شنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ | Saturday, 27 February 2021
  • ارتباط با انتخاب
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیک
  • |
  • نظرسنجی
شنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ | Saturday, 27 February 2021
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
جستجو
ویدئو جدیدترین اخبار پربیننده ترین
لایو خبر عکس خواندنی ها اخبار ویژه
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • ارتباط با انتخاب
  • پیوندها
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • مجله الکترونیک
  • نظرسنجی
  • آرشیو
ویدیو / خودروها مدفون شده در برف سنگین روسیه

ویدیو / خودروها مدفون شده در برف سنگین روسیه

ویدیو / گل رضاییان بهترین ضربه آزاد لیگ قهرمانان آسیا شد

ویدیو / گل رضاییان بهترین ضربه آزاد لیگ قهرمانان آسیا شد

ویدیو / آخرین مجسمه دیکتاتور اسپانیا زنجیر به گردن از میان مردم رفت

ویدیو / آخرین مجسمه دیکتاتور اسپانیا زنجیر به گردن از میان مردم رفت

ویدیو / تصادف زنجیره‌ای کامیون‌های حمل موشک اس-۴۰۰ روسیه

ویدیو / تصادف زنجیره‌ای کامیون‌های حمل موشک اس-۴۰۰ روسیه

ویدیو / آغاز تزریق واکسن به سالمندان کهریزک / وزیر بهداشت: واکسیناسیون برای این قشر رایگان است

ویدیو / آغاز تزریق واکسن به سالمندان کهریزک / وزیر بهداشت: واکسیناسیون برای این قشر رایگان است

ویدیو / خبر مهم سال ۲۰۲۱ به روایت CNN +زیرنویس فارسی

ویدیو / خبر مهم سال ۲۰۲۱ به روایت CNN +زیرنویس فارسی

کد خبر: ۲۶۷۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۵ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۰
گردشگری >> گردشگری
پ

عباس کیارستمی: این اتهام را می‌پذیرم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 ماهنامه مدیریت ارتباطات نوشت:

عباس کیارستمی گفت‌وگوی مشروحی در مورد تجربه‌های عکاسی اش و ارتباطات بصری عکس از نگاهش انجام داده است.این کارگردان شهیر ایرانی در این گفت‌و‌گو از 32 سال عکاسی گفته و اینکه چرا سوژه‌هایی چون جاده، دیوار و پنجره برای او مهم هستند: «گاهی متهم می‌شوم که چرا عکس اجتماعی نمی‌گیرم. خیلی‌ها می‌گویند چرا انسان‌گریز هستی؟ واقعیت این است که من عکاس اجتماعی نیستم. 32 سال پیش، عکاسی را با طبیعت شروع کردم، برای فرار از شهر و مناسبت‌های شهری و دوری از شهرنشینی. بله، برای فرار از شهر بوده است. به هر حال این اتهام را می‌پذیرم که چرا عکس اجتماعی نمی‌گیرم؛ هرچند اگر عکسی بگیرم که در آن انسان نباشد، برایم بهتر است. بهتر است یکی، دو تا از عکس‌ها خالی از انسان باشد؛ هرچند در عکس‌هایم رد پای انسان هم هست»

بخش کوتاهی از این مصاحبه مفصل را در ادامه می‌خوانید:

همچنان که نقاشی معاصر دنیا از جمله ایران از الگوی فیگوراتیو پیروی می‌کند، فیلم‌های شما نیز بسیار فیگوراتیو است. یعنی شخصیت‌های اصلی انسانی است که شما در نمایی اکستریم کلوزآپ به آنها نزدیک می‌شوید. شخصیت‌شان را درک و لمسشان می‌کنید. شما همچنان بر این اصل مانده‌اید. همچنان که فیلم «کپی برابر اصل» فیگوراتیو است و انسان‌ها با نمای اکستریم کلوزآپ جلوی دوربین حاضرند و دوربین از رگ گردن به آنها نزدیک‌تر است اما در عکس‌ها انتزاع فوق‌العاده و اکسپرسیونیسم انتزاعی دیده می‌شود. نه تنها «دیوار»ها، که «راه»‌ها و حتی مجموعه «برف»ها که در آنها خیلی انتزاع قوی‌تر است و اساساً با فیلم‌های شما فرق دارند.یعنی اصلا ربطی به فیلم‌ها ندارند....بدون شک.

البته این را یک تحلیل می‌دانم نه یک سئوال. تا به حال هم در موردش فکر نکرده بودم. طبیعی است که در عکاسی آزادانه و راحت‌تر در قیاس با فیلم و سینماکار می‌کنم و روحیه‌ام به عکس نزدیک‌تر است تا به فیلم. نوع دستیابی به این عکس‌ها -آن هم در قیاس کار جمعی سینما و فیلم- نیز به نظر مهم می‌رسد. مسأله دیگر نیز به آزادی عکاس مقابل سوژه‌ها بر می‌گردد.

به هر حال با وجود همه احساس آزادی که در ساخت فیلم‌هایم می‌کنم، ولی هر فیلم باید یک داستان را روایت کند و شخصیت‌پردازی‌ای دارد. از سوی دیگر، به صندلی‌هایی که از قبل در سینما چیده شده نیز تعهد داریم. به واقع در سینما نمی‌توانی فکر کنی که خودت هستی و خودت اما با دوربین عکاسی کاملاً سلایق شخصی‌ات را اعمال می‌کنی. خودت هستی و دوربینت و هیچ آدمی هم کنارت نیست. بعد از هر فیلمی برای استراحت، به خودم وقفه‌ای برای عکاسی می‌دهم. یک عکاسی طولانی. حتی در دوران ساخت فیلم «کپی برابر با اصل» تقریباً هر روز بعد از فیلمبرداری، با دوربین عکاسی‌ام می‌رفتم و تا زمانی که نور بود عکاسی می‌کردم. بسیاری عکس‌ها برای آن دوره است. بیشتر عکس‌های «در»ها برای همان زمان است. «با عکاسی زندگیمُ سر می‌کنم، خستگیمُ در می‌کنم».

آقای کیارستمی در مقایسه با معنای امروز از عکاس، یک عکاس سنتی باقی مانده است؛ دوربین را در دست می‌گیرد و به شکار لحظه‌ها و صحنه‌ها می‌رود، به عکاسی دیجیتال مانند عکاسی با سوژه «مونالیزا» علاقه زیادی ندارد و....
عکاسی با سوژه «مونالیزا» یک سوژه پیشنهادی بود و من همیشه برای یک سوژه پیشنهادی انتظار می‌کشم. «مونالیزا» از آن دوره‌ای می‌آید که مشغول کار تبلیغاتی و گرافیکی بودم. به نظرم هنر سفارشی (در عین حال که می‌گویند آزادی هنرمند را می‌گیرد) هزار راه را به او نشان می‌دهد و هزار پیشنهاد دارد و این حاصل محدودیت‌هایی است مثل وقتی که یک موضوعی به شما می‌دهند و می‌گویند که می‌توانی روی این موضوع کار کنی.

بنابراین من خیلی خوشحال بودم که به من گفته شده بود روی «مونالیزا» کار کنم. هر کس به من سوژه عکاسی بدهد من در عین حال که می‌گویم با احساس آزادی در طبیعت عکس می‌گیرم، اما این را هم خیلی محترم می‌شمارم که یک بار دیگر شانسی به من رو کند که روی سفارشی کار کنم. این به نظر من شانس کمی نیست. حالا درست است که امروزه جوانان آزادی مطلق می‌خواهند اما ما از آزادی مطلق خیری ندیدیم. هرچه داریم از همان دوره‌ای داریم که در محدودیت‌ها کار کردیم و محدودیت‌ها به نظر من همیشه سازنده هستند. این باز هم از آن جملاتی ست که بعضی‌ها سوء تعبیر می‌کنند ولی من می‌گویم و بگذار که آنها سوء تعبیرشان را بکنند. من با سوء تعبیرها کنار می‌آیم و از محدودیت‌ها به یک خلاقیت تازه می‌رسم.

به هر حال عکس را به معنای گذشته‌اش هنوز دوست دارید. علقه قلبی‌تان هنوز، دوربین و شکار لحظه و صحنه است.
واقعاً نمی‌توانم بگویم چه را دوست دارم و چه را دوست ندارم. وقتی چیزی را می‌گیرم و وقتی انتخاب می‌شود و نهایتاً چاپ می‌شود، می‌فهمم من این را دوست دارم. یعنی از قبل می‌دانم طبیعت را دوست دارم، باز نمی‌دانم طبیعت را دوست دارم به دلیل این که شهر را دوست دارم یا نه. شاید طبیعت را هم دوست ندارم و این فرار از شهر و مناسبات شهری است که من را عکاسِ طبیعت کرده است.

اصلا هیچ عکسی آن عکسی نیست که من گرفته‌ام. یعنی عکسی که من گرفته‌ام عکسی است که طبیعت آن را ساخته است. سفارش صاحب کار بود؛ یک دیوار به بنا و هیچ ربطی به سلایق من ندارد. اگر من در عکس طبیعتی که می‌گیرم دخالت نکنم، به دلم نمی نشیند. گاهی یک درخت را از جایی می‌کنم و می‌برم جای دیگر کار می‌گذارم. گاهی یک در را از پاشنه در می‌آورم، در انتهای یک کوچه دیگر توی یک دیوار دیگر می‌کارم.

این دخالت‌هاست که به من اجازه می‌دهد عکاسی را دوست بدارم. یعنی از تمام آن استفاده کنم. البته فکر می‌کنم که سی سال پیش این اندازه خوشحال نبودم. وقتی عکسی می‌گرفتم ناچار بودم همان را به تماشای عموم بگذارم ولی الان دخالت مستقیم و بی‌تعارف خودم در تمامی عکس‌هایم باعث خوشحالیم است. عکس‌هایی هم هست که در آن دخالت ندارم ولی در عکس‌هایی که نتوانستم در آن دخالت بکنم مشکوکم که در مجموعه‌ام قرار دهم یا نه. چون با خود می‌گویم پس نقش تو در این کار چه بوده؟ یک زمانی می‌گفتند «بودن به موقع و انتشار دادن با یک دوربین کافیست» ولی الان به نظرم دیگر این جوابگو نیست. یعنی باید دخالت کنی. اگر زمانی می‌گفتی «ای کاش اینجایش این جوری بود»، الان دیگر می‌توانی آن «ای کاش» را به کار نبری.

یعنی در واقع از آن به عنوان مواد خام استفاده می‌کنید و ضعف‌های استاتیک آن را حذف می‌کنید؟
بله، دقیقاً. به همین خاطر به عکاسی دیجیتال، «عکاسی ناتمام» می‌گویند. یعنی شما عکس را بگیر حتی اگر اکسپوز شما درست نیست، یعنی حتی اگر نور به اندازه کافی نیست و تو هم نمی‌توانی تا فردا بمانی. عکست را بگیر و به لابراتوار برو و عکسی را که در ساعت هفت عصر گرفته‌ای و نور نبود، به ساعت پنج تغییر بده. این شانس را داری که ساعتت را دو ساعت جلو بکشی. چگونه می‌توان از اینها صرف نظر کرد؟ می‌دانم بعضی‌ها می‌گویند نه، این عکس که دست نخورده و خودش هست، چیز دیگری است. به نظرم این برای عکاس خبری است. یعنی وای به حال عکاس خبری که عکس‌هایش را دستکاری کند ولی ما عکاس خبری نیستیم و می‌توانیم طبیعت را متناسب با سلیقه خود بسازیم.

در واقع می‌توانیم بگوییم از دوران دیجیتال وارد دوران جدیدی از سینما شدیم.
همین‌طور است. برای همین در تجربه آخرم در فیلم «کپی برابر اصل»، جاهایی هست که اصلا باورم نمی شد که اولین پلانی که گرفتیم در سالن کنفرانس پر از خط و خطا بود. برای این که پنجره‌هایی خارج از کادر بود که روی تماشاگرهای در سالن نور انداخته بودند؛ روی تماشاگرانی که در سالن نشسته بودند. بنابراین وقتی ما راش‌ها را دیدیم متوجه شدیم که پرسپکتیو ندارد. می‌پرسیدیم این چه ایرادی دارد. بعد دیدم برای اینکه دو ردیف عقب‌تر صورت‌ها از دو ردیف جلوتر بهتر بود. وقتی مشکل را پیدا کردیم به لابراتوار رفتم و گفتم این را دوباره بگیر. این بار پنجره‌ها را ببندیم و و نورپردازی کنیم. آقایی گفتند که من برایت درست می‌کنم. رفت و دیدیم که خودش این کار را کرد. نور را از صورت آدم‌هایی که لازم بود برداشت و روی صورت آدم‌های دیگر گذاشت و سر آدمی که مدام خمیازه می‌کشید را با سر فرد دیگری عوض کرد! خب من چرا از این امکانات استفاده نکنم؟

لینک کوتاه
ارسال به تلگرام
بازید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
گزارش خطا
0
وب گردی
کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

 تصاویر حیرت‌انگیز ناسا از «مریخ»

تصاویر حیرت‌انگیز ناسا از «مریخ»

 نکات جالبی که درباره مغز نمی‌دانید

نکات جالبی که درباره مغز نمی‌دانید

 گریم جالب طناز طباطبایی در فیلمی که هشت سال توقیف بود

گریم جالب طناز طباطبایی در فیلمی که هشت سال توقیف بود

 قدیمی‌ترین عکس هوایی تهران!

قدیمی‌ترین عکس هوایی تهران!

 ۸ عادت سمی که شما را از شادی محروم می کنند

۸ عادت سمی که شما را از شادی محروم می کنند

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Anna
|
GERMANY
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۱
0
0
پاسخ
kiarostami
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
تصاویر
۱/۴
۱/۴
تصاویر: رقابت‌های پایانی چوگان قهرمانی کشور

تصاویر: رقابت‌های پایانی چوگان قهرمانی کشور

۲/۴
تصاویر: معماری و طبیعت زمستانی روستاهای اطراف سنندج

تصاویر: معماری و طبیعت زمستانی روستاهای اطراف سنندج

۳/۴
تصاویر: سوز سرمای شبانه بر کالبد شهر سی سخت

تصاویر: سوز سرمای شبانه بر کالبد شهر سی سخت

۴/۴
تصاویر: برف و شکوفه‌های بادام

تصاویر: برف و شکوفه‌های بادام

ببینید!

ویدیو / آبشار بزرگ نیاگارا از سرما یخ زد

ویدیو / مردانی، عضو ستاد کرونا: کرونای ایرانی در راه است

ویدیو / حریرچی: هنوز نمی توان گفت موج چهارم کرونا آغاز شده

تماشا کنید: آزادی دلارهای محبوس / گزارشی از پروسه آزادسازی پول های ایران؛ آیا روند احیا برجام تسریع می شود؟

ویدیو / بیت‌کوین همچنان رکوردها را جا‌به‌جا می‌کند؟ + زیرنویس فارسی

ویدیو / درگیری عجیب در لیگ برتر فوتسال

ویدیو / فلاحی، نماینده مجلس: مصوبه امروز مجلس توسعه اینترنت در مناطق محروم را متوقف و اینترنت را گران خواهد کرد

آرشیو
پربازدیدها
روز هفته ماه سال

علم الهدی: متاسفانه زن و همسر در خانه همدیگر را با اسم کوچک صدا می‌زنند / تفاهم دولتمردان ما با آژانس خلاف قانون است؛ شما که گفتید ما حقوقدان هستیم و سرهنگ نیستیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: تهران تحت فشار قابل ملاحظه تحریم ها قرار دارد / گزینه ای که روی میز داریم، «عمل در برابر عمل» است

در انتخابات ۱۴۰۰ هیچ چهره اصلاح طلبی تایید صلاحیت نمی‌شود، حتی ظریف / اگر فرض محال تایید شود موتورسوار‌ها به خیابان‌ها می‌آیند / دولت احمدی نژاد دولت لباس شخصی‌ها بود / نمی‌دانم چرا بعد از فوت هاشمی، ولایتی از این رو به آن رو شد / شورای نگهبان تجربه مجلس فعلی را رها نمی‌کند؛ ۱۴۰۰ را هم روی همین مدل می‌روند

فارین پالیسی: مذاکرات ایران و آمریکا، زمین گیر می شود مگر آنکه عبدالناصر همتی، سر میز گفتگو باشد

سفر به مشهد در ایام تعطیلات نوروز ممنوع شد

«رییسی» آمدنی شد؟

فردا آخرین مهلت دانشجویان و طلاب برای ثبت‌نام اینترنت رایگان

بادامچیان: با زیباکلام در کمیته مشترک هم سلولی بودم / شب مجبور شدیم به پهلو بخوابیم؛ کسی نمی‌توانست طاق باز بخوابد / زیباکلام گفت مگر ماهی ساردین هستیم که ما را اینگونه بغل هم چیدید؟

یک مقام ارشد امنیت ملی آمریکا: رفع تحریم های ایران قطعا در راه است

افشای پیشنهاد عجیب ترامپ به رهبر کره شمالی در هانوی: اگر بخواهی می‌توانم تو را در عرض دو ساعت با هواپیمای اختصاصی رئیس جمهور آمریکا به کشورت برسانم

مردی که سلطان عمان، آرزویش را داشت / میانه روها و اصلاح‌طلبان تعهد محضری دهند که «برجام» به نام و کام اصولگرایان باشد / حضرات اصولگرا! یقه ملت را رها کنید و معیشت‌ را به گروگان نگیرید

علم الهدی: متاسفانه زن و همسر در خانه همدیگر را با اسم کوچک صدا می‌زنند / تفاهم دولتمردان ما با آژانس خلاف قانون است؛ شما که گفتید ما حقوقدان هستیم و سرهنگ نیستیم

خطوط قرمز بایدن درباره ایران کدام است؟ / چرا واکنش بایدن به حمله اربیل، به کلی متفاوت از ترامپ بود؟

عصبانیت وزیر بهداشت از پروتکل‌شکنان: شده ام جنازه جمع کن / بجای وزیر بهداشت بگذارید مدیرکل مرده شور خانه

سهمیه بنزین وانت‌ بارها تغییر کرد

قیمت طلا و سکه، امروز ۲ اسفند ۹۹

بازار خودرو سکته کرد / پژو ۲۰۶ تا ۵۲ میلیون، سمند ۱۴ میلیون، پژو ۴۰۵ تا ۱۵ میلیون و تیبا ۲۶ میلیون ارزان شد / پراید ۹۰ میلیونی هم خریدار ندارد

جو بایدن پیروز انتخابات معرفی شد / فاکس نیوز، آسوشیتدپرس، سی ان ان و ان بی سی این خبر را اعلام کرده اند / بیانیه ترامپ: نتیجه انتخابات هنوز قطعی نشده / پیشنهاد داماد ترامپ به او برای پذیرش شکست

استفتاء مهم ایت الله سیستانی در باره مراسم عزاداری امام حسین (ع)

ترامپ: ایران اگر کرم بریزد بلایی سرش می آوریم که تا حالا سابقه نداشته!

دانش‌آموز ممتاز تهرانی بعد از کنکور خودکشی کرد

جدول غیررسمی افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری / افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی حقوق ها

مدیرعامل سایپا: خیال همه را از پراید راحت کردیم

ویدیو/ کتک زدن یک زن افغانستانی توسط مامور نیروی انتظامی

خواندنی ها
آیا هر روز تخم مرغ خوردن خطرناک است؟

آیا هر روز تخم مرغ خوردن خطرناک است؟

ویژگی‌های جدید توییتر معرفی شدند

ویژگی‌های جدید توییتر معرفی شدند

گوشی‌های «پی ۳۰ پرو» و «میت ۲۰» به روزرسانی شدند

گوشی‌های «پی ۳۰ پرو» و «میت ۲۰» به روزرسانی شدند

گوشی گلکسی فولد سامسونگ  به روز رسانی شد

گوشی گلکسی فولد سامسونگ  به روز رسانی شد

آخرین اخبار مهمترین عناوین روز

بایدن: پیام حمله هوایی برای ایران این بود که اعمال‌تان بی پاسخ نخواهد ماند

تصاویر: رقابت‌های پایانی چوگان قهرمانی کشور

تصاویر: معماری و طبیعت زمستانی روستاهای اطراف سنندج

تصاویر: سوز سرمای شبانه بر کالبد شهر سی سخت

تصاویر: برف و شکوفه‌های بادام

یادداشت‌های محمدعلی فروغی، شنبه ۸ اسفند ۱۲۹۸؛ به وست‌مینستر رفتم، حقیقتا بنای عظیمی است...

قطعنامه شورای امنیت در برقراری آتش‌بس برای واکسینه کردن اهالی مناطق جنگ زده تصویب شد

خاطرات آیت‌الله هاشمی؛ ۸ اسفند ۱۳۷۶: گزارشی از سفر به خیبر در عربستان

فرانسه: در حمله به شبه نظامیان در سوریه، در کنار متحدان آمریکایی خود ایستاده ایم

ادعای رسانه اسرائیلی: مالک کشتی آسیب دیده در خلیج عمان، فردی نزدیک به رئیس موساد است / احتمالا ایران پشت این حادثه باشد

آمریکا یک فرد و یک نهاد سعودی را تحریم کرد

سخنگوی وزارت خارجه: حملات آمریکا به مناطقی در شرق سوریه منجر به تشدید درگیری‌های نظامی می شود

کاخ سفید: آماده مذاکره با ایران هستیم اما تحریم‌ها را کاهش نمی‌دهیم

سخنگوی کاخ سفید: گزارش قتل جمال خاشقچی امروز منتشر می‌شود

تایید سفر وزیر خارجه عراق به تهران / بغداد: مذاکرات دوطرف در مورد اوضاع منطقه و حمایت از مسیرهای تنش زدا است

سناتور آمریکایی: دولت بایدن باید درباره اقدام نظامی بدون مجوز کنگره توضیح بدهد

«رییسی» آمدنی شد؟

پنتاگون: قبل از حمله هوایی به گروه های تحت حمایت ایران در سوریه، با عراق هماهنگ کردیم / وزارت دفاع عراق: تکذیب می کنیم

شبکه اسرائیلی: مذاکره تل آویو با کشورهای عربی برای تشکیل ائتلاف چهارجانبه

شناسایی یک نوزاد با حجم ویروس کرونای ۵۱ هزار برابری در آمریکا

سفر به مشهد در ایام تعطیلات نوروز ممنوع شد

انگلیس مدعی حمله به کشتی تجاری این کشور در خلیج عمان شد / آسوشیتدپرس: این کشتی متعلق به یک شرکت اسرائیلی است

میدل ایست نیوز: «فواد حسین» فردا به ایران می‌آید

اعلام جزییات آزادسازی دارایی‌های ایران در کره جنوبی/ واریز یک میلیارد دلار به کانال مالی سوییس برای خرید دارو

بایدن: آمریکا هرگز الحاق کریمه به روسیه را نخواهد پذیرفت / ما در کنار اوکراین خواهیم ایستاد

واکنش تلویحی بانک مرکزی به مداخله واعظی در مسائل ارزی: بهتر است اظهارنظر در خصوص مسائل تخصصی پولی و ارزی به بانک مرکزی واگذار شود

دادستان نظامی سیستان وبلوچستان: پرونده‌ حوادث سراوان، به طور ویژه در دست رسیدگی است

پاکستان برای واردات گاز، با قطر قرارداد ۱۰ ساله بست

بورل: با وجود تدابیر جبرانی ایران، پنجره فرصت دیپلماتیک برای ازسرگیری برجام همچنان باز است / نباید این فرصت را از دست داد

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا: حمله به سوریه با دستور بایدن بود

پروازهای مشکوک بالگردهای آمریکایی بر فراز مواضع حشد شعبی

وضعیت آب و هوا، امروز ۸ اسفند ۹۹ / ورود سامانه بارشی جدید به کشور از سه شنبه

وضعیت جاده‌ها و راه‌ها، امروز ۸ اسفند ۹۹ / ترافیک روان در جاده‌های سراسر کشور/ بارش باران در جاده‌های ۲ استان

بادامچیان: شورای ائتلاف حاضر نیست با ما باشد؛ دنبال نامزد خودشان هستند

شناسایی کرونای جهش یافته در ۷ استان / ۱۱۲ ابتلا و ۸ فوتی ناشی تا ۵ اسفند

حمله موشکی به محل نشست فرماندهان ائتلاف سعودی در «مأرب» / المیادین: شماری از فرماندهان کشته و زخمی شده‌اند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: تهران تحت فشار قابل ملاحظه تحریم ها قرار دارد / گزینه ای که روی میز داریم، «عمل در برابر عمل» است

گروسی: توافق موقت آژانس با ایران «فرصت گرانبهایی» به دیپلماسی برای حفظ برجام داده / هفته‌های آتی حیاتی خواهند بود

سوابق مالیاتی ترامپ در اختیار دادستان‌های نیویورک قرار گرفت

آرشیو
وبگردی

نسرین مقانلو در شهر موش‌ها +عکس

سفر بهاره رهنما به خارج از کشور در کرونا + عکس

پزشک، نوزاد را به جای هزینه زایمان مصادره کرد

عکس / سحرقریشی از دست همه عصبانی است

ابراز عشق سحر دولتشاهی به همایون شجریان + عکس

ریحانه پارسا و فانتزی شوهر سیاه پوست + عکس

خواننده محبوب ایرانی بازیگر شد + عکس

چشمان این دختر اعضای داخلی بدن انسان را می بیند + عکس

تجاوز به 2 دختر در سوپر مارکت / هر دو را برهنه کرد و فیلم گرفت

قاتل، قلب همسایه خود را پُخت

  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"
کد خبر: ۲۶۷۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۵ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۰
گردشگری >> گردشگری
پ

عباس کیارستمی: این اتهام را می‌پذیرم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 ماهنامه مدیریت ارتباطات نوشت:

عباس کیارستمی گفت‌وگوی مشروحی در مورد تجربه‌های عکاسی اش و ارتباطات بصری عکس از نگاهش انجام داده است.این کارگردان شهیر ایرانی در این گفت‌و‌گو از 32 سال عکاسی گفته و اینکه چرا سوژه‌هایی چون جاده، دیوار و پنجره برای او مهم هستند: «گاهی متهم می‌شوم که چرا عکس اجتماعی نمی‌گیرم. خیلی‌ها می‌گویند چرا انسان‌گریز هستی؟ واقعیت این است که من عکاس اجتماعی نیستم. 32 سال پیش، عکاسی را با طبیعت شروع کردم، برای فرار از شهر و مناسبت‌های شهری و دوری از شهرنشینی. بله، برای فرار از شهر بوده است. به هر حال این اتهام را می‌پذیرم که چرا عکس اجتماعی نمی‌گیرم؛ هرچند اگر عکسی بگیرم که در آن انسان نباشد، برایم بهتر است. بهتر است یکی، دو تا از عکس‌ها خالی از انسان باشد؛ هرچند در عکس‌هایم رد پای انسان هم هست»

بخش کوتاهی از این مصاحبه مفصل را در ادامه می‌خوانید:

همچنان که نقاشی معاصر دنیا از جمله ایران از الگوی فیگوراتیو پیروی می‌کند، فیلم‌های شما نیز بسیار فیگوراتیو است. یعنی شخصیت‌های اصلی انسانی است که شما در نمایی اکستریم کلوزآپ به آنها نزدیک می‌شوید. شخصیت‌شان را درک و لمسشان می‌کنید. شما همچنان بر این اصل مانده‌اید. همچنان که فیلم «کپی برابر اصل» فیگوراتیو است و انسان‌ها با نمای اکستریم کلوزآپ جلوی دوربین حاضرند و دوربین از رگ گردن به آنها نزدیک‌تر است اما در عکس‌ها انتزاع فوق‌العاده و اکسپرسیونیسم انتزاعی دیده می‌شود. نه تنها «دیوار»ها، که «راه»‌ها و حتی مجموعه «برف»ها که در آنها خیلی انتزاع قوی‌تر است و اساساً با فیلم‌های شما فرق دارند.یعنی اصلا ربطی به فیلم‌ها ندارند....بدون شک.

البته این را یک تحلیل می‌دانم نه یک سئوال. تا به حال هم در موردش فکر نکرده بودم. طبیعی است که در عکاسی آزادانه و راحت‌تر در قیاس با فیلم و سینماکار می‌کنم و روحیه‌ام به عکس نزدیک‌تر است تا به فیلم. نوع دستیابی به این عکس‌ها -آن هم در قیاس کار جمعی سینما و فیلم- نیز به نظر مهم می‌رسد. مسأله دیگر نیز به آزادی عکاس مقابل سوژه‌ها بر می‌گردد.

به هر حال با وجود همه احساس آزادی که در ساخت فیلم‌هایم می‌کنم، ولی هر فیلم باید یک داستان را روایت کند و شخصیت‌پردازی‌ای دارد. از سوی دیگر، به صندلی‌هایی که از قبل در سینما چیده شده نیز تعهد داریم. به واقع در سینما نمی‌توانی فکر کنی که خودت هستی و خودت اما با دوربین عکاسی کاملاً سلایق شخصی‌ات را اعمال می‌کنی. خودت هستی و دوربینت و هیچ آدمی هم کنارت نیست. بعد از هر فیلمی برای استراحت، به خودم وقفه‌ای برای عکاسی می‌دهم. یک عکاسی طولانی. حتی در دوران ساخت فیلم «کپی برابر با اصل» تقریباً هر روز بعد از فیلمبرداری، با دوربین عکاسی‌ام می‌رفتم و تا زمانی که نور بود عکاسی می‌کردم. بسیاری عکس‌ها برای آن دوره است. بیشتر عکس‌های «در»ها برای همان زمان است. «با عکاسی زندگیمُ سر می‌کنم، خستگیمُ در می‌کنم».

آقای کیارستمی در مقایسه با معنای امروز از عکاس، یک عکاس سنتی باقی مانده است؛ دوربین را در دست می‌گیرد و به شکار لحظه‌ها و صحنه‌ها می‌رود، به عکاسی دیجیتال مانند عکاسی با سوژه «مونالیزا» علاقه زیادی ندارد و....
عکاسی با سوژه «مونالیزا» یک سوژه پیشنهادی بود و من همیشه برای یک سوژه پیشنهادی انتظار می‌کشم. «مونالیزا» از آن دوره‌ای می‌آید که مشغول کار تبلیغاتی و گرافیکی بودم. به نظرم هنر سفارشی (در عین حال که می‌گویند آزادی هنرمند را می‌گیرد) هزار راه را به او نشان می‌دهد و هزار پیشنهاد دارد و این حاصل محدودیت‌هایی است مثل وقتی که یک موضوعی به شما می‌دهند و می‌گویند که می‌توانی روی این موضوع کار کنی.

بنابراین من خیلی خوشحال بودم که به من گفته شده بود روی «مونالیزا» کار کنم. هر کس به من سوژه عکاسی بدهد من در عین حال که می‌گویم با احساس آزادی در طبیعت عکس می‌گیرم، اما این را هم خیلی محترم می‌شمارم که یک بار دیگر شانسی به من رو کند که روی سفارشی کار کنم. این به نظر من شانس کمی نیست. حالا درست است که امروزه جوانان آزادی مطلق می‌خواهند اما ما از آزادی مطلق خیری ندیدیم. هرچه داریم از همان دوره‌ای داریم که در محدودیت‌ها کار کردیم و محدودیت‌ها به نظر من همیشه سازنده هستند. این باز هم از آن جملاتی ست که بعضی‌ها سوء تعبیر می‌کنند ولی من می‌گویم و بگذار که آنها سوء تعبیرشان را بکنند. من با سوء تعبیرها کنار می‌آیم و از محدودیت‌ها به یک خلاقیت تازه می‌رسم.

به هر حال عکس را به معنای گذشته‌اش هنوز دوست دارید. علقه قلبی‌تان هنوز، دوربین و شکار لحظه و صحنه است.
واقعاً نمی‌توانم بگویم چه را دوست دارم و چه را دوست ندارم. وقتی چیزی را می‌گیرم و وقتی انتخاب می‌شود و نهایتاً چاپ می‌شود، می‌فهمم من این را دوست دارم. یعنی از قبل می‌دانم طبیعت را دوست دارم، باز نمی‌دانم طبیعت را دوست دارم به دلیل این که شهر را دوست دارم یا نه. شاید طبیعت را هم دوست ندارم و این فرار از شهر و مناسبات شهری است که من را عکاسِ طبیعت کرده است.

اصلا هیچ عکسی آن عکسی نیست که من گرفته‌ام. یعنی عکسی که من گرفته‌ام عکسی است که طبیعت آن را ساخته است. سفارش صاحب کار بود؛ یک دیوار به بنا و هیچ ربطی به سلایق من ندارد. اگر من در عکس طبیعتی که می‌گیرم دخالت نکنم، به دلم نمی نشیند. گاهی یک درخت را از جایی می‌کنم و می‌برم جای دیگر کار می‌گذارم. گاهی یک در را از پاشنه در می‌آورم، در انتهای یک کوچه دیگر توی یک دیوار دیگر می‌کارم.

این دخالت‌هاست که به من اجازه می‌دهد عکاسی را دوست بدارم. یعنی از تمام آن استفاده کنم. البته فکر می‌کنم که سی سال پیش این اندازه خوشحال نبودم. وقتی عکسی می‌گرفتم ناچار بودم همان را به تماشای عموم بگذارم ولی الان دخالت مستقیم و بی‌تعارف خودم در تمامی عکس‌هایم باعث خوشحالیم است. عکس‌هایی هم هست که در آن دخالت ندارم ولی در عکس‌هایی که نتوانستم در آن دخالت بکنم مشکوکم که در مجموعه‌ام قرار دهم یا نه. چون با خود می‌گویم پس نقش تو در این کار چه بوده؟ یک زمانی می‌گفتند «بودن به موقع و انتشار دادن با یک دوربین کافیست» ولی الان به نظرم دیگر این جوابگو نیست. یعنی باید دخالت کنی. اگر زمانی می‌گفتی «ای کاش اینجایش این جوری بود»، الان دیگر می‌توانی آن «ای کاش» را به کار نبری.

یعنی در واقع از آن به عنوان مواد خام استفاده می‌کنید و ضعف‌های استاتیک آن را حذف می‌کنید؟
بله، دقیقاً. به همین خاطر به عکاسی دیجیتال، «عکاسی ناتمام» می‌گویند. یعنی شما عکس را بگیر حتی اگر اکسپوز شما درست نیست، یعنی حتی اگر نور به اندازه کافی نیست و تو هم نمی‌توانی تا فردا بمانی. عکست را بگیر و به لابراتوار برو و عکسی را که در ساعت هفت عصر گرفته‌ای و نور نبود، به ساعت پنج تغییر بده. این شانس را داری که ساعتت را دو ساعت جلو بکشی. چگونه می‌توان از اینها صرف نظر کرد؟ می‌دانم بعضی‌ها می‌گویند نه، این عکس که دست نخورده و خودش هست، چیز دیگری است. به نظرم این برای عکاس خبری است. یعنی وای به حال عکاس خبری که عکس‌هایش را دستکاری کند ولی ما عکاس خبری نیستیم و می‌توانیم طبیعت را متناسب با سلیقه خود بسازیم.

در واقع می‌توانیم بگوییم از دوران دیجیتال وارد دوران جدیدی از سینما شدیم.
همین‌طور است. برای همین در تجربه آخرم در فیلم «کپی برابر اصل»، جاهایی هست که اصلا باورم نمی شد که اولین پلانی که گرفتیم در سالن کنفرانس پر از خط و خطا بود. برای این که پنجره‌هایی خارج از کادر بود که روی تماشاگرهای در سالن نور انداخته بودند؛ روی تماشاگرانی که در سالن نشسته بودند. بنابراین وقتی ما راش‌ها را دیدیم متوجه شدیم که پرسپکتیو ندارد. می‌پرسیدیم این چه ایرادی دارد. بعد دیدم برای اینکه دو ردیف عقب‌تر صورت‌ها از دو ردیف جلوتر بهتر بود. وقتی مشکل را پیدا کردیم به لابراتوار رفتم و گفتم این را دوباره بگیر. این بار پنجره‌ها را ببندیم و و نورپردازی کنیم. آقایی گفتند که من برایت درست می‌کنم. رفت و دیدیم که خودش این کار را کرد. نور را از صورت آدم‌هایی که لازم بود برداشت و روی صورت آدم‌های دیگر گذاشت و سر آدمی که مدام خمیازه می‌کشید را با سر فرد دیگری عوض کرد! خب من چرا از این امکانات استفاده نکنم؟

رومیس د
رازیانه د
ارسال به تلگرام
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"