arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۲۰۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۲۳ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۵

آیت الله مکارم شیرازی:نظام دانشگاهی بر حوزه های علمیه حاکم نشود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید گفت: نباید نظام دانشگاهی بر حوزه های علمیه حاکم شود و مسئولان باید بر حفظ اصالت و استقلال حوزه اهتمام داشته باشند.

به گزارش انتخاب، وی عصر یکشنبه در سومین اجلاسیه اساتید مراکز تخصصی و موسسات آموزش عالی حوزه های علمیه افزود: حاکمیت نظام دانشگاهی در حوزه های علمیه در آینده ضایعه ای برای حوزه های علمیه ایجاد می کند و اصالت حوزه های علمیه نباید در دیگر فرهنگ ها هضم شود. 

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به جایگاه برجسته علم و علم آموزی در مکتب والای اسلام، خاطرنشان کرد: اهمیت علم و دانش در آیات قرآن کریم و روایات ائمه اطهار(ع) به خوبی بروز و ظهور داشته و قطعا گام برداشتن در مسیر علم آموزی یک توفیق الهی است. 

وی با اشاره به ضرورت تخصصی شدن علوم در جامعه امروزی، تصریح کرد: علوم اسلامی در گذشته در یک کتاب جمع شده بود، اما امروز با توسعه علوم اسلامی، حوزه های علمیه به سمت تخصصی شدن رشته ها گام برداشته است. 

این مرجع تقلید با بیان اینکه برخی آسیب ها و آفت ها وجود دارد که ممکن است دامنگیر رشته های تخصصی در حوزه های علمیه شود، اظهار داشت: در رشته های تخصصی باید از انجام کارهای تکراری و موازی پرهیز شود، این معضل اندیشه ها و سرمایه ها را هدر می دهد.
 
وی قراردادن معیارها و مشوق های مادی برای سنجش تلاش و سخت کوشی طلاب و روحانیون را امری اشتباه دانست و گفت: حوزه های علمیه باید به سمتی برود که طلاب و مبلغان، علوم دینی را به خاطر قداست آن و به خاطر امام زمان(عج) بخواهند، البته مشوق ها چیز خوبی است اما نباید به عنوان محور کار قرار بگیرند. 

آیت الله مکارم شیرازی در پایان تصریح کرد: رشته های تخصصی حوزه های علمیه نباید رشته های اصلی را در حاشیه قرار دهند و امیدواریم بتوانیم رشته ها و مراکز تخصصی حوزه ها را هرچه بیشتر و بهتر و به دور از هرگونه آفت و آسیب رشد و توسعه دهیم. 

سومین اجلاسیه اساتید مراکز تخصصی و موسسات آموزش عالی حوزه های علمیه با حضور آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه و جمعی از علما، فضلا و مسئولان حوزوی در سالن همایش های مدرسه امام کاظم(ع) قم برگزار شد. 
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان