arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۸۹۲
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۳ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۰

استقبال سرد از کلينتون در پاکستان، نشانه چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه نیوز اینترنشنال نوشت استقبال از هیلاری کلینتون هنگام ورود به پاکستان، بسیار سرد بود که نشانه ادامه تنش ها میان امریکا و پاکستان است.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری تحلیلی "انتخاب"؛ پایگاه اینترنتی نشریه نیوز اینترنشنال چاپ پاکستان در شماره روز شنبه خود نوشت، هواپیمای حامل هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا، در حالی در باند فرودگاه پایگاه نظامی هوایی چاکالا در پاکستان فرود آمد که هیچیک از مقامات مهم دولتی پاکستان، به استقبال رسمی وزیر امور خارجه امریکا نیامده بودند.

بر اساس اطلاعات منابع دیپلماتیک، فقط غالب اقبال، رئیس تشریفات وزارت امور خارجه پاکستان برای خوش آمد گویی به کلینتون حضور داشت، بدون این که حتی یکی از رهبران سیاسی یا مقامات ارشد رسمی دولتی همراه اقبال باشند.

در همیین رابطه، غیبت دو تن از مقامات مشخص پاکستانی، یعنی سلمان بشیر، وزیر امور خارجه پاکستان، و حنا ربانی، وزیر مشاور در امور بین الملل در هیئت استقبال از هیلاری کلینتون، مشخصاً بسیار غیرمنتظره بود.

همین منابع دیپلماتیک گزارش دادند، حتی هیلاری کلینتون نیز متوجه این غیبت های آشکار شد و پرسید، وزیر امور خارجه یا وزیر مشاور در امور بین الملل پاکستان کجا هستند، که صرفاً با لبخندِ همراه با سکوتِ رئیس تشریفات وزارت امور خارجه پاکستان روبرو شد.

پیش از این، عرف تشریفاتی در پاکستان این چنین بود که همواره وزیر امور خارجه یا وزیر مشاور در امور بین الملل، در مراسم استقبال رسمی از مقامات امریکایی که از پاکستان دیدار می کردند، حضور می یافتند، و به همین علت، غیبت این دو مقام پاکستانی، باعث تعجب هئیت امریکایی بازدید کننده از پاکستان که ریاست آن را هیلاری کلینتون بر عهده داشت، شد.

منابع سیاسی می گویند، چنین نحو استقبال های سردی از مقامات امریکایی در پاکستان نه تنها نشان دهنده ادامه تنش ها میان دو کشور است، بلکه حاکی از آن است که دولت پاکستان تمایل دارد مناسبات این کشور با امریکا، بر اساس برابری و احترام متقابل باشد.

پیش از این نیز، دریادار مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا، هنگام ورودش به اسلام آباد، پایتخت پاکستان، با استقبال نه چندان گرمی از سوی مسئولان پاکستانی مواجه شده بود.

مناسبات میان دو کشور که قبلاً نیز به علت حملات هواپیماهای بدو ن سرنشین امریکا به خاک پاکستان، پر تنش بود، در پی عملیات یکجانبه نیروهای ویژه امریکایی در حمله به مقر اسامه بن لادن، رهبر القاعده در خاک پاکستان و کشتن وی، بدون همکاری یا حتی اطلاع مقامات پاکستانی، تیره تر از گذشته شده است.

نظرات بینندگان