arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۰۳۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۴ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۵

آلودگی هوا را می‌شود ۷۲ساعت‌قبل پیش‌بینی کرد

رییس پژوهشکده هواشناسی از ارائه مدلی برای پیش بینی وضعیت آلاینده‌های هوا خبر داد و گفت: علاوه بر آن طراحی سامانه‌ای برای پایش و پیش بینی گرد و خاک در استان خوزستان در دستور کار است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رییس پژوهشکده هواشناسی از ارائه مدلی برای پیش بینی وضعیت آلاینده‌های هوا خبر داد و گفت: علاوه بر آن طراحی سامانه‌ای برای پایش و پیش بینی گرد و خاک در استان خوزستان در دستور کار است.

به گزارش ایسنا، دکتر عباس رنجبر با اشاره به پروژه‌های تحقیقاتی پژوهشکده هواشناسی افزود: طراحی و ایجاد سامانه یکپارچه پیش آگاهی و پیش بینی هشدار آلودگی هوا و ریزگرد از جمله پروژه‌های تحقیقاتی است که با اجرای آن موفق به ارائه مدلی برای پیش بینی وضعیت آلاینده‌های هوا شدیم.

وی با بیان این که این مدل توانایی پیش بینی غلظت ذرات و آلودگی هوا به صورت ساعت به ساعت برای مدت 3 روز (72 ساعت) را برای مناطق ایران و خاور میانه دارد، اظهار کرد: ارزیابی‌های انجام شده نشان می‌دهد که این مدل توانایی خوبی در زمینه پیش بینی آلودگی هوا دارد؛ ولی نیاز به اطلاعات به روز در زمینه بافت و دانه بندی خاک به عنوان چشمه و کانون گرد و خاک است.

رنجبر، اطلاعات مورد استفاده در این سامانه را داده‌های مدل‌های عددی پیش بینی وضع هوا، داده‌های هواشناسی و داده‌های سنجش از راه دور (ماهواره‌های هواشناسی) ذکر کرد و یادآور شد: باید این اطلاعات با داده‌های مرتبط با کانون‌های ریزگرد در کشور منطبق باشد؛ چراکه داده‌های این مدل برای کانون‌های ریزگرد در مقیاس بزرگ قابل اعتماد است؛ ولی برای مقیاس کوچکتر نیاز به ارتقای داده‌های ورودی دارد.

رییس پژوهشکده هواشناسی، کاربرد این سامانه را برای ایران و خاورمیانه مناسب دانست و خاطر نشان کرد: همچنین سامانه‌ای برای پایش و پیش بینی گرد و خاک در استان خوزستان نیز در حال مطالعه و طراحی است.

وی اجرای این پروژه را نیازمند داده‌های دقیق بافت و دانه بندی خاک دانست و اظهار کرد: در این ارتباط مطالعاتی را در زمینه دانه بندی خاک با همکاری دانشگاه جندی شاپور اهواز آغاز کردیم و اعتبارات این پروژه نیز در جلسه هیات وزیران به تصویب رسید که امیدواریم به زودی این اعتبارات محقق شود.

رنجبر، پیش‌بینی نیمرخ غلظت از سطح زمین تا ارتفاع 9 کیلومتری را از مزایای این سامانه نام برد.
نظرات بینندگان