arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۰۹۰
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۴ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۰

افشاگری مدیرعامل سابق درباره قاچاق سیگار

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرعامل سابق شرکت دخانیات با تشریح فشارهای موجود از سوی برخی جریان‌ها برای معامله با شرکت صهیونیستی فیلیپ موریس و حمایت از العقیلی گفت: فردی به‎نام میزبان و شرکت انتظار ایرانیان درخواست‌هایی را برای واردات سیگار مارلبورو داشتند که با آن مخالفت کردم و در نهایت از شرکت دخانیات کنار رفتم.

به گزارش انتخاب، سید محمود ابطحی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: با توجه به اینکه مراجع نظارتی و دستگاه‌های اطلاعاتی کشور اعلام کرده بودند که شرکت فیلیپ موریس ماهیت صهیونیستی دارد، ما با معامله با این شرکت و واردات رسمی سیگار مارلبورو مخالفت کردیم که این مسئله به مذاق برخی خوش نیامد و در نهایت از مدیریت شرکت دخانیات کناره‌گیری کردم.
وی ادامه داد: در این ماجرا، بحث منابع مالی زیادی مطرح بود و چون منافع کشور را متضرر می‌کرد با انجام آن موافقت نشد.

ابطحی با بیان اینکه در آن زمان، موضوع قاچاق سیگار به کشور را در شرکت دخانیات پیگیری کردیم، تصریح کرد: شرکت دخانیات ایران و دستگاه‌های متولی مسئله قاچاق، موضوع قاچاق مارلبرو به ایران را پیگیری کردند اما به دلیل برخی مسائل در جلوگیری از این مسئله موفق نبودیم.
وی ادامه داد: در همین حال بحثی مطرح شد که با توجه به اینکه قاچاق مارلبرو به کشور قابل مهار شدن نیست، پس بهتر است واردات رسمی این سیگار انجام شود.

وی با بیان اینکه سود زیادی از تولیدات فیلیپ موریس نصیب رژیم صهیونیستی می‌شود، گفت: این شرکت به عنوان یک تولید کننده بزرگ دخانیات نقش بزرگی در تأمین مالی رژیم صهیونیستی دارد.

* تلاش میزبان و انتظار ایرانیان برای واردات مارلبرو

ابطحی با بیان اینکه میزبان و شرکت انتظار ایرانیان پیگیری‌های زیادی را برای انعقاد قرارداد با شرکت فیلیپ موریس و واردات سیگار مارلبرو داشته‌اند، گفت: یک گروه منفعت طلب دنبال این بودند که مجوز مربوط به این کار را دریافت کنند و مارلبرو را رسماً به کشور وارد کنند.

وی توضیح داد: طبق اعلام وزارت اطلاعات، شرکت فیلپ موریس یک کمپانی صهیونیستی است و هیچ شرکتی نباید نسبت به واردات محصولات آن به کشور اقدام کند ولی در این ماجرا عده‌ای را می‌دیدم که به عنوان طرفداری از یک گروه وارد قضیه شده و تنها من مورد هجوم واقع شدم.
وی با بیان اینکه برخی گروه‌ها شرکت دخانیات را تحت فشار قرار داده بودند تا به یکسری افراد خاص مجوز واردات مارلبرو را بدهد، اظهار داشت: با توجه به ممنوعیت‌‌های موجود و نامه‌ای که در اسناد محرمانه شرکت دخانیات وجود دارد وزارت اطلاعات هر گونه معامله با شرکت فیلیپ موریس را ممنوع عنوان کرد و من نیز به این مسئله پایبند بودم.

* فشار برخی گروه‌ها برای حمایت از العقیلی

مدیرعامل سابق شرکت دخانیات در ادامه با اشاره به مفاسد اقتصادی العقیلی (فردی که نمایندگی مادام العمر سیگار مارلبرو در ایران را از فلیپ موریس اخذ کرده است) در صنعت دخانیات ایران گفت: مدیران قبلی شرکت دخانیات به دلیل تخلفات این فرد در مقابل فعالیت وی ایستادگی کرده بودند و ما هم همین کار را انجام دادیم که البته فشار زیادی بر من وارد شد تا وی جریمه خود را پرداخت نکند، فعالیت خود را در صنعت سیگار ادامه دهد و در پروژه قشم فعال باشد.
وی افزود: من این موضوع را نپذیرفتم و در مقابل العقیلی ایستادگی کردم ولی وقتی دیدم هیچ حمایتی از من نمی‌شود بنا به خواست خودم از وزیر صنایع، پست مدیرعاملی دخانیات را ترک کردم.
ابطحی با بیان اینکه العقیلی بارها کلاه سر صنعت دخانیات ایران گذاشته است، گفت: اینکه این فرد به عنوان سرمایه‌گذار خارجی بخواهد تمام حقوق کشور را زیرپا بگذارد، امکان پذیر نیست.

* نصب برچسب بهداشتی به نفع قاچاق تمام شد

مدیرعامل سابق دخانیات در مورد مصوبه مجلس برای نصب برچسب هشدار بهداشتی بر روی پاکت سیگارهای داخلی نیز گفت: این مصوبه در جهت کاهش مصرف دخانیات به تصویب رسید و شرکت دخانیات نیز به عنوان یک دستگاه دولتی ملزم به اجرای این قانون بود هر چند در آن زمان اعلام کردیم که اگر از قاچاق سیگار جلوگیری نشود نصب این برچسب بر روی سیگارهای وارداتی یا تولید داخل باعث رونق قاچاق و زمین خوردن تولیدات داخلی خواهد شد.
وی ادامه داد: این موضوع را در جلسات مختلف و مکاتبه‌ها اعلام کردیم که سیگار قاچاق جای تولید رسمی سیگار در داخل را خواهد گرفت ولی در نهایت ملزم به اجرای قانون بودیم.
ابطحی تأکید کرد: نصب برچسب هشدار بر روی سیگارها اقدام مناسبی جهت کاهش مصرف دخانیات در کشور است ولی اگر قاچاق این محصول مهار نشود هر چقدر سیگار داخلی و واردات رسمی از بازار حذف شود به همان اندازه سیگار قاچاق جای آن را خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: در نهایت این نیت پاک برای کاهش مصرف دخانیات در کشور به نفع قاچاقچیان تمام شد زیرا تلاش برای کاهش مصرف سیگار زمانی می‌تواند موفق باشد که قاچاق این کالا با قدرت مهار شود.

نظرات بینندگان