پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : آمدنش کم و بيش 9 ماه طول مي کشد. هزاران چيز
دست به دست هم مي دهند تا او پا به اين دنياي مادي بگذارد. تازه وقتي مي
آيد هم هزينه ها شروع مي شود. اما خب چه مي شود کرد. چون همه زوجها دوست
دارند روزي پدر و مادر شوند.
اگر در گذشته با هزينه نسبتاً پاييني مي شد وسايل مورد نياز کودک تازه
به دنيا آمده را خريداري کرد، امروزه زوجها براي داشتن مجموعه کامل
سيسموني بايد حدود پنج ميليون تومان کنار بگذارند. اگرچه هزينه سيسموني در
ايران بين 500 هزار تومان تا پنج ميليون تومان متغير بوده و خانواده هاي
متوسط حتي مي توانند با حدود 1/5 تا دو ميليون تومان هم سيسموني مناسبي داشته باشند.
از چين نگو بلا بگو
همچون ساير بازارها، محصولات چيني بازار سيسموني ايران را نيز
جولانگاه خود قرار داده اند. البته اين به آن معنا نيست که زوجها نتوانند
در بازار سيسموني به راحتي محصولات ساخت داخل و يا خارجي غير از چيني را
پيدا کنند، بلکه در برخي حوزه ها مانند تخت، کالسکه و لباس بچه برخي
محصولات ساخت داخل توانسته اند بخشي از بازار کشور را به خود اختصاص دهند.
قيمت محصولات ساخت داخل شايد در مقايسه با مشابه چيني آنها بيشتر باشد، اما
از قيمت مشابه خارجي قطعاً کمتر است.
با توجه به سر و کار داشتن وسايل سيسموني با نوزادان و کودکان نوپا،
حساسيت زيادي درباره ايمني و استاندارد اين نوع وسايل وجود دارد و به همين
دليل خانواده ها در خريد سيسموني دقت زيادي به خرج مي دهند. شايد به همين
دليل بوده که در برخي وسايل سيسموني محصولات چيني با وجود قيمت کمتر
نتوانسته اند، بازار را به طور کامل قبضه کنند.
کودتاي خزنده چيني ها در مقابل توليدکنندگان داخلي!
اما يک توليدکننده سيسموني در کشور درباره وضعيت توليدکنندگان اين
حوزه مي گويد: سهم محصولات چيني در بازار سيسموني ايران روز به روز در حال
افزايش است.
محمدحسن حجتي با اشاره به اينکه کالاهاي ساخت چين به صورت خزنده در حال
گرفتن سهم توليدات داخل از بازار سيسموني کشور هستند، عنوان مي کند: توليد
در ايران دچار مسايلي شده که فعالان اين حوزه را با محدوديت مواجه کرده و
اغلب واحد هاي توليد وسايل سيسموني در ايران به صورت پراکنده و خرد فعاليت
مي کنند و به دليل مشکلات، فرصت گسترش فعاليتهاي خود را ندارند.
او در عين حال با اشاره به اينکه سيطره کالاهاي چيني بر بازار سيسموني
ايران يک دست نيست، مي گويد: به عنوان مثال در برخي رشته ها مانند سرگرمي
و اسباب بازي کالاهاي چيني تا 90 درصد بازار را در اختيار دارند، اما در
رشته هايي مانند تخت، گهواره و کالسکه اين کالاها حجم بيشتري دارند و حمل
ونقل آنها سخت تر است، سهم توليدات داخل در بازار بيشتر است.
حجتي با اشاره به اينکه قدرت خريد مصرف کننده ايراني در سالهاي گذشته
کاهش يافته به ايسنا مي افزايد: اين موضوع باعث شده که وارد کنندگان به
وارد کردن کالاهاي ارزان قيمت رو بياورند.
يک حساب ساده
براساس آمار مرکز آمار ايران در سال گذشته ميزان مواليد در کشور به
بيش از يک ميليون و 300 هزار نفر رسيد که اگر هزينه سيسموني هر بچه متولد
شده را دست کم يک ميليون تومان برآورد کنيم، با ضرب اين دو عدد در هم مي
توان نتيجه گرفت که ارزش بازار محصولات سيسموني در ايران به دست کم 1346
ميليارد تومان؛ يعني بيش از 1/3 ميليارد دلار مي رسد.
هيچ آمار رسمي درباره اينکه چه ميزان از اين بازار در اختيار محصولات
توليد داخل است، وجود ندارد، اما گشتي در بازار نشان مي دهد که بخش بزرگي
از بازار در اختيار محصولات خارجي ازجمله چيني و غيرچيني است.