای پژوهشی خویش را تبیین حقیقت عدالت قرار بدهند تا بتوانند نظریه صحیحی در بحث عدالت ارائه بکنند.

آملی لاریجانی با مهم خواندن توصیه مقام معظم رهبری در مورد اجتناب از اختلاط اظهار کرد: توصیه مهم مقام معظم رهبری بحث اجتناب از اختلاط است و طبیعتاً ما در بستر تبیین‌ها و در بستر پژوهش‌هایی که داریم از افکار دیگران هم استفاده می‌کنیم و به افکار دیگران مراجعه می‌کنیم. مراجعه به فکر دیگران، اندوختن تجربیات دیگران است و نباید خودمان را محروم بکنیم، ولی ارائه و تنقیح یک نظریه ناب که بتوانیم به اسلام منتسب کنیم، کار بسیار مهمی است.

رئیس قوه قضاییه با تشریح این فراز از بیانات مقام معظم رهبری که توصیه کردند صرف اینکه ما آرای دیگران را کنار هم بگذاریم و یک التقاطی از نظریات را به عنوان نظریه ارائه کنیم، کار صحیحی نیست، تاکید کرد: این شاید آسان ترین کار باشد و می‌شود گفت بدترین کار هم هست، ما به عنوان متدینان یک دین، باید آنچه را که در استقلال و تمامیت این دین می‌بینیم عرضه بکنیم و این البته کار مجتهدان در دین است و خود، یک مجاهدت مضاعف می‌خواهد. راه طی نشده‌ای است. ما در بحث عدالت پژوهش زیادی نکرده‌ایم، خصوصاً در اینکه چگونه یک فکر و یک نظریه و یک نظام، اسلامی می‌شود.

آملی لاریجانی سخنرانی سالانه اوباما و نکاتی که در این سخنرانی مطرح شده است را در راستای تلاش مذبوحانه برای تبرئه آمریکا و زدودن چهره کریه آن در سال‌های اخیر دانست و افزود: در این سخنرانی نکات متعددی طرح شده و برای کسی که از بیرون نگاه می‌کند متوجه می‌شود کل این سخنرانی برای تبرئه آمریکاست و برای زدودن آن چهره بسیار کریهی است که آمریکا در طی سال‌های متمادی برای خودش تحصیل کرده، چهره‌ای استعمارگر، ظالم، متجاوز و کسی که از هر ابزاری استفاده می‌کند برای اینکه فقط منافع خودش را پیش ببرد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، رئیس قوه قضاییه با رد ادعاها و تحلیل‌های رئیس جمهور آمریکا نسبت به رویدادها و حوادث خاورمیانه و شمال آفریقا اظهار کرد: چهره آمریکا خیلی کریه‌تر از این است که با این عبارتها بتوانید بپوشانید، شما تا دو روز پیش در مصر مدافع سرسخت این دیکتاتور بودید حامی بزرگش شما بودید، حالا صدای مادری را می‌شنوید که می‌گوید می‌خواهم هوای تازه استنشاق کنم! یا در تونس همینطور، در یمن همچنان دارید از دیکتاتور حاکم آن دفاع می‌کنید و به دنبال جایگزینی هستید که منافع شما را دنبال کند، آنوقت می‌گویید که ما صدای شما را می‌شنویم.

نظرات بینندگان