arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۶ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۰

"علاقه مندیم خانمها در دانشگاه چادر سرشان کنند"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر نوشت:

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در تشریح سخنان اخیر وزیر علوم مبنی بر اینکه دانشگاه نباید سالن مد و آرایش باشد، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مصادیق پوشش مصوبه دارد که دانشگاهیان اعم از دانشجویان، اساتید و کارکنان باید آن را رعایت کنند.

غلامرضا خواجه افزود: آنچه ملاک عمل در زمینه عفاف و حجاب است و باید در همه مجموعه های دانشگاهی رعایت شود 2 مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به حداقل در حجاب اکتفا کرده است.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم اضافه کرد: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجاب چادر را برای دانشگاهها اجباری نکرده منتها اگر کسی در محیط دانشگاه خودش حجاب برتر را پوشید مورد تقدیرمان نیز است و علاقمند هم هستیم که خانم ها در دانشگاه چادر سرشان کنند اما اجباری نیست.

خواجه سروی افزود: اجبار در زمینه عفاف و حجاب در محیط دانشگاه در همان حد است که مقررات و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته است، نه بیشتر از آن و نه کمتر از آن. بنابراین اگر در دانشگاهی خلاف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی عمل شود بررسی می شود لذا آنچه ملاک عمل در دانشگاه است دو مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

 

وی با یادآوری یک مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مصادیق پوشش و آرایش در دانشگاهها گفت: مصادیق مورد توجه در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید توسط کلیه دانشگاهیان اعم از دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه رعایت شود. حال اگر کسی خودش علاقمند بود حجابش را بیشتر رعایت کند و همه چادر سرشان کنند کار خوبی می کنند اما ما نباید اجبارشان کنیم.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم درباره دانشگاه هایی که راه اجباری فراتر از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را در زمینه پوشش دانشجویان در پیش می گیرند نیز گفت: در مصوبه هر چه گفته اند همان باید عمل شود و اگر دانشگاهی بیش از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اجبار کرده است خلاف آن مصوبه است.

 

 

غلامرضا خواجه سروی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم اواخر اردیبهشت ماه 90 وقتی در جمع روسای بیش از 250 موسسه آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی سخنرانی کرد در آستانه فصل گرما به تشریح برنامه وزارت علوم در خصوص عفاف و حجاب در دانشگاهها پرداخت و گفت: برنامه عفاف و حجاب در وزارت علوم و در کل آموزش عالی باید این باشد که نه یک قدم از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی جلوتر برویم و نه یک قدم عقب برویم.

 

خواجه سروی با بیان اینکه تحقق دانشگاه اسلامی یکی از مهمترین مطالبات مردمی است گفت: الآن که نزدیک تابستان است مسئله ای که خیلی به آن می پردازند و افراط و تفریط نیز در آن صورت می گیرد مسئله عفاف و حجاب در دانشگاهها است.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم افزود: برنامه درباره عفاف و حجاب در وزارت علوم و در کل آموزش عالی باید این باشد که نه یک قدم از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی جلوتر برویم و نه یک قدم عقب برویم. مشاهده شده که در این زمینه تفریط و کوتاهی زیادی صورت گرفته است چون مصوبه دهه 60 شورای عالی انقلاب فرهنگی در مجامع آموزش عالی خیلی جدی گرفته نشده است.

 

وی اضافه کرد: انتظار داریم دانشگاهها این قانون را به درستی و با توجه به مقتضیات محلی و شرایطی که دانشگاه دارد به اجرا بگذارند تا دچار افراط و تفریط در این زمینه نشویم و راه را به اظهارنظرهای افراطی و حملاتی که از سوی مطبوعات یا جریان های سیاسی یا فرهنگی مختلف صورت می گیرد ببندیم چرا که برخی در صدد هستند محیط آموزش عالی را محیط بی ثبات یا بی دین و سکولار جلوه دهند که واقعاً این طور نیست.

 

 

 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در خصوص مصوبه دهه 60 درباره حجاب و عفاف در دانشگاهها گفت: این قانون واقعاً "به اقل ما یمکن" اکتفا کرده و کف را دیده است. اگر تلاش نکنیم که کف را هم اجرا کنیم، در واقع راه را باز گذاشته ایم که از ما انتقاد کنند. دانشگاه باید نقش پیشرو در امور دینی و فرهنگی مخصوصاً در مسئله مهم عفاف و حجاب داشته باشند. اگر این قانون را عمل نکنیم به دست خودمان بهانه داده ایم که هر روز میان دانشگاهیان یک تشویش اذهان ایجاد کنند که اصلاً به صلاح آموزش عالی کشور نیست.

کامران دانشجو وزیر علوم در همان نشستی که معاون فرهنگی وزارت علوم در آستانه فصل گرما به تشریح سیاست های عفاف و حجاب در دانشگاهها پرداخت، گفت: "تا زمانی که کامران دانشجو در وزارت علوم است با رفتارهای غیر اخلاقی و (عذر می خواهم) تبرج و سالن آرایش و ... که اصلاً در شأن دانشگاه نیست برخورد خواهد شد."

 

وزیر علوم افزود: دانشگاه در کجای دنیا "سالن مد" است. ساده ترین نوع لباسها را در دانشگاههای دنیا می پوشند. وقتی ما در نظام اسلامی صحبت از عفاف و حجاب می کنیم منظورمان فقط پوشش نیست بلکه حجاب نگاه، حجاب رفتار و حجاب گفتار نیز باید رعایت شود.

 

مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی

 

کامران دانشجو در یک سخنرانی نیز با اشاره به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مصوبه 121 جلسه مورخ 6/5/66 شورای عالی انقلاب فرهنگی که برای زمان این دولت هم نیست درباره حدود اخلاق اسلامی در برخوردها و معاشرتها در دانشگاه تاکید کرده که دانشجویان زن و مرد لازم است در کلاسهای درس در دو ردیف جداگانه بنشینند. بنابراین قانون داریم. شورای عالی انقلاب فرهنگی در امور دانشگاهها و آموزش عالی اگر مصوبه ای داشت عین قانون است و باید رعایت شود.

 

وی در ادامه یادآوری مصوبات سال 66 شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هرگاه در دانشگاهی جدا کردن کلاسهای مخصوص زنان و مردان میسر باشد و مشکلی از جهت بودجه و کیفیت درسی ایجاد نکند کلاسها باید جدا شود. بنابراین قانون داریم. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی می گوید هرگاه در محیط های تردد و نصب اعلانات در دانشگاهها احتمال ازدحام باشد باید محیط های جداگانه برای زنان و مردان در نظر گرفته شود. همچنین مصوبه شورا تاکید دارد، لازم است دانشجویان زن و مرد از آزمایشگاهها و کارگاهها و سالنهای تشریح و اتاق کامپیوتر و ... حتی المقدور در نوبت های خاص و به طور جداگانه استفاده کنند. بنابراین اگر آزمایشگاهها را خواستیم جدا کنیم، قانون داریم.

 

کامران دانشجو در ادامه قرائت مصوبات سال 66 شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به چند رئیس دانشگاه حاضر در این مراسم گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرده که دانشگاهها باید تدابیری اتخاذ کنند که در محیط های اداری از اختلاط غیر ضروری زن و مرد تا جایی که منجر به اختلال و تعطیلی در کارها نشود جلوگیری بعمل آید. مسئولان مرد باید منشی مرد داشته باشند. در آن قسمت از دانشگاهها که عموم مراجعه کنندگان مرد هستند لازم است از کارمندان مرد استفاده شود و آن قسمت که مراجعه کنندگان زن هستند از کارمندان زن.

 

آخرین بررسی وضعیت عفاف و حجاب در شورای عالی انقلاب فرهنگی

 

مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز هفته گذشته پس از جلسه این شورا که به ریاست علی لاریجانی برگزار شد از ارائه گزارشی در زمینه مصوبه عفاف و حجاب  توسط برخی از اعضا و خواسته آنها جهت اجرایی شدن آن خبر داد و گفت: مقرر شد با توجه به اهمیت موضوع و مطالبه رهبری و مطالبه عمومی، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارشی از علل عدم اجرای مصوبه تهیه کند.

 مخبر دزفولی تاکید کرد: در این گزارش قرار است کمبودها و نقصان‌ها شناسایی شده و تاکیدات و لازم به دستگاه‌ها و بخشهای مختلف برای اجرای مصوبه عفاف و حجاب ارائه شود. امیدواریم با این کار شاهد تحقق و اجرایی شدن این طرح خوب که مورد اتفاق همگان است، باشیم.

نظرات بینندگان