arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۷۵۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۳ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۰
گزارش "انتخاب"؛

تبلیغات خطرناک شبکه های ماهواره ای فارسی زبان؛ وزارت بهداشت کجاست؟

همان ابتدای تماشای فیلم سینمایی در یک شبکه فارسی زبان ماهواره ای، ناگهان صدایی گوش خراش تکرار و تکرار می شود: .... گروپ تقدیم می کند! با خرید این دستگاه، 125 جای بدن شما همزمان ورزش می کند! کباب پز، کرم صورت و بدن، انواع دارو برای چاقی و لاغری و افزایش سایر! ..... و فشار سرسام آور گوینده که دائم می گوید: همین حالا تماس بگیرید و این کالا را بخرید...!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
همان ابتدای تماشای فیلم سینمایی در یک شبکه فارسی زبان ماهواره ای، ناگهان صدایی گوش خراش تکرار و تکرار می شود: .... گروپ تقدیم می کند! با خرید این دستگاه، 125 جای بدن شما همزمان ورزش می کند! کباب پز، کرم صورت و بدن، انواع دارو برای چاقی و لاغری و افزایش سایر! ..... و فشار سرسام آور گوینده که دائم می گوید: همین حالا تماس بگیرید و این کالا را بخرید...!

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی "انتخاب" Entekhab.ir، این تبلیغات به حدی تکرار می شود که گوش شنونده از صدای و تبلیغاتی چنین تکراری و طولانی متنفر می شود و بیننده ای که صرفاً جهت تماشای فیلم سینمایی، این شبکه را انتخاب کرده، عطای ان را به لفایش می بخشد، چرا که فیلم مذکور که زمانش نهایتاً 90 دقیقه است، با تبلیغات میانه اش، به 250 دقیقه افزایش می بابد!

نکته ی جالب اینکه این کالاها که عمدتاً از سوی شبکه های ماهواره ای به عنوان "معجزه ی قرن" یاد می شود، هفته به هفته و ماه به ماه قیمتش کاهش می یابد تا کالاهای باد کرده روی دست فروشنده، زودتر با تبلیغاتی چنین فریبنده، به دست خریدار برسد و جالب تر آنکه مشتری، با وجود اینکه بارها گول این تبلیغات را خورده و پس از خرید، با کالایی کاملاً متفاوت مواجه شده اند، باز هم دست به خرید از این شبکه های بدون نظارت می زنند.

اما واقعاً دلیل اینکه مردم ما پس از این همه خرید هایی چنین نامناسب، باز هم سراغ خرید از این شبکه های ماهواره ای می روند چیست؟

آگهی هایی که مردم را گول می زند

 روآوردن گروهي از مردم به برنامه هاي شبكه هاي ماهواره اي سبب شده كه پاي تبليغات بخصوص تبليغات پزشكي هم در اين مكان باز شود. از تبليغ داروي ترك اعتياد 24 ساعته تا درمان چين و چروك و افزايش قد و سایز كه هيچ كدام مورد تأييد مراجع معتبر علمي نيستند.

اين داروها كه به صورت قاچاق، از سوي عده اي سودجو وارد بازار مي شوند تأييديه ندارند و در كشورهاي پيشرفته به فروش نمي رسند و جزو فارماكوپه دارويي نيستند و غيرمجاز به شمار مي آيند.

اين قلم محصولات در كشور ما بوسيله چند شماره تلفن به فروش مي رسند و تعداد زيادي از مردم، متأثر از اين تبليغات به خريد اقدام مي كنند.


این تبلیغ که ماههاست در شبکه های ماهواره ای تکرار می شود، بنبرادعای شرکت پخش کننده ی آن، دهها نقطه بدن را ماساژ می دهد و همزمان هم به ورزش می پردازد. حال آنکه خریداران این کالا، به شدت از اینکه گول چنین کالای بی ارزشی را خوردند نارضی اند، اما پرسش اینجاست که برای شکایت، باید به کجا مراجعه کنند؟

اگرچه بعد از گذشت سالها سرانجام دكتر محمدرضا شانه ساز، مديركل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت از اقدامات اين وزارتخانه در جهت برخورد با تبليغات دارويي غيرمجاز شبكه هاي ماهواره اي خبر داده است اما به نظر مي رسد كه همچنان اين مسأله در گير و دار كاغذ بازي مانده است و در عمل، برخورد جدي با اين مسأله انجام نمي شود، زيرا كه اعلام شده است وزارت ارشاد «در حال انجام اقدامات لازم است» و اين در حالي است كه تبليغات نادرست اين شبكه ها چند سالي است، همچنان نظام سلامت كشور را تهديد مي كند.


داروهاي معجزه گر قاچاق!

دكتر رامين صادقي داروساز در مورد داروهاي تبليغ شده در شبكه هاي ماهواره اي مي گويد: شبكه هاي ماهواره اي علاوه بر پيامدهاي منفي كه براي افراد جامعه به وجود آورده اند با پخش تبليغات پزشكي سلامت مردم را نيز تهديد مي كنند.

آنان با آگهي هاي فريبنده و ارائه داروهاي معجزه گر مردم جامعه را گمراه مي كنند و متأسفانه افراد ساده اي كه در دام اين تبليغات مي افتند كم نيستند.

او مي افزايد: مهم ترين مسأله در مورد اين داروها اين است كه هيچ كدام مورد تأييد مراجع معتبر علمي نيستند، چون اگر غير از اين بود بي ترديد در مجلات علمي پزشكي معرفي مي شدند. واقعيت اين است كه بيشتر اين داروها به صورت قاچاق و با شماره هاي ايرانسل و گاه ثابت در سراسر كشور به دست مردم مي رسد.


به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی "انتخاب" Entekhab.ir، او يادآوري مي كند: مهم ترين عوارض اين داروها اين است كه يك درمان ناموفق ايجاد مي كنند و البته در بسياري از مواقع عوارض قلبي، كبدي و كليوي را نيز به همراه دارند، در عين حال چون اين داروها به صورت كپسول و شربت در ديگر كشورها توليد مي شوند محتواي مشخصي هم ندارند و مردم بايد بدانند كه اگر با مصرف آنها دچار عوارض شوند، نمي توانند به مراجع قانوني شكايت كنند.

او مي گويد: وزارت ارشاد بايد جلوي تبليغات فريبنده و نادرست را بگيرد وزارت بهداشت هم بايد آگاهي هاي لازم را به مردم بدهد تا مردم در دام اين شيادان گرفتار نشوند.

درمان از راه خيلي دور!

دكتر صادقي يادآوري مي كند: نبايد وضعيت بهداشت و درمان مردم به گونه اي باشد كه مردم اطلاعات پزشكي خود را از ماهواره ها بگيرند و يا از پزشكاني كه صلاحيت اظهارنظر در مورد بيماري ها را ندارند و جالب هم اينجاست كه از راه دور اقدام به درمان مي كنند.

آنان فقط به دنبال سودجويي و كسب درآمد ميلياردي هستند و دلشان براي مردم نسوخته است.

او مي گويد: بيشتر تبليغات شبكه هاي ماهواره اي گمراه كننده و اسباب تشويش اذهان عمومي است، از اين رو توصيه مي شود افراد سلامت خود را فداي چنين سودجويي هايي نكنند. با اين همه، اكنون بايد منتظر ماند و ديد نامه نگاري هاي وزارتخانه هاي ارشاد و بهداشت كي به ثمر مي رسد تا سرانجام فكري به حال سلامت مردم شود.

* بیتا مهدوی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۵
1
10
پدر خانواده که از بچه غافل شود سراز کوچه و خانه همسایه و دوست ناباب سر در می آورد ! آقایان مسئولین ، به فکر مردم ،تفریحات و سرگرمی مردم خصوصا جوانان باشید که از دست رفته و میروند .
صداوسیا ! لوده گیهای امثال حمید لولائی و اذهابش را بعنوان طنز به خورد مردم ندهید!
بزرگترین اشتباه اینست که فرد مخاطب خویش را کودن فرض کند ! آقایان مردم میفهمند برای افکار مردم ارزش قائل شده و خودرا خوار نکنید!
پاسخ ها
ناشناس
| UNITED STATES |
۰۴:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۶
با همه حرف هایی که زدی موافقم بجز لولایی. فکر کنم منظورت ده نمکی بود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۵
2
4
اصلا حرفتونو قبول ندارم بعضی کالاهاش هم هست که واقعیه...یعنی تاثیرگزاره
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
1
2
بازم دم انتخاب گرم که اکثر نظرهارا منعکس میکند-تشکر
با نظر اول موافقم - هرچند فضای صداوسیما کمی بازتر شده و برنامه ها نیز کمی متفاوت ترازگذشته . ولی کافی نیست.
طنز واقعا لازمه . طنز مدیری را با امثال لولائی ،صادقی،تیموریو ده نمکی مقایسه کنید!!!
نظرات بینندگان