arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۰۶۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۷ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۵

اعتراض در اهواز به کلنگ زنی طرح بهشت آباد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : در آخرین سفر رئیس جمهور به کرمان طرح انتقال آب بهشت آباد از سرشاخه های کارون علیرغم مخالفت های کارشناسان و نداشتن مجوز محیط زیستی آغاز به کار کرد، این اقدام باعث شد اهوازی ها دیروز از ساعت 19 تا 21 کنار جاده ساحلی کیانپارس با در دست داشتن شعارها و بنرهایی اعتراض خود را به این اقدام نشان دهند.

یک فعال محیط زیستی با تاکید بر لزوم آگاهی مردم نسبت به تصمیم هایی که در رابطه با استان گرفته می شود به خبرنگار فرارو می گوید: ما به اینجا آمدیم تا همه را متوجه کنیم انتقال آب چه خطرات و پیامدهای ناگواری برای محیط زیست استان دارد.

نرگس سبزپوری با اشاره به دختر کوچکی که کنارش ایستاده توضیح می دهد: من همیشه دخترم را با خودم در این گونه برنامه ها می آورم تا از حالا احساس مسئولیت اجتماعی را در او تقویت کنم.

وی حضور همه شهروندان در این گونه برنامه را ضروی می داند و بیان می کند: اگر بی تفاوت باشیم انتقال آب به راحتی انجام می شود و بعدها که همه از آن متضرر می شوند آن وقت است که دنبال دلیل می گردند اما آن موقع دیگر دیر شده است.

سبزپوری می افزاید: یکی از اتفاقاتی که باعث می شود مردم به انتقال آب حساس تر شوند پدیده ریزگردها است زیرا با انتقال آب حقابه تالاب های استان کاهش پیدا می کند و مردم درگیر ریزگردها می شوند و چاره را تنها در آن می بینند که دست به مهاجرت اجباری بزنند.

یک ردیف طولانی از مردان و زنان با سن و سال های مختلف ایستاده اند، شعارهایی به زبان فارسی، عربی و انگلیسی در دست گرفته اند که محتوای آن مخالفت با طرح های انتقال آب است.

تونل بهشت آباد تیر خلاص بر پیکر بی جان کارون، آقای روحانی رئیس جمهور محترم؛ با انتقال آب خوزستان را جهنم نکنید، یداً بید من اجل انقاذ کارون، (بابا آب داد) لا! ابی لم یعطی الماء اخذوا الما من ابی ظلما ابی لم یسکت... از جمله این شعارها است.

یک فعال محیط زیستی حاضر در محل درباره این تجمع می گوید: هیچ سازمان یا نهاد خاصی در شکل گیری این برنامه نقش نداشته است بلکه کاملا خودجوش و مردمی شکل گرفته است، هر شهروند خوزستانی باید این احساس مسئولیت را داشته باشد که در برابر بحران انتقال آب اقدامی انجام دهد.

احمد سلامات درباره اقدامات بعدی توضیح می دهد: تصمیم داریم نامه ای خطاب به یکی از مقامات بنویسیم تا همه در جریان مسائل روز محیط زیستی استان قرار بگیرند، خوزستان درگیر مجموعه ای از بحران های محیط زیستی است که متاسفانه توجه کافی به آن نمی شود و این به شدت ما را نگران می کند.

 مدیرعامل انجمن محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان با حضور در این تجمع می گوید: آقای روحانی و خانم ابتكار گفته بودند كه برجام و رفع تحريمها  برای حل مشکلات محیط زیست ایران ضروری است و کشور نیازمند فناوری و سرمایه برای رفع مشکلات اقتصادی و محیط زیستی است اما در شرايط پسا برجام و درحالي كه منتظر خبرهاي خوشي براي بهبود محيط زيست بودیم با گرفتن پروژه‌های عظیم و مخربی همچون سد بختياري و پروژه مهلك و خانمانسوز انتقال آب بهشت آباد شاهد ادامه روند تخريبی محیط زیست هستیم که ممکن است امنيت ملي ما را در شرايط بحراني و ملتهب منطقه دچار خدشه نمايد.

خالد ربیعی بر لزوم چاره اندیشی توسط عقلاي نظام برای محیط زیست می افزاید: باید تدبيري براي جلوگيري از روند تخريب محيط زيست توسط دولت روحاني و وزارت نيرو اتخاذ شود. از دولت انتظار داریم تا دیر نشده و خوزستان بیش از ین آسیب ندیده است طرح انتقال آب بهشت آباد را متوقف کند همانطور که پیش از این یکبار که این طرح آغاز شده بود توسط وزیر نیرو به دلیل نداشتن مجوز متوقف شد.

نظرات بینندگان