arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۳۴۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۰ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۰
گزارش "انتخاب" از مقاماتی که از "دولت" برکنار شدند

جنجالی هایی که رفتند!

بحث اخراج برکناری همیشه در دولت نهم و دهم داغ بوده است. اینروزها هم خبر در مورد برکناری فلان مقام، کم نیست اما انتشار این اخبار همواره با تکذیب تند و صریح دولت مواجه می شود، شایعاتی "تکذیب شده ای" که پس از گذشت مدتی، به حقیقت تبدیل می شود؛ مانند مواردی که بدان اشاره می شود...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرنگار سرویس سیاسی پایگاه خبری تحلیلی "انتخاب" Entekhab.IR در گزارشی نوشت:

بحث اخراج برکناری همیشه در دولت نهم و دهم داغ بوده است. اینروزها هم خبر در مورد برکناری فلان مقام، کم نیست اما انتشار این اخبار همواره با تکذیب تند و صریح دولت مواجه می شود، شایعاتی "تکذیب شده ای" که پس از گذشت مدتی، به حقیقت تبدیل می شود؛ مانند موارد زیر:

منوچهر متکي
گفته مي شود او تا پيش از انتخابات دولت نهم، در کنار چهره هايي همچون علي لاريجاني و احمد توکلي قرار داشته است و در مورد انتصاب او به عنوان وزير خارجه احمدي نژاد نيز گمانه زني هاي بسياري وجود دارد.



اما حضور 6 ساله او در اين سمت همواره اين گمانه زني ها را کمرنگ مي کرد. زيرا متکي فردي بود که سابقه مخالفت او با اصلاح طلبان و طرح گفتمان اصولگرايانه او در وزارت خارجه همواره زبانزد خاص و عام بود.

او نيز ناگاه و تنها با يک انتقاد کوچک که از موازي کاري در دستگاه سياست خارجي ايران که در ماجراي انتصاب معاونان حوزه خارجي رئيس جمهور (که البته بعدها به عنوان مشاور منصوب شدند،) مطرح کرد، ناگاه از سمت خود عزل شد. موضوعي که بازتابهاي گسترده اي در داخل و خارج يافت. هر چند بعدها مشخص بود احمدی نژاد مدتها درصدد تغییر وی بوده است.

حسين صفار هرندي
او را مي توان از شاخص ترين چهره هاي اصولگرايي دانست که به خصوص در طول دولت اصلاحات، تلاشهاي بسياري را براي دفاع از گفتمان اصولگرايانه و نقد جريان تجديد نظر طلب اصلاحات انجام داد.

صفار هرندي که در طول آن سالها سمت سردبيري روزنامه کيهان را نيز بر عهده داشت يکي از کساني است که طرفداران احمدي نژاد از زمان آغاز عزم وي براي حضور در انتخابات رياست جمهوري سال 84 ، همواره مي توانستند مباني گفتمان احمدي نژاد را از زبان او بشنوند و او بود که پس از پيروزي احمدي نژاد در سمت وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در کنار وي قرار گرفت.



او البته بعدها و در زمان آغاز فعاليت دولت دهم، از جمله کساني بود که در ماجراي جلسه معروف هيأت دولت و اعتراض چند تن از وزيران به حضور مشايي به عنوان معاون اول در اين جلسه، در زمره معترضان قرار گرفت و در واقع با اعتراض به سلسله جنبان جريان انحرافي دولت، از کابينه احمدي نژاد رفت.

غلامحسين محسني اژه اي
وي از جمله چهره هاي شاخص اصولگرا و از کساني است که از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي ايران حضور بسياري را در عرصه امنيتي و اطلاعاتي داشته است. وي که از چهره هاي موثر در ايجاد گفتمان انقلابي و تحول در وزارت اطلاعات محسوب مي شود، از زمان آغاز فعاليت دولت محمودي احمدي نژاد به عنوان وزير اطلاعات، همکاري خود را با دولت نهم آغاز کرد.



او نيز از شاخص ترين چهره هايي بود که در ماجراي انتصاب چهره جنجالي دولت به سمت معاون اولي رئيس جمهور در جلسه هيأت دولت به اين موضوع انتقاد کرد و پس از همين انتقاد بود که حجةالاسلام محسني اژه اي، مسؤول اسبق گزينش وزارت اطلاعات جمهوري اسلامي ايران و قاضي دادگاه فساد مالي غلامحسين کرباسچي شهردار اسبق تهران نيز دولت احمدي نژاد را ترک کرد.

کامران باقري لنکراني
بسياري از طرفداران محمود احمدي نژاد و مردمي که به رئيس جمهور رأي داده اند، او را به عنوان نمادي از گفتمان احمدي نژاد مي دانستند.

وزير ساده زيست و جواني که پيوسته مورد تعريف و تمجيد علما و مردم بود. اين لنکراني بود که در روز رفتنش از وزارت بهداشت، مجبور شد بخشي از کتابهاي شخصي اش را که به دليل کوچک بودن خانه اش، آنها را به دفتر کار منتقل کرده بود، از وزارت بهداشت به جاي ديگري ببرد و او بود که سید احمد.خاتمي در يکي از سخنراني هاي خود به او نيز اشاره کرد و اين طور گفت: ما افتخار مي کنيم که اين دولت وزيري همچون دکتر لنکراني دارد که محب اهل بيت(ع) است.



و روزهاي حضور اين وزير جوان در دولت احمدي نژاد گذشت تا اينکه تاريخ به مقطع صحبتهاي چهره جنجالي دولت در مورد دوستي با اسرائيل و در ادامه انتصاب وي به سمت معاون اولي رئيس جمهور رسيد. دو ماجرايي که هر دو با نهيب مقام معظم رهبري مواجه شد.

منابع خبري از کامران باقري لنکراني نيز به عنوان يکي از وزرايي نام بردند که اگرچه در جلسه کذايي هيأت دولت که چهره جنجالي کابينه تحت عنوان معاون اول در آن حضور يافته بود، حضور نداشته اما مواضع لنکراني کاملاً در جهت مخالفت با وي بوده است. و سرانجام کامران باقري لنکراني که رئيس جمهور احمدي نژاد هم او را شخصي مؤمن عنوان کرده بود نيز از دولت رفت.

سيد پرويز فتاح
از او به عنوان يکي از صميمي ترين دوستان احمدي نژاد نام برده مي شود. صميميت بين وزير نيرو در دولت نهم و شخص رئيس جمهور تا آن حد بوده است که حتي مي توان از آن با عنوان رابطه اي عاطفي نام برد.



رابطه اي عاطفي که حتي به گفته فتاح گاهي به گريه هاي فتاح نيز منجر مي شده است. تقريباً همه کساني که از نزديک با وقايع پيراموني دولت احمدي نژاد آشنايي دارند معترفند که تنها عامل کنار گذاشتن شخصي مثل فتاح که حتي رئيس جمهور در وصف او گفته بود: «فتاح مثل من است»، اختلافات او با "جريان انحرافي دولت" بوده است. اختلافاتي که سرانجام به دوستي احمدي نژاد و فتاح در دولت پايان داد و فتاح را به بنياد تعاون سپاه فرستاد.

مهرداد بذرپاش
فرزند شهيد بذرپاش که احمدي نژاد دوستي ديرينه اي با پدرش در دوران دفاع مقدس داشت. او جزو اصلي ترين ياران احمدي نژاد براي حضور در ساختمان پاستور به شمار مي رفت و مواضع او در دفاع از دولت همواره کاملاً آشکار بيان مي شد.

بذرپاش در دولت نهم و دهم مسؤوليتهاي متفاوت و زيادي را عهده دار شد و همواره به دلیل در اختیار داشتن پست های مهم با سن کم و تجربه ی اندکش مورد انتقاد بود. وي نيز در ماجراي تعيين معاون براي حوزه هاي خارجي رئيس جمهور تاب نياورد و لب به انتقاد از جريان انحرافي دولت گشود.



انتقادي که البته در ظاهر براي مهرداد بذرپاش گران تمام شد و او در بخشي از نامه معروفش به رئيس جمهور ضمن تأکيد بر عدم حاشيه سازي اين چنين نوشت: «اکنون که مسؤوليت را از دوش بنده برداشته ايد، خداوند را شاکر و سپاسگزارم».

داود احمدي نژاد
او از چهره هاي فعال ستاد انتخاباتي برادرش در انتخابات رياست جمهوري سال 84 بود.

 وي پس از پيروزي احمدي نژاد در انتخابات، به سمت رياست سازمان بازرسي نهاد رياست جمهوري منصوب شد. او البته 2 سال قبل و در جريان سونامي خروج مخالفان جريان انحرافي از دولت از سمت خود کنار رفت.



البته گفته مي شد که او از مخالفان مرحوم علي کردان براي حضور در ساختمان پاستور بوده است، اما انتقادات تند عليه چهره جنجالي دولت و مواضع او که بعدها و در مقاطع مختلفي منتشر شد نشان داد که او بيش از آنکه با آمدن کردان مخالف بوده باشد، با مواضع جريان انحرافي سر سازش نداشته است.

يکي از اين چهره هايي که از آنها نام برديم، در مصاحبه اخير خود از وجود يک «شاقول کج» خبر داد که هم اکنون بسياري از اقدامات در دولت با او سنجيده مي شود.

شاقول کجي که جملگي مي دانند کسي نيست غير از چهره جنجالي دولت. بي ترديد بي توجهي به عملکرد اين چهره جنجالي علاوه بر جدايي افرادي از بدنه دولت تعداد افراد اين پرونده را افزايش مي دهد.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۲
1
2
اگر تعدا این افراد را از دولتی ها کم کنیم تعداد دست به سینه ها مشخص خواهد شد
چاکریم
نوید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۶:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۳
3
4
به درک که حذف شدند فدای سر مشایی همگی با هم دو بار تکرار کنیم مشایی مشایی تو نور چشم مایی
نظرات بینندگان