arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۹
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۱ - ۰۵ بهمن ۱۳۸۹

وزیر علوم: برگزاري اردوهاي مختلط دانشجويي اشكال دارد

وزيرعلوم، تحقيقات و فناوري گفت: دانشگاه‌هاي كشور بايد بر اساس الگوهاي اسلامي و ايراني تعريف شوند و هر چيزي كه بر خلاف آموزه‌هاي ديني تدريس يا القاء شود مورد بازنگري قرار خواهد گرفت
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزيرعلوم، تحقيقات و فناوري گفت: دانشگاه‌هاي كشور بايد بر اساس الگوهاي اسلامي و ايراني تعريف شوند و هر چيزي كه بر خلاف آموزه‌هاي ديني تدريس يا القاء شود مورد بازنگري قرار خواهد گرفت

به گزارش ايسنا، در جريان سومين دور سفر رييس جمهور و هيات دولت به گيلان دكتر كامران دانشجو در جمع اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي استان در تالار حكمت دانشكده علوم انساني اظهاركرد: متون و سرفصل‌هاي دروس دانشگاهي بايد هر 5 سال يكبار مورد بازنگري قرار گيرد و اگر تا كنون اينگونه عمل نشده بر خلاف اصول بوده است و ما بايد با نگاهي كاملا اسلامي به بازنگري متون بپردازيم.

وي تربيت و تهذيب را در رأس مباحث دانشگاهي دانست و تاكيد كرد: بايد افرادي به دانشگاه‌هاي كشور وارد شوند كه دانشمنداني با تقوا بوده و اعضاي هيات علمي آن از شاخصه‌هاي خاصي برخوردار باشند زيرا تقوا در آموزه‌هاي ديني ما يك اصل مهم محسوب مي شود و تكليف حاكميت آنست كه نگذارد دانشگاه‌ها از مسير اصلي خود خارج شوند و بر اساس سياست‌هاي نظام اسلامي حركت كنند، هرچند كه به لحاظ مسائل اقتصادي از يكديگر مستقل هستند.

دانشجو ادامه داد: علوم انساني مقصد زندگي انسان‌ها را نشان مي دهد و سايرعلوم براي كمك به رسيدن انسانها به سرمنزل مقصود ايجاد شده‌اند، بنابراين نبايد در علوم اجتماعي، حقوق قضايي، جامعه شناسي و روانشناسي و .. تنها به چندين نظريه غربي بسنده كرد.

علم ابزاري براي تعالي بشريت است نه براي سلطه بر ديگران

وزيرعلوم با تاكيد بر اين مطلب كه علم ابزاري براي تعالي بشريت است نه براي سلطه بر ديگران تصريح كرد: انسان در آموزه‌هاي ديني و اسلامي مان به عنوان يك موجود آرمان گرا، عدالت خواه و داراي استعدادهاي بالقوه شناخته مي شود و هرگز به دنبال ايجاد بمب‌هاي ميكروبي، جنگ و كشتار مردم بي دفاع نيست و اگر نظريات ارائه شده از سوي غربي‌ها صحيح بود هرگز اينگونه فجايع در دنيا بوجود نمي‌آمد.

اجراي آيين نامه نقل و انتقال در دانشگاه‌ها با استقبال پرشور دانشجويان همراه بود

وي با اشاره به آيين نامه نقل و انتقال در دانشگاه‌ها گفت: بومي گزيني در دانشگاه‌ها يك اصل به شمار مي رود و اجراي اين آيين نامه كه با استقبال پرشور دانشجويان و دانشگاهيان همراه بوده است گامي مهم در راستاي برقراري عدالت محسوب مي شود اگرچه ممكن است داراي اشكالاتي باشد كه به طور يقين قابل حل است.

دانشجو بر ايجاد تعادل بين كميت و كيفيت درسطح دانشگاه‌ها به عنوان يك اصل مهم تاكيد كرد و گفت: گسترش آموزش عالي بايد هدفمند بوده و ما هم اكنون از رشد كمي خوبي برخورداريم كه نياز است در جهت كيفيت بخشي گام‌هاي اساسي تري برداشته شود.

برگزاري اردوهاي مختلط دانشجويي اشكال دارد

وزيرعلوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به مباحث سياسي مطرح شده در دانشگاه‌ها ادامه داد: دانشگاه‌هاي ما بايد به سوي كارسازي براي منافع ملي و نظام جمهوري اسلامي هدايت شوند و نه به سمت و سوي جناح سياسي خاصي، بنابراين حركت به سوي آرمانهاي اسلامي به نفع آموزش عالي كشور است و همه بايد به سوي هنجارهاي اسلامي ايراني بازگرديم و از هنجارهاي تعريف شده توسط غرب دوري كنيم و در نظام اسلامي ما برگزاري اردوهاي مختلط دانشجويي اشكال دارد؛ اگرچه مشاركت زن و مرد در علم و پژوهش بلامانع است.

دانشگاه‌هاي پيام نور و علمي كاربردي بايد به سوي مجازي و مهارتي شدن آموزش بازگردند

وزيرعلوم خاطرنشان كرد: دانشگاه‌هاي پيام نور و علمي كاربردي بايد به ماموريت‌هاي اصلي خود بازگردند و از تبديل شدن به يك دانشگاه تهران و يا دانشگاه گيلان ديگر پرهيز كنند و به سوي مجازي شدن و مهارتي شدن آموزش بازگردند.

بنابراين گزارش، درابتداي اين جلسه عبدالله حاتم زاده رييس دانشگاه گيلان ضمن ارائه گزارشي از عملكرد فعاليت‌هاي دانشگاه در حوزه‌هاي مختلف از وزير علوم خواست تا بودجه لازم را براي اتمام بناي مسجد دانشگاه گيلان كه ساخت آن از سال 1370 آغاز شده و تاكنون نيز به پايان نرسيده است، اختصاص دهد.

وي كمبود فضاي فيزيكي دانشگاه را يكي از معضلات دانشگاه گيلان عنوان كرد.

دكتر محمد دوستار رييس دانشگاه پيام نور گيلان نيز در اين نشست، با توجه به پتانسيل‌هاي استان خواستار راه اندازي و اجراي منطقه آزاد علمي در گيلان شد.

در ادامه اين جلسه، دكتر متقي طلب رييس پارك علم و فناوري استان گيلان، دكتر مجيد قاسمي زاد رييس دانشگاه جامع علمي كاربردي گيلان و سه تن از اساتيد دانشگاه گيلان به ارائه مطالب و نقطه نظرات خود پرداختند.
نظرات بینندگان