arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۲۶۲۵
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۲ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۵

آیت الله جوادی آملی: گروهی چنگال سیاست را به روی دین می‌کشند و دین را قربانی سیاست می‌کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آیت‌‌الله جوادی آملی برداشت مردم از دین را 5 گروه دانست که امام علی در نهج البلاغه آن‌ها را نام می‌برد.
 
به گزارش انتخاب، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی صبح امروزدر پیامی به مناسبت برگزاری همایش بین‌المللی گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی (ره) و جهان معاصر با اشاره به اندیشه‌های امام راحل، در استقرار نظام اسلامی یاد آور شد: اگر نظام اسلامی بخواهد مستقر شود هم دین باید کار ستونی خود را انجام دهد و هم دینداران.
 
در بخش دیگری از این پیام آمده است: یک معمار قوی مثل امام می‌خواهد که هم دین را در ستون لازم مستقر کند و هم جامعه را طوری رهنمود کند که کار ستون از آن برآید لیکن چنین عملی یک معمار ابراهیمی و خلیلی می‌طلبد .
 
جوادی آملی در بخش دیگری از این پیام آورده‌ است : مردم در برداشت از دین و سیاست تقریبا 5 گروه هستند و امام این 5 گروه را شناخت و خود را در راس قلمرو آنها قرار داد.
 
در قسمت دیگری از این تصریح شده است: برخی منکر دین هستند و معرفت شناسی آنها در تجربه حسی است ، گروهی دیگر خائن و خارج از دین هستند که امام علی (ع) در نهج‌البلاغه به آن دسته می‌فرمایند شما دیانت را منهای سیاست قبول دارید که این ها خارجی اندیش هستند، گروه سوم نیز دین را نشسته می‌بینند و می‌گویند دین از سیاست جداست و کاری به سیاست ندارد . این گروه هم دین را قبول دارند و هم سیاست‌ را. اما می‌گویند ساز و کارهای آن با هم کار دارند. و گروه چهارم دین را با سیاست هماهنگ دانسته اما . اما گروه پنجم دیانت را ضروری و سیاست را نیز ضروری می‌دانند اما دیانت را به سیاست ارجح می‌دانند. اینها گروهی هستند که مانند امام (ره) و شهید بهشتی می‌اندیشند و آمده‌اند تا جامعه را از فلاکت و مشکلات نجات دهند و امام راحل نیز جزو همین گروه بود و سیره و سنتی الهی داشت و می‌خواست جامعه را به سمت خداوند هدایت کند.
 

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان