arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۲۳۷۴
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۱ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۵

طرح بزرگ داعش خنثی شد

منابع امنیتی در لبنان طرح داعش برای دو کشتار در دو نقطه در لبنان را ناکام گذاشتند؛ طرحی که هدفش ایجاد بی‌ثباتی و اغتشاش گسترده در لبنان بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
منابع امنیتی در لبنان طرح داعش برای دو کشتار در دو نقطه در لبنان را ناکام گذاشتند؛ طرحی که هدفش ایجاد بی‌ثباتی و اغتشاش گسترده در لبنان بود.

به گزارش انتخاب، اطلاعاتی که فاش شده، نشان می‌دهد که داعش قصد داشته است در لبنان مرتکب دو کشتار بزرگ شود. منابع امنیتی در لبنان می‌گویند، طبق طرح داعش، اولین کشتار قرار بوده در یکی از خیابان‌های شلوغ مملوء از کافی‌شاپ‌ها و کلوپ‌های شبانه باشد و دومین کشتار نیز «زلزله‌ای» در حومه جنوبی بیروت (منطقه شیعه‌نشین ضاحیه).

طبق گزارش روزنامه الجمهوریه لبنان، هرکدام از این عملیات‌ها جزئیاتی مهم دارد اما ظاهرا منابع امنیتی اکنون را زمان مناسبی برای انتشار آن تشخیص نداده‌اند و تحقیقات رسمی هنوز تمام نشده است.
اواخر سال 2015 (نوامبر) نیز «نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان با اشاره به انفجاری که در ضاحیه بیروت رخ داده بود، از کشف عملیات بزرگتری خبر داده بود که هدفش بیمارستان «الرسول الاعظم» بیروت بوده است اما تدابیر امنیتی مانع فاجعه شده بود.
الجمهوریه لبنان با اشاره به طرح جدید داعش نوشت: آنچه توجه را در این خصوص جلب می‌کند، اطلاعات اساسی است که کشف شده و اطلاعات ارتش نقشی مهم در کشف و افشا و خنثی‌سازی این کشتار در یکی از خیابان‌های بیروت داشته است.

از جمله اطلاعاتی که در این خصوص فاش شده، این است که:
یک: داعش در حال برنامه‌ریزی برای عملیاتی در یکی از خیابان‌های مملو از کافی‌شاپ و کلوپ‌های شبانه بود که انتخاب محل نشان از شباهت آن به اتفاقات اخیر پاریس دارد.
دو: داعش اخیرا سران و بخشی از بدنه خود را در سطح ساختاری و لجستیک به لبنان منتقل کرده بود تا کپی برابر با اصل انفجارهای بلژیک و فرانسه را اجرا کنند.
برای این منظور، داعش اخیرا فرمانده خود در لبنان (موفق الجربان) را از منصب فرمانده نظامی خود در لبنان برداشته و او را رئیس «شورای کوچک فرماندهی» قرار داده بود... اثر این تغییر ساختاری، توزیع انتحاری‌ها در همه مناطق لبنان بوده است. تعداد افرادی که به اتهام ارتباط با داعش اخیرا اطلاعات ارتش بازداشت کرده، به قدری بود که میتوان گفت هر روز یک نفر بازداشت شده است.
سه: هدف داعش از این طرح، وارد آوردن ضربات امنیتی بزرگ در زمان کنونی بوده که نوعی فرار رو به جلو داعش از تصمیم اخیر آمریکایی‌-روسی-اروپایی برای محدود کردن داعش در عراق و سوریه است. هدف اصلی نیز از این طرح منصرف کردن غرب از پیشروی زیاد در مبارزه با داعش و از طرفی دیگر روحیه‌بخشی به عناصر داعش در لبنان و سوریه با ایجاد جنجال رسانه‌ای بوده است
منبع: فارس
نظرات بینندگان