arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۴ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۰

رييس کل بيمه مرکزي : رشد شتابان همزمان با کاهش حق‌بيمه‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران از رشد شتابان صنعت بیمه همزمان با کاهش حق بیمه ها خبرداد و گفت : آزادسازی تعرفه ها و افزایش حضور بخش خصوصی در این بازار باعث شده است ، رقابت در زمینه جذب مشتری با ساماندهی نرخ تعرفه ها شکل جدی بگیرد. به گزارش روابط عمومی بیمه مرکزی ، جواد فرشباف ماهریان اظهار داشت : تا قبل از سال 1387، در صنعت بیمه نظام نظارت تعرفه‌ای حاکم بود و شرکتهای بیمه مجاز نبودند حق‌بیمه‌های پیشنهادی خود به بیمه‌گزاران و بیمه شدگان را از سطح معینی پایین‌تر بیاورند. وی افزود: فلسفه چنین رویکردی جلوگیری از ورشکستگی شرکتهای بیمه و در نهایت صنعت بیمه بود اما در پی صدور فرمان 10 بندی رییس جمهوری مبنی بر ایجاد تحول در صنعت بیمه، برنامه تحول در صنعت بیمه کشور در بیمه مرکزی با مشارکت دست‌اندرکاران و صاحبنظران صنعت تهیه شد.

فرشباف گفت : یکی از ایده‌های مهمی که در این برنامه مطرح و تایید شد ، کنار گذاشتن نظارت تعرفه‌ای و مجاز شمردن شرکتهای بیمه برای کاهش دادن نرخ‌‌ حق‌بیمه‌های پیشنهادی به مشتریان‌شان بود تا بدین ترتیب فضای رقابتی در صنعت بیمه شکل گیرد و توسعه بازار بیمه شتاب یابد ، اما با اجرای برنامه اصلاح نظام تعرفه و واگذاری تعیین تعرفه‌های حق بیمه به شرکت‌های بیمه برخی از صاحبنظران بر این باور بودند که در کوتاه‌مدت رشد این صنعت افت می کند و در سال 89 ضریب نفوذ بیمه نسبت به سال‌های گذشته پائین‌تر خواهد آمد. این صاحبنظران معتقد بودند که با حذف نظام تعرفه‌ای، موسسات بیمه برای جذب مشتری بیشتر و یا حفظ بیمه‌گذاران موجود حق بیمه‌های پیشنهادی خود را به شدت کاهش خواهند داد.

رییس کل بیمه مرکزی افزود : اما خوشبختانه آمار دریافتی از عملکرد شرکت‌های بیمه در سال 89 حاکی از آن است که برغم کاهش 30 تا 70 درصدی حق‌بیمه‌های دریافتی شرکت های بیمه در بسیاری از رشته‌ها با هدف دستیابی بیمه به بازار‌های جدید ، تعداد بیمه‌نامه‌های صادره شرکت‌های بیمه در سال 1389 با رشد 10 درصدی به حدود 32.6 میلیون بیمه‌نامه افزایش یافت و حق بیمه تولیدی بازار بیمه با رشدی بیش از 25 درصدی به 59 هزار و یکصد میلیارد ریال (نزدیک 6 میلیارد دلار) رسید.

وی اظهار داشت : یکی دیگر از دلایل رشد شتابان صنعت بیمه در سال گذشته در کنار آزادسازی تعرفه‌ها، توسعه فعالیت بخش خصوصی در بازار بیمه بوده است. فرشباف گفت : پارسال سهم بخش غیردولتی از بازار بیمه کشور به 54.4 درصد رسید ، در حالی که سهم بخش غیردولتی از بازار قبل از اجرای برنامه تحول در صنعت بیمه کشور کمتر از 25 درصد بود.

وی افزود : پارسال ترکیب پرتفوی ( سبد دارایی ) صنعت بیمه تحول مثبتی داشت و رشته‌های بیمه‌ زندگی با تجربه کردن 43 درصد رشد از بیمه‌های غیرزندگی پیشی‌ گرفت و سهم آن از بازار بیمه به 8 درصد رسید ، این نسبت تا قبل از اجرای برنامه تحول در صنعت بیمه کشور حدود 5 درصد بود. فرشباف تاکید کرد : با توجه به اینکه صنعت بیمه از یک سو در جذب پرتفو برای بیمه‌های زندگی با رقبای قدرتمندی چون بانکها و بورس مواجه است و از سوی دیگر توسعه بیمه‌های زندگی علاوه بر تلاش بیمه‌گران از متغیرهای برون‌زای موجود در خارج از صنعت بیمه نیز بسیار متأثر است، افزایش 3 درصدی در سهم بیمه‌های زندگی از پرتفوی صنعت بیمه بدون اینکه رشد بیمه‌های غیرزندگی کاهش یافته باشد دستاوری بزرگ تلقی می‌شود.

رییس کل بیمه مرکزی گفت : پارسال رشد صنعت بیمه در حوزه عرضه خدمات بیمه‌ای و پرداخت خسارت حتی بیشتر از رشد حق‌بیمه‌های تولیدی آن بود و حدود 39 هزار میلیارد ریال (نزدیک 4 میلیارد دلار) خسارت به بیمه‌گذاران و زیاندیدگان پرداخت شد که در مقایسه با سال قبل از ان 27 درصد رشد نشان می‌دهد. در این سال بیش از 5.6 میلیون مورد خسارت به بیمه شدگان از سوی شرکتهای بیمه پرداخت شد که یک و نیم برابر سال قبل از ان بود و 61 درصد این خسارت‌ها را شرکت های بیمه غیردولتی پرداخت کردند. فرشباف اظهار داشت : بخش قابل توجهی از تفاوت میان حق بیمه تولیدی و خسارت های پرداختی صنعت بیمه، ذخیره و جذب بازارهای مالی و سرمایه‌ای‌ کشور می‌شود تا در سالهای آینده در صورت بروز خسارتهای غیرمنتظره و احیاناً فاجعه‌آمیز برای تأمین آرامش و آسایش خاطر بیمه‌گزاران و بیمه شدگان هزینه شود.

نظرات بینندگان