arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۰۹ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۰

نفت زندگی پلدختری ها را فلج کرد

نشت نفت از تلمبه خانه و خطوط انتقال نفت تنگ فنی به مخازن آب زیرزمینی و چشمه های روستاهای حاشیه این تلمبه خانه موجب اعتراض اهالی این روستاها شده است این بدان دلیل است که 15 سال زندگی آنها با آلودگی آب آشامیدنی به نفت همراه بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر: نشت نفت از تلمبه خانه و خطوط انتقال نفت تنگ فنی به مخازن آب زیرزمینی و چشمه های روستاهای حاشیه این تلمبه خانه موجب اعتراض اهالی این روستاها شده است این بدان دلیل است که 15 سال زندگی آنها با آلودگی آب آشامیدنی به نفت همراه بوده است.

سه سال از تاریخی که مهر سرگذشت همنشینان رودخانه نفتی را روایت کرد می گذرد تا مجالی برای طرح مشکلات مردمی باشد که در جوار طلای سیاه هر روز آرزوی قطره ای آب پاک و محصولی سالم می کنند.

این در حالیست که در این مدت گویا مسئولان شرکت نفت گوش های خود را بسته اند و نمی خواهند رنج تمام نشدنی ساکنان روستاهای حاشیه خطوط انتقال نفت را ببینند.

بدعهدی نفتیها تمامی ندارد

خبرگزاری مهر در گزارشهای متعددی از وضعیت زندگی مردمی که آلودگی های نفتی موجب مشکلات زیادی برایشان شده بود، سخن گفت تا در نهایت گوش شنوایی پیدا شد و با پیگیری های خبرگزاری مهر و اقدامات استاندار قبلی لرستان عملیات مجتمع آبرسانی کوثر پس از سالها رکود دوباره آغاز شد.

مردم روستاهای حاشیه خطوط انتقال نفت نیز که پس از سالها دست و پنجه نرم کردن با مشکلات شاهد آغاز عملیات اجرایی مجتمع آبرسانی کوثر بودند، سختی و مشقت بی آبی و استفاده از آب تانکر را به جان خریدند تا بنا بر وعده های داده شده، این پروژه در عید غدیر پارسال به بهره برداری برسد ولی نه تنها مشکل این روستائیان حل نشد بلکه مشکل روستائیان جنوب پلدختر هر روز مضاعف می شود.

این در حالیست که وعده وزارت نفت مبنی بر اختصاص اعتبار لازم برای رفع مشکل آب روستائیان با گذشت دو سال هنوز تحقق نیافته است تا بدعهدی نفتی ها در زمینه اختصاص سهم خود از اعتبارات تکمیل مجتمع آبرسانی کوثر نیز به شمار دیگر بدقولیهای شرکت نفت برای رفع مشکلات مردم منطقه اضافه شود

بنابر این گزارش روز دوشنبه خبرنگاران رسانه های گروهی شهرستان پلدختر به همراه رئیس ستاد حوادث غیرمترقبه استان، مدیرعامل آب و فاضلاب روستای لرستان، فرماندار و بخشدار مرکزی از چند روستای جنوب پلدختر که با مشکل آب آشامیدنی نفتی دست و پنجه نرم می کنند بازدید کردند.

15 سال رنج تمام نشدنی حاشیه نشینان خطوط انتقال نفت

دهیار روستای "شهدای تنگ فنی" پلدختر در حاشیه این بازدید با اعتراض شدید از شرکت نفت به خبرنگار مهر پلدختر گفت: روستای ما در حاشیه تلمبه خانه "تنگ فنی" قرار گرفته و حدود 15 سال است که با مشکلات جدی در زمینه آب آشامیدنی و آب کشاورزی مواجه هستیم.

رمضان ترکارانی افزود: چشمه آب آشامیدنی روستا آلوده به نفت شده و مدت زیادی است که از آب آلوده به نفت استفاده کرده ایم.

وی ادامه داد: زمین های کشاورزی روستایمان نیز بر اثر نشت نفت تلمبه خانه تنگ فنی نابود شده است.

فریاد ما را به گوش وزارت نفتیها برسانید

یکی از روستاییان دنبال حرف دهیار را می گیرد و از خبرنگار ما می خواهد که فریاد اهالی را به گوش مسئولان وزارت نفت برساند.

هوشنگ قیاس نظری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: دامهای اهالی بر اثر نشت نفت تلف شده و در فصل گرما نمی توانیم کولر آبی مان را روشن کنیم.

وی افزود: بوی بد و نامطبوع نفت تمام زندگی ما را در برگرفته و زندگی را به کام اهالی تلخ کرده است.

یکی دیگر از ساکنان روستای "شهدای تنگ فنی" نیز گفت: این روستا با 500 نفر جمعیت و تقدیم 20 شهید به انقلاب اسلامی با مشکلات زیادی مواجه است به طوریکه تمام زندگی اهالی روستا و حتی چاه آب موجود در منازل آلوده به نفت است.

علی محمد کوگانی بهاروند افزود: مشکلات اهالی این روستا در فصل گرما مضاعف می شود زیرا در این فصل سال نمی توان استحمام کرد و بهداشت اهالی سخت در مخاطره افتاده است.

وی افزود: در اثر آلوده شدن آب چشمه روستای شهدای تنگ فنی 36 راس از گوسفندانم تلف شده و از زندگی ساقط شده ام تورا به خدا مشکلات ما را به اطلاع مسئولان برسانید.

وی گفت: حال که وزارت نفت فاقد وزیر است و ریاست محترم جمهور سرپرستی آنرا به عهده دارد این مشکلات اهالی را منعکس کنید شاید ایشان دستور رفع مشکل اهالی را صادر کند.

یک روز آب داریم؛ 10 روز نداریم!

صمد ترکارانی از اهالی روستای شهدای تنگ فنی گفت: به کرات مشکلات خود را به گوش مسئولان شرکت نفت رسانده ایم ولی متاسفانه هیچگونه اقدام جدی در رابطه با رفع این مشکل نکرده اند.

وی افزود: مدتی است که آب آشامیدنی این روستا توسط لوله از تلمبه خانه تنگ فنی تامین می شود ولی متاسفانه یک روز روستا دارای آب آشامیدنی است و 10 روز بدون آب که این خود مشکلات اهالی را چند برابر می کند.

یک زن روستایی اهل روستای شهدای تنگ فنی از عملکرد شرکت نفتی ها در این منطقه انتقاد کرد و ملتمسانه از خبرنگار مهر خواست که مشکلات او را به گوش مسئولان نفت برسانیم.

آهو میرپور افزود: بر اثر نشت نفت به چشمه روستا 32 بوقلمونم تلف شدند و زنی بدون سرپرست که ممر درآمدش مرغ و بوقلمون خواباندن است دیگر چگونه می تواند ادامه زندگی دهد تو را به خدا مشکلات من بی سرپرست را به گوش رئیس جمهور برسانید زیرا هرچه فریاد می کنم گوش نفتی ها بدهکار موضوع نیست.

مشکلی حل نشدنی به نام نشت نفت به چاه روستا

یکی از ساکنان روستای "سراب رجب" پلدختر نیز که در پایین دست تلمبه خانه "تنگ فنی" قرار دارد با دیدن خبرنگار مهر گفت: نشت نفت از تاسیسات تلمبه خانه "تنگ فنی" به منبع آب آشامیدنی ما که از چشمه تامین می شود سالهاست که این منبع را آلوده کرده و به یک مشکل لاینحل تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه به این روستا با تانکر سیار آبرسانی می شود و این راه حل موقتی است، از مسئولان شرکت نفت خواست مشکل آب آشامیدنی روستا را به صورت اساسی و جدی و اصولی حل کنند.

وی گفت: نفتی ها که زندگی ما را نفتی کرده اند توان حل مشکل را ندارند و این ما هستیم که باید به ناچار زندگی و زمین خود را جا بگذاریم و دست به مهاجرت بزنیم.

وی افزود:روستای "سراب رجب" دارای 700 نفر جمعیت است و منتظر اقدامات شرکت نفت هستیم زیرا واقعا زندگی کردن و ماندن در روستا برای اهالی مشکل و طاقت فرساست.

این روستاها قبل از نشت نفت مشکلی نداشتند

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان لرستان در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر که با توجه به اینکه متولی تامین آب آشامیدنی روستاهای استان لرستان آبفای روستایی است برای حل مشکل آب آشامیدنی چند روستای جنوب پلدختر چه اقدامی انجام شده و چرا تاکنون این شرکت اقدامی در جهت تامین آب آشامیدنی روستا انجام نداده است، گفت: این چند روستا قبل از نشت نفت از نظر آب آشامیدنی مشکلی نداشتند ولی متاسفانه نشت نفت تلمبه خانه "تنگ فنی" موجب شده که آب آشامیدنی روستا آلوده به نفت شود.

علیرضا کاکاوند با تاکید بر اینکه مسئولان شرکت نفت باید پاسخگوی این مشکل که ایجاد کرده اند باشند، بیان داشت: شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان کار مطالعاتی را در این زمینه آغاز کرده ولی متاسفانه آب زیرزمینی در این منطقه فقیر است و حداقل فاصله تا رسیدن به یک آب مطمئن و پایدار 18 کیلومتر است.

وی با تاکید بر اینکه در صورتی که شرکت نفت هزینه آن را پرداخت کند ما آماده اجرای این پروژه هستیم، افزود: اگر مسئولان شرکت نفت همکاری کنند می توان مشکل آب آشامیدنی چند روستای تنگ فنی را حل کرد.

بدقولی وزارت نفتی ها در مورد مجتمع آبرسانی کوثر

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی لرستان گفت: متاسفانه مکاتباتی در این راستا از سوی شرکت آب و فاضلاب و فرمانداری با وزارت نفت انجام شده ولی تاکنون نتیجه بخش نبوده است.

کاکاوند از بدقولی و عدم تعهد وزارت نفت در خصوص مجتمع آبرسانی کوثر انتقاد کرد و اظهارداشت: قرارداد ما در این پروژه 70 میلیارد ریال بود که قرار شد 35 میلیارد ریال آن را شرکت نفت تقبل کند ولی متاسفانه شرکت نفت حتی از پرداخت 20 میلیارد ریال مصوب هم خودداری می کند.

وی افزود: در صورت پرداخت تعهد شرکت نفت 38 روستای شهرستان از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره مند خواهند شد.

شرکت نفتیها برای حل مشکل دیرینه پای کار بیایند

رئیس ستاد حوادث غیرمترقبه استان لرستان نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: تعدادی از روستاها در محدوده تلمبه خانه "تنگ فنی" قرار دارند که در اثر نشت نفت از خطوط انتقال، نفت به منابع آب آشامیدنی و مخازن زیرزمینی نفوذ و سرایت کرده است و باعث آلوده شدن آب آشامیدنی این مناطق شده است.

رضا آریایی افزود: قرار شد پیگیریهای از سوی مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان که خود از نزدیک مسائل و مشکلات را بررسی کردند، با وزارت نفت صورت گیرد تا بلکه بتوان مشکل دیرینه آب آشامیدنی روستاهای منطقه را حل کرد.

وی گفت: از سوی دیگر مدیریت شرکت آب و فاضلاب روستایی اعلام کرد طرحی را جهت تامین آب آشامیدنی روستاهای آلوده به نفت تهیه کرده تا بتوان مشکل آنها را به طوری جدی حل کنیم.

بی اطلاعی وزیر قبلی نفت از مشکلات روستائیان پلدختر

این مشکلات ساکنان روستاهای حاشیه خطوط انتقال نفت پلدختر در حالی رخ می دهد که پیش از این بارها خبرگزاری مهر در گزارشهای متعددی به این موضوع پرداخته و از مسئولان متولی امر استمداد طلبیده است.

این در حالیست که در آخرین سفر وزیر قبلی نفت به استان لرستان خبرنگار مهر در پی طرح موضوع با مسعود میرکاظمی با بی اطلاعی وی از این مشکل مواجه شد به طوریکه گویا حتی نام ساکنان روستاهای حاشیه خطوط انتقال نفت پلدختر نیز به گوش وزیر نرسیده بود.

به هر روی در این سفر مسعود میرکاظمی وعده کرد تا در بازگشت به تهران در اولین فرصت موضوع را برای بررسی در دستور کار قرار دهد تا اعتبار مورد نیاز برای تکمیل مجتمع های آبرسانی منطقه با توجه به مشکل آب شرب روستائیان اختصاص یابد که متاسفانه با توجه به تغییرات ایجاد شده در وزارت نفت این موضوع نیز به فراموشی سپرده شد.

با این اوصاف در حالی رنج مردم روستاهای حاشیه خطوط انتقال نفت پلدختر در منطقه جلگه خلج و تنگ فنی 15 ساله می شود که همچنان مسئولان برای شنیدن گلایه های مردم گوش های خود را بسته اند.

نظرات بینندگان