پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : قائم مقام انتظامی سازمان نظام پزشکی ایران گفت: براساس آمار، میزان شکایات پزشکی در سال 94 نسبت به سال 93 رشد پنج درصدی داشته است.
به گزارش انتخاب، محسن خلیلی افزود: همچنین بیشترین شکایات از پزشکان در رشته های زنان و زایمان و جراحی عمومی در بخش بستری و در بخش سرپایی از دندانپزشکان عمومی بوده است، البته به خاطر گستردگی جغرافیایی و تعداد بالا دندانپزشکان و میزان مراجعان آنان است.
وی تصریح کرد: در بخش زنان و زایمان چون بیشترین عمل اورژانسی از سوی این پزشکان انجام می شود و جان دو انسان به خطر می افتد و از آنجا که متاسفانه برخی از متخصصان و جراحان زنان و زایمان که به مناطق محروم اعزام می شود به دلیل نبود امکانات و تجهیزات جانبی، نمی توانند در موقع حادثه کمکی به این موضوع کنند.
وی اظهار داشت: همچنین کمبود نیروی انسانی و دارو هم می تواند تبدیل شدن به قصور پزشکی کمک کند، افزود: از آنجا که بیمه ایران پرداختی به بیمارستان ها ندارد و بیمارستان ها در تامین نیروی انسانی و سیستم دارو با مشکل مواجه می شوند، این موضوع نیز باعث می شود که نگهداری بیمار بعد از عمل خودبخود دچار مشکل شود و دچار قصور پزشکی شود.
خلیلی از بیمه های تکمیلی به ویژه بیمه ایران درخواست کرد در این زمینه همکاری لازم داشته باشند و از تعهداتشان کوتاهی نکنند چون بیشترین مشکل را از مرکز درمانی با بیمه ایران داریم و این تهدیدی است چرا که نیروهای پرستاری و بخش تامین دارو و لوازم مصرفی ما دچار مشکل می شود.
**55 درصد پزشکان تبرئه می شوند
قائم مقام انتظامی سازمان نظام پزشکی ایران در مورد میزان شکایات که به نفع مردم تبرئه می شود، اظهار داشت: در دادگستری و نظام پزشکی 40 تا 45 درصد شکایات منجر به صدور کیفرخواست می شود و پس از آن، پرونده ها به هیات های انتظامی ارجاع می شود.
وی اضافه کرد: 50 تا 55 درصد هم در دادگستری و هم در نظام پزشکی شکایات بررسی می شود و نشان می دهد که جزو عوارض طبیعی بیماری بوده و قصور و تقصیر پزشکی نیست.
وی خاطرنشان کرد: ما مستند داریم در کمیسیون های پزشکی به نفع بیمار رای قصور صادر می شود، با توجه به اینکه میزان قصوری که در نظام پزشکی داریم و به نفع بیمار می دهیم پنج درصد از دادگستری بیشتر است.
خلیلی ادامه داد: در دادگستری ها 60 درصد پزشک تبرئه می شود اما در مرحله دادسرا در سازمان نظام پزشکی 55 درصد پزشک تبرئه می شود.
وی همچنین در خصوص زمان رسیدگی به پرونده های شکایات پزشکی گفت: مدت زمان رسیدگی یکسری مباحث حقوقی است که در آیین نامه انتظامی ذکر شده و باید مدت زمانش طی شود تا ابلاغ ها انجام شود و در دوره جدید شعبه دوم هیات عالی انتظامی کشور را راه اندازی کردیم که سرعت کار بیشتر شود.
خلیلی خاطرشان کرد: اگرچه افزایش شکایات در کل مجموعه های قضایی کشور بالا رفته و سازمان نظام پزشکی بحث های انتظامی و شکایات از پزشکان را پیگیری می کند و به عنوان مرجع رسمی دادگستری نیز هست، اما این سازمان به صورت ویژه به شکایات پزشکی رسیدگی می کنیم.
قائم مقام انتظامی سازمان نظام پزشکی ایران گفت: تمامی موارد شکایات، تخلفات و قصور پزشکی به مراجع انتظامی این سازمان ارجاع داده می شود و این موضوع باعث شده که در هیات های عالی ما مدت انتظار زیاد شود و ما سعی کردیم با افزایش تعداد هیات های عالی انتظامی و نیروی انسانی اقداماتی انجام دهیم چون پرونده ها سنگین بوده و این مرجع به عنوان آخرین مرحله تصمیم گیری است.
خلیلی ادامه داد: برخی از پرونده ها ممکن است سه بار کارشناسی شود و ترکیب هیات عالی انتظامی، رئیس پزشکی قانونی، رئیس یکی از قضات دیوان عالی کشور و رئیس هیات پزشکان متخصص خوشنام و خوش سابقه در مرجع نظام پزشکی حضور دارند و تصمیمات آنها منجر به صدور رای می شود و دادگاه براساس نظر آنها رای نهایی را صادر می کند.