arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۷۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۰

لاریجانی: بنا نیست مجلس در دست رئیس جمهور باشد/ بی قانونی بستر را برای دیكتاتوری فراهم می كند

رییس مجلس شورای اسلامی گسستگی افكار احزاب و مطبوعات را موجب مخدوش شدن فضای آزادی و دموكراسی خواند و تاكید كرد لازمه تداوم و پایداری آزادی در جامعه ایجاد رعایت قانون و چارچوب های قانونی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رئیس مجلس شورای اسلامی گسستگی افكار احزاب و مطبوعات را موجب مخدوش شدن فضای آزادی و دموكراسی خواند و تاكید كرد لازمه تداوم و پایداری آزادی در جامعه ایجاد رعایت قانون و چارچوب های قانونی است.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری تحلیلی انتخاب به نقل از خانه ملت، "علی لاریجانی" در دومین نشست تخصصی تاریخ مجلس در سخنرانی خود بررسی تاریخ مجلس را موضوعی بسیار مهم و دست‌آموز دانست و گفت: باید پدیده های تاریخی ایران همچون مشروطه دیكتاتوری های بدخیم و سیاه و نیز تاریخ مجالس فعال و منفعل كشور بررسی شود.



رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دو حادثه مهم و اثرگذار در تاریخ دوره اول پهلوی اظهار داشت: در تاریخ قاجار ایران شاهد استبداد وسیع و عمیقی بود و شرایط به نحوی نابسامان بود كه تفكر انقلاب و مشروطه خواهی در جامعه متولد شد.

لاریجانی با اشاره به نتایج و آثار مثبت منفی انقلاب مشروطه در كشور تصریح كرد: پس از رخداد انقلاب مشروطه در ایران فضای بی بند و باری آزادی و هرج و مرج فكری در كشور حاكم شد.

این هرج و مرج نیاز به ایجاد آرامش و امنیت نسبی را در اذهان عمومی مردم زنده كرد و همین نیاز موجب شد كه فردی به نام رضاخان با كودتا و زور و اقتدار به مردم نشان دهد كه فرد لایقی برای ایجاد امنیت و آرامش است.

لاریجانی حمایت كشورهای غربی و نیز وجود بسترهای لازم برای ایجاد دیكتاتوری در داخل كشور را مهمترین دلایل ظهور رضاخان دانست و گفت: پس از به قدرت رسیدن رضاخان در ایران این تفكر به وجود آمد كه برای آبادانی و پیشرفت كشور قدرت سیاسی باید در دست قوه مجریه متمركز شود، بنابراین رضاخان به این بهانه اختیارات مجلس را محدود كرد و مجلس نمایندگان مردم را از دورن منفعل و منزوی ساخت.

رئیس مجلس شورای اسلامی مجلس ششم دوره پهلوی اول را مجلسی مرده و منفعل توصیف كرد و ادامه داد: در این دوره رضاخان وكلای مادام العمر را در مجلس جای داد كه این وكلا همواره مطیع فرامین رضاخانی و تابع خواسته های سلطنت بودند.

لاریجانی با بیان اینكه در این دوره از مجلس شورای ملی نیز قوانین و مقررات مثبت و كارآمدی تصویب شد تاكید كرد: وظیفه اصلی مجلس نظارت بر قدرت سیاسی و صیانت از حقوق و ملت است و نمی توان نادیده انگاشته شدن این وظیفه را در مجالس دوران پهلوی اول نادیده گرفت.

وی افزود: بعد از مجلس ششم نیز مجالسی در دوره پهلوی اول روی كار آمدند كه فرمایشی و نمایشی بودند و شهربانی آن روزگار وكلای مطلوب خودر ا برای مجلس انتخاب می كرد و نام آنها را از صندوق انتخابات در می آورد.

لاریجانی با اشاره به یكی از بزرگترین رخدادهای تاریخی مجلس ایران اظهار داشت: پس از كنار رفتن رضاخان از قدرت دوباره فضای آزادی و بی بندوباری فكری در كشور حاكم شد و دوباره در تكرار سیكل معیوب پیشین مردم نیاز به تمركز قدرت در دست قوه مجریه و ایجاد امنیت و آرامش مطلق را احساس كردند.

رئیس قوه مقننه كشور انحلال و ضعیف ساختن مجلس از سوی مصدق را یكی از بزرگترین اشتباهات تاریخی وی عنوان كرد و گفت: مصدق در آن روزگار به بهانه بحث و گفت و گوی ناكارآمد درمجلس خواهان محدودیت اختیارات و در نهایت انحلال مجلس شورای ملی شد.

لاریجانی گفت و گو و بحث و تبادل نظر را ذات دموكراسی و مجالس مردمی توصیف كرد و اظهار داشت: مصدق با تضعیف و حذف مجلس شورای ملی از عرصه سیاسی كشور كودتای دیگری را ایجاد كرد و دوباره قدرت سیاسی كشور را به بهانه آبادانی در دست قوه مجریه متمركز ساخت.

وی افزود: در این برهه تاریخی با اقدام غلط و نادرست مصدق مجلس دوباره فرمایشی شد و وكلای انتخابی و غیرمردمی دوباره به مردم آمدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی نكته مهم و قابل توجه این دو رخداد تاریخی را توجه به چارچوب های قانونی در حفظ حراست از آرمان دموكراسی خواند و تصریح كرد: اگر قانون و چارچوب های قانونی در هر دوره ای از تاریخ رعایت شوند گسستگی افكار، احزاب و ایده های بوجود نمی آید و كشور با هرج و مرج كودتا وانقلاب مواجه نمی شود.

لاریجانی با اشاره به اتفاق های اخیر منطقه گفت: كشورهایی كه در منطقه نهضت های انقلابی در آنها فراگیر شده است اگر صاحب مجلس مستقل بودند گرفتار چنین وضعیتی نمی شدند. درواقع باید دلیل این اتفاقات را در نبود مجالس مستقل در این كشورها جست و جو كرد مجالس برخی از این شیخ نشین ها توسط امرا انتخاب می شوند.

رئیس مجلس افزود: اگر چارچوب قانونی در زمینه افكار عمومی و آزادی رعایت می شد بستری برای ایجاد دیكتاتوری به منظور دستیابی به آرامش به وجود نمی آمد.

رئیس قوه مقننه با تاكید بر لزوم حركت در چارچوب قانون اظهار داشت: زمانی قوه مجریه می گفت كه من برای آبادانی كشور باید قدرت را در دست بگیرم اما باید توجه داشت كه آبادانی باید در چارچوب قانون ایجاد شود در این صورت ما دچار دیكتاتوری بدخیم نمی شدیم؛ رضاشاه و پهلوی بعدی هر دو به بهانه آبادانی نمی گذاشتند كه مجلس در مسیر مناسب و در چارچوب قانون عمل كند.

وی با اشاره به دوران حكومت مصدق و پهلوی گفت: در زمان مصدق و پهلوی شاهد این بودیم كه قوانین مهمی را یك روزه در مجلس تصویب می كردند این میل قوه مجریه است همیشه قوه مجریه دارای قدرت است اینكه قوه مجریه بگوید من قوه مقننه را نیاز دارم كه در دستم باشد این نكته خیلی جای افتخار ندارد چنین گفته هایی زمینه دیكتاتوری را فراهم می كند.

رئیس قوه مقنه تاكید كرد: اگر قوه مجریه توسط قوه مقننه كنترل شد این نكته موجب افتخار خواهد بود چون همیشه زمینه برای گستاخی در جایی كه قدرت وجود دارد دیده می شود، در عصر مصدق نیز این تصور وجود داشت كه مجلس مزاحم است این یك اشتباه استراتژیك بود.

لاریجانی در ادامه در رابطه با شرایط ایجاد آزادی گفت: ما در تنظیم شرایط آزادی احتیاج داریم كه در چارچوب قانون حركت كنیم آنهایی كه قدرتمندتر هستند باید بیشتر دراین چارچوب قرار بگیرند برای آبادانی نیاز به قانون است كسی نمی تواند بگوید چون می خواهم كشور را آباد كنم پس می توان بی قانون عمل كنم. این همان چیزی است كه موجب تمركز قدرت می شود و بستر را برای دیكتاتوری فراهم می كند.

رئیس مجلس با اشاره به ایجاد مجلس شورای اسلامی پس از انقلاب گفت: پس از انقلاب كه مجلس شورای اسلامی ایجاد شد همیشه دغدغه های خاصی وجود داشت بنی صدر مدام با مجلس نزاع داشت و مجلس را مزاحم می دانست باید دانست كه بنا نیست مجلس در دست رئیس جمهور باشد مجلس باید چارچوب مشخص و قوه مجریه در این چارچوب قانونی حركت كند.

وی تصریح كرد: مسئله اصلی بنی صدر درگیری وی با قوه قضائیه و مقننه بود بنی صدر در اداره كشور دچار سوءتفاهم شده بود تصور می كرد چون می خواهد ریاست جمهوری كند باید همه زیردست او باشند در حالی كه این نكته درست نبود فلسفه قوا این است كه همه در چارچوب نظام های قانونی به حركت خود ادامه دهند قوه مجریه نیز شامل این موضوع می شود گاهی در تاریخ ایران حوادثی دیده می شود با تحلیل آنها می توان مسیر آینده را تعیین كرد.

نماینده مردم قم با تاكید بر این موضوع كه پایه عدالت قانون است، گفت: كار كردن برای ایران افتخار است اما این فعالیت ها باید در چارچوب قانون باشد توجه به قانون برای كسانی كه  می خواهند عدالت را محقق كنند امری ضروری است ما عدالت بدون قانون را درك نمی كنیم و این برای ما پذیرفتنی نیست. اگر كسی دلسوزانه می خواهد عدالت را پیاده كند باید در چارچوب قانون حركت كند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۵
0
1
عكس خيلي پر معني تر از مطلب بود!!!
نظرات بینندگان