arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۹۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۱ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵

حجم معاملات‌مان با اروپایی‌ها چقدر است؟

یک کارشناس مسائل اروپا از افت و خیز حجم و میزان معاملات اقتصادی ایران و اروپا در 6 سال اخیر می گوید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 یک کارشناس مسائل اروپا از افت و خیز حجم و میزان معاملات اقتصادی ایران و اروپا در 6 سال اخیر می گوید.

به گزارش انتخاب، دکتر علیرضا ثمودی چند روز پیش میهمان کافه خبر با موضوع تأثیر برجام بر روابط ایران و اتحادیه اروپا و چشم انداز آیندۀ مراودات سیاسی و اقتصادی بود. وی پیرامون افت و خیز در حجم و میزان معاملات اقتصادی ایران و اروپا در 6 سال اخیر گفت:

پس از تصویب قطعنامه 1929 در جولای 2010 در شورای امنیت و متعاقب آن تحریمهای یکجانبه اتحادیه اروپا بر ضد ایران موجب شد تا افت محسوسی در روابط اقتصادی تهران و بروکسل به وجود بیاید. به عنوان مثال، در سال 2005 حجم تبادلات اقتصادی دو طرف بیش از 24.5 میلیارد یورو بود. در حالیکه این رقم به هنگام روی کار آمدن دولت آقای روحانی به 6 میلیارد دلار رسید و در سال 2015 نیز این رقم کمی بیش از 7.5 میلیارد یورو بود.

این مدرس دانشگاه افزود: این اعداد به خوبی نشان میدهد که رسیدن به آن حجم از مبادلات تجاری یک دهه گذشته تا چه میزان دشوار است. نکته دیگر آنکه با وجود امضای قراردادهای تجاری مناسب بین ایران و برخی کشورهای اروپایی، بسیاری از بانکهای بزرگ اروپایی همچنان از ورود به تجارت با ایران امتناع میورزند.

ثمودی افزود: اگر چه قراردادهای تجاری قابل توجهی با طرفهای اروپایی به امضا رسیده ، اما بانکهای اروپایی به دلیل تجربه تلخی که از گذشته دارند، بسیار محتاطانه عمل میکنند. در پند سال گذشته بانکهای بزرگ اروپایی به دلیل نقض تحریمهای آمریکا بر ضد ایران با جریمههای سنگینی رو به رو شده اند. به عنوان مثال بانکهای استاندارد چارترد و HSBC انگلیس در سالهای گذشته به ترتیب 669 میلیارد، 1.9 میلیارد، کامرزبانک آلمان 1.45 میلیارد دلار جریمه شده اند.

در این میان، بی اِن پی پاریباس مشمول شدیدترین جریمه ها شد و با جریمه های 8.9 میلیارد دلاری مواجه شد. در مجموع، نزدیک به 15 میلیارد دلار بانکهای اروپایی جریمه شده اند. همچنین برخی از این بانکها به آمریکا تعهد داده اند که تا مدتی از انجام معامله با ایران خودداری کنند. البته این بانکها از اقدامات و اظهارات شفاهی مقامهای آمریکایی در خصوص عدم ممنوعیت معامله با ایران ناراحت هستند.
نظرات بینندگان