arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۰۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۵ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۵

آغاز جلسه برای تعیین جانشین داوداغلو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کنگره فوق العاده حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه برای انتصاب بینالی یلدریم به نخست وزیری این کشور به جای احمد داود اوغلو روز یکشنبه در آنکارا آغاز به کار کرد.
 
به گزارش انتخاب، این کنگره در پی بروز اختلاف میان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با احمد داود اوغلو نخست وزیر سابق و برکناری داود اوغلو ، برای تعیین رهبر جدید حزب که همزمان مقام نخست وزیری را نیز بر عهده خواهد گرفت برگزار می شود.
 
سه روز پیش حزب حاکم اعلام کرد که بینالی یلدریم وزیر سابق ارتباطات به عنوان تنها نامزد در این کنگره شرکت خوهد کرد.
 
در این کنگره اعضای جدید کادر مرکزی حزب نیز انتخاب و بینالی یلدریم فهرست کابینه خود را تشکیل و برای تائید نهایی به رجب طیب اردوغان تقدیم خواهد کرد.
 
داود اوغلو پیشتر اعلام کرده بود که در کنگره فوق العاده، نامزد رهبری حزب نخواهد شد.
 
اغلب صاحبنظران با تاکید بر اینکه رهبر جدید حزب حاکم و نخست وزیر ترکیه مورد تائید اردوغان بوده و با وی هماهنگ عمل خواهد کرد، عقیده دارند که در دوران جدید نقش اردوغان در سیاستهای داخلی و خارجی پررنگتر خواهد شد.
 
به گفته یک سیاستمدار ترک ، نخست وزیر آینده ترکیه از جانب اردوغان وظیفه خواهد داشت که برای گذر کشور به سیستم ریاستی تلاش کند و در صورت موفقیت در این امر با حذف مقام نخست وزیری در سیستم جدید در واقع خود را حذف خواهد کرد و این وضعیتی است که برای احمد داود اوغلو قابل قبول نبود.
 
طبق عرف مرسوم سیاسی، بعد از انتخاب رئیس جدید حزب، داوداوغلو استعفای خود و اعضای هیات دولت را تقدیم اردوغان خواهد کرد.
 
در این کنگره برای اینکه نشان داده شود که حزب یکپارچه بوده و احتمال انشعاب وجود ندارد، تنها یک نامزد مورد تائید اردوغان برای تصاحب رهبری حزب و مقام نخست وزیری معرفی شده است و به دنبال آن وی نیز از سوی اردوغان مامور تشکیل دولت جدید خواهد شد.
 
در چنین شرایطی، رهبر حزب اسلامگرای سعادت ترکیه بتازگی با محکوم کردن سیاستهای رئیس جمهوری ترکیه در خودکامگی وی گفت: با برکناری داود اوغلو مشخص شد که اردوغان نخست وزیر نمی خواهد بلکه نخست «غلام» می خواهد.
 
«مصطفی کامالاک» رهبر حزب سعادت در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود از تحولات داخلی در ترکیه و موقعیت منطقه ای و جهانی این کشور به شدت انتقاد و مسبب آن را حرص قدرت رجب طیب اردوغان ارزیابی کرد.
 
وی با اشاره به استعفای غیر منتظره نخست وزیر ترکیه که گفته می شود در پی بروز اختلاف سلیقه بین وی و رئیس جمهوری ترکیه با اعمال فشار اردوغان صورت گرفته است، افزود: ترکیه کشوری نیست که توسط قیم و یا متولی و بر اساس خواسته ها و حسابهای شخصی اداره شود.
 
کامالاک با تاکید بر اینکه در محافل سیاسی این موضوع مطرح شده است که اردوغان خواهان نخست وزیری ضعیف است و می خواهد این مقام را خود انتخاب کند و نخست وزیر جدید نیز پاسخگو به ملت نباشد بلکه وظیفه خدمت و پاسخگویی به اردوغان را داشته باشد ، اضافه کرد: به چنین نخست وزیری باید نخست غلام خطاب کرد.
 
ناظران آگاه عقیده دارند که موفقیت و یا شکست اردوغان در تغییر قانون اساسی و گذر به سیستم ریاستی، آینده سیاسی ترکیه در سیاستهای داخلی و خارجی این کشور و چگونگی حیات سیاسی آتی شخص اردوغان را رقم خواهد زد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان