arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۰۲۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۹ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۵

هشدار دو سناتور به وزیر خزانه داری آمریکا درباره دسترسی ایران به دلار

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دو سناتور برجسته ‌آمریکایی در خصوص آنچه پیشنهاد واشنگتن برای اعطای اجازه دسترسی ایران به دلار می‌خوانند، به وزیر خزانه‌داری هشدار دادند.
 
به گزارش انتخاب، مارک کرک و مارکو روبیو دو سناتور برجسته جمهوری‌خواه در نامه‌ای خطاب به جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا به وی هشدار دادند تا زمانی‌که دولت دست از پیشنهاد خود برای فراهم کردن امکان دسترسی ایران به دلار آمریکا از طریق نظام مالی بین‌المللی برندارد، مانع از رسیدگی به مسائل مرتبط با این وزارتخانه می‌شوند.
 
در این نامه آمده است: دولت اوباما به تعهد خود مبنی بر توقف تلاش‌هایش برای کمک به دسترسی ایران به دلار آمریکا، علیرغم وعده پیشین خود برای انجام این کار عمل نمی‌کند و ما از این موضوع ناامید شدیم که شما به درخواست مطرح شده در نامه پیش‌بینی مبنی بر دادن تضمین‌های لازم برای این که آمریکا هرگز به نمایندگی از ایران در خصوص دسترسی ایران به دلار کاری نخواهد، توجهی نکرده‌اید.
 
این سناتورها در نامه خود هشدار دادند، تا زمانی که به درخواست آن‌ها به طور مستقیم و صراحتاً پاسخ داده نشود، از افراد مورد نظر وزارت خزانه‌داری برای پست‌های این وزارتخانه پشتیبانی نخواهند کرد.
 
به گزارش این پایگاه خبری آمریکایی، احتمال دسترسی ایران به دلار به یک چالش میان کنگره و دولت اوباما تبدیل شده است، هرچند که مقامات دولتی آمریکا تاکنون گفته‌اند هیچ قصدی برای فراهم کردن امکان دسترسی مستقیم ایران به دلار ندارند و این خارج از تعهدات آمریکا طبق توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 است.
 
به گفته یک منبع آگاه، این گفته مقامات دولتی شامل روش‌های پنهانی که از طریق آن دسترسی ایران به دلار از طریق بانک‌های بین‌المللی ممکن خواهد بود، نمی‌شود.
 
سناتورها روبیو و کرک پیش از این در نامه دیگری همکاری نکردن دولت آمریکا برای اعطای اجازه دسترسی ایران به دلار را خواستار شده بودند که جک لو 11 ماه مه در پاسخ به این نامه تنها گفته بود که دولت چنین کاری نخواهد کرد اما به سوالات جزیی‌تر درباره تلاش‌ها برای فراهم کردن امکان دسترسی تهران به دلار آمریکا از طریق تراکنش‌های خارجی بیرون از نظام مالی آمریکا پاسخ نداده بود.
 
این سناتورها هم‌چنین در نامه خود با تکرار ادعاهای غرب و آمریکا علیه برنامه موشکی ایران و عملکرد کشورمان در منطقه مدعی شدند: اکنون زمان آن است که دولت به دادن امتیازها به ایران پایان دهد و این کشور را به دلیل رفتارهای خطرناکش مسوول بداند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان