arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۴ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۰

افزايش کلسترول خوب در مصرف کنندگان استاتين ها تاثيري ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محققان علوم پزشکی اعلام کردند افزودن سطح خونی کلسترول خوب در بیمارانی که پیشتر برای کاهش میزان کلسترول بد داروهای استاتینی مصرف می کردند کمکی نخواهد کرد.
 
به گزارش انتخاب، دانشمندان موسسه ملی تحقیقاتی خون ریه و قلب آمریکا اعلام کردند بررسی سه هزار و چهار صد کانادایی و آمریکایی در طول سی و دو ماه نشان داد افزایش میزان کلسترول خوب از طریق دادن ویتامین ب سه یا نیاسین تاثیری بر کاهش خطرات قلبی عروقی ندارد. به گزارش خبرگزاری رویترز ، با توجه به این مطالعه برای کاهش میزان خطرات قلبی بهتر است از روش کم کردن وزن و ورزش استفاده شود و استفاده از داروهای استاتینی به طور کلی به کاهش کلسترول خون کمک شایانی می کند. استاتین ها شامل آتورواستاتین، لووستاتین، و سیم واستاتین ، مؤثرترین ‏داروها در کاهش کلسترول بوده و اثرات اثبات شده ای در کاهش ابتلا به ‏حمله های قلبی و مغزی دارند و اثرات مفیدی برروی عروق دارند.

بعد از شروع درمان با ‏این داروها آزمایشات دوره ای از چربی خون به عمل آمده و ممکن است نیاز به افزایش ‏میزان تجویز شده باشد.

عارضه نادر ولی مهم استاتین ها عوارض کبدی و برخی اوقات ، عضلانی ‏است.

آزمایشات دوره ای خون و توجه به علائمی نظیر ضعف، زردی و شلی عضلانی از ‏پیشگیری از این عوارض کمک کننده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک ، همراهی مصرف استاتین ها با سایر داروهای ‏پایین آورنده چربی نظیر نیاسین‎‎‏ و یا مصرف الکل با افزایش خطر این عوارض ‏همراه است.

نظرات بینندگان