arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۰۱۸۳
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۲ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۵

سه‌شنبه؛ آغاز به کار نخستین اجلاس خبرگان پنجم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نخستین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری دوره پنجم صبح سه شنبه در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی آغاز به کار می کند.
 
به گزارش انتخاب، سه‌شنبه؛ آغاز به کار نخستین اجلاس خبرگان پنجم بر اساس قانون در ابتدای این اجلاس هیئت رئیسه سنی شامل دو نفر از مسن‌ترین و دو نفر از جوان‌ترین اعضای خبرگان در جایگاه مستقر می شوند و اداره اجلاس را بر عهده خواهند داشت .
 
در میان راه‌یافتگان به پنجمین دوره مجلس خبرگان، آیت‌‌الله سید ابوالفضل میرمحمدی که از حوزه انتخابیه تهران به این مجلس راه‌یافته متولد سال 1302 هجری شمسی است و اکنون در 93 سالگی به عنوان مسن‌ترین نماینده و سید‌صدرالسادات حسینی 33 ساله از حوزه انتخابیه هرمزگان متولد سال 1363، جوان‌ترین عضو این مجلس است.
 
آیت‌الله ابراهیم حاج‌امینی دیگر نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان نیز 92ساله است که بعد از آیت‌الله میرمحمدی مسن‌ترین فرد این مجلس شناخته می شود و احمد پروانی از حوزه انتخابیه گیلان با 34 سال بعد از سادات حسینی جوان‌ترین فرد این مجلس است.
 
به این ترتیب آیت‌الله میرمحمدی به عنوان رئیس، آیت‌الله امینی به عنوان نایب رئیس، سیدصدرالسادات حسینی و پروانی نیز به عنوان منشی، اداره افتتاحیه مجلس خبرگان رهبری دوره پنجم را بر عهده خواهند داشت.
 
در نوبت اول افتتاحیه، پیام مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به پنجمین دوره خبرگان قرائت می‌شود.
 
آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان گزارش انتخابات پنجمین دوره خبرگان رهبری را ارائه می‌کند و طبق ماده 5 آیین‌نامه مراسم تحلیف انجام می شود.
 
پس از سخنرانی رئیس سنی،‌ از حضور مهمانان در مراسم افتتاحیه تقدیر می شود و به این ترتیب جلسه علنی مراسم افتتاحیه به پایان می‌رسد که در این بخش حضور میهمانان و رسانه‌های جمعی آزاد است.
 
در بخش غیرعلنی، انتخاب هیئت رئیسه دائم و کمیسیون‌ها برای مدت دو سال برگزار می‌شود.
در ابتدا رئیس مجلس خبرگان رهبری و سپس دو نایب ‌رئیس انتخاب می‌شوند که به ترتیب رأی اول و دوم مشخص می‌شود و در ادامه دو منشی مجلس خبرگان و دو کارپرداز اجرایی و فرهنگی انتخاب خواهند شد.
 
کمیته 5 نفره برای تنظیم محورهای بیانیه پایانی اجلاس خبرگان انتخاب خواهند شد.
 ششمین دستور کار جلسه غیرعلنی، انتخابات برای اعضای کمیسیون های شش گانه مجلس خبرگان رهبری است و هفتمین دستور کار نیز نطق‌های قبل از دستور و دیگر موارد احتمالی خواهد بود که طبق آیین‌نامه هیئت رئیسه اعلام می‌ شود و به این ترتیب جلسه غیرعلنی خبرگان روز 5 خرداد به پایان خواهد رسید.
نظرات بینندگان