arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۱۰۶
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۵ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۰
ابهام در نحوه هزينه‌كرد بودجه اوراق مشاركت عسلويه

پول پارس جنوبي كجا هزينه مي‌شود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«درآمد اوراق مشاركت پارس جنوبي در جايي به غير از پارس جنوبي هزينه مي‌شود.» اين خبر به سرعت پيچيد. با توجه به اهميت خبر كمي باور آن دشوار بود. اخبار حاكي از آن بود كه اين تخلف طي گزارشي به دست كميسيون انرژي مجلس رسيده است.

به گزارش انتخاب به نقل از تهران امروز، كميسيون نيز پس از قرائت و تاييد آن، گزارشي را براي پاسخگويي به مسئولان ارجاع داده و هم‌اكنون نيز منتظر جواب است. اما اين پاسخگويي چقدر طول بكشد هنوز معلوم نيست. از اهميت پارس جنوبي همين بس كه بگوييم رهبر معظم انقلاب در ميانه‌هاي عيد (7/ 1/ 90) به اين منطقه سفر كرد آن هم در سالي كه سال «جهاد اقتصادي» ناميده شد. همين سفر نشان از اهميت عسلويه و پارس جنوبي دارد. در همين زمينه سيد عماد حسيني نماينده قروه و سخنگوي كميسيون انرژي مجلس در گفت‌وگو با تهران امروز گفت: چندي پيش گزارشي از نحوه عملكرد و هزينه كرد بودجه در پارس جنوبي به دست كميسيون انرژي مجلس رسيد كه نشان مي‌داد، درآمد حاصل از فروش اوراق مشاركت پارس جنوبي در محلي غير از موضوع (پروژه‌هاي پارس جنوبي) هزينه شده است. سخنگوي كميسيون انرژي در مورد منبع اين گزارش گفت: منابع اين گزارش يكي ا زمنابع معتبر و قابل استناد براي مجلس است كه لزومي ندارد نام آن افشا شود. اما با بررسي اين گزارش مشخص شد كه اين گزارش قابل استناد است. اين گزارش به مسئولان مربوطه اطلاع و ارجاع داده شده است اما هنوز از تاييد يا رد آن خبري داده نشده است. اميدواريم كه هر چه زودتر پاسخ اين گزارش از طرف اين مسئولان براي مجلس ارسال شود. وي افزود: ‌قرار است به زودي پس از بازديد كميسيون انرژي از پالايشگاه آبادان، براي بازديد از پارس جنوبي به اين منطقه سفر كند.

در همين حال يك منبع آگاه در پارس جنوبي در مورد اوراق مشاركت پارس جنوبي گفت:‌ در چند سال اخير، يعني حداقل در سه سال اخير سه بار اوراق مشاركت براي پارس جنوبي منتشر شده است. يك بار نزديك به 1400 ميليارد تومان بود كه خود شركت نفت و گاز پارس جنوبي با همكاري شركت نفت آن را طراحي كرده و در بانك‌هاي داخلي به فروش رساند. ديگري اوراق مشاركت ارزي بود كه يك ميليارد دلار بود و با همكاري بانك مركزي در بانك‌هاي خارج از كشور عرضه شد و سومين دوره كه همين اواخر بود متاسفانه استقبال زيادي از آن نشد كه 300 ميليارد تومان بود. همه اين اوراق توسط شركت نفت و گاز پارس با همراهي وزارت نفت منتشر و به فروش رسيد. البته بايد توجه داشت در حال حاضر پارس جنوبي تشنه سرمايه‌گذاري است و نياز مبرمي به پول براي پيشبرد پروژه‌ها دارد. سال گذشته حدود 11 ميليارد دلار در پارس جنوبي هزينه شد در حاليكه بايد حداقل 15 ميليارد دلار هزينه مي‌شد. حال اين مشكل هم به آن اضافه شده است!

در اهميت اين منطقه بايد گفت؛ پارس جنوبي يكي از بزرگ‌ترين منابع گازي دنيا به حساب مي‌آيد و به گفته موسي سوري مديرعامل نفت و گاز پارس ارزش توليدات پارس جنوبي، سالانه حدود 150 ميليارد دلار است. تاخير در برداشت از اين ميدان باعث مي‌شود تا دامنه مرزي خود را از دست بدهيم و در نخستين واكنش اين تاخير با افت توليد محصول با ارزش ميعانات گازي مواجه شويم و لازم است براي به دست آوردن دانش كاربردي جهاد فني و تامين اعتبار، جهاد مالي داشته باشيم. پارس جنوبي طي 8 تا 10 سال گذشته روزهاي پر فراز ونشيبي را پشت سر گذاشته است. در چند سال اخير نيز به دليل محدوديت‌هاي موجود و خروج شركت‌هاي مهمي چون توتال، شل، رپسول، اني، آجيپ و.... كه از حرفه‌اي‌هاي حفاري و اكتشاف نفت هستند پارس جنوبي متاسفانه آن طور كه بايد و شايد نتوانسته در جايگاه خود باشد و ايران نيز نتوانسته به طور كامل از اين ميدان همپاي طرف قطري گاز برداشت كند.

ميدان گازي پارس جنوبي (در قطر: گنبد شمالي) بزرگ‌ترين ميدان گازي جهان است كه در خليج فارس و در آبهاي سرزميني ايران و قطر واقع شده‌است. اين ميدان گازي بين ايران و قطر مشترك بوده و در كشور قطر ميدان گازي گنبد شمالي نام دارد. گفته‌مي‌شود در صورت برداشت كامل گاز اين ميدان، انرژي 10 سال كل ساكنان كره زمين تامين مي‌گردد. به گفته مسئولان، قطر تاكنون با ۴۰۰ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري در صنايع نفت و گاز خود از سال ۱۹۸۸(پايان جنگ ايران و عراق) توانسته است از پارس جنوبي (گنبد شمالي قطر) به عنوان بزرگ‌ترين ميدان گازي جهان، برداشت كند. اما ايران با سرمايه‌گذاري ۴۰ تا ۷۰ (بهترين ميزان)ميليارد دلاري در پارس جنوبي و عسلويه فاصله زيادي تا ميزان برداشت قطري‌ها دارد.

نظرات بینندگان