arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۴۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۰۹ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۵

سردار سلیمانی‌ کاندیدای‌ اصولگراها میشود؟

سردار سليماني اين روزها بيش از آنكه با آزادسازي مناطق اشغالي در سوريه و عراق يا عكس يادگاري رزمندگان عراقي و سوري در مبارزه با تكفيري‌ها خبرساز شده باشد پاي نامش به ميان مجادلات سياسي داخلي باز شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سردار سليماني اين روزها بيش از آنكه با آزادسازي مناطق اشغالي در سوريه و عراق يا عكس يادگاري رزمندگان عراقي و سوري در مبارزه با تكفيري‌ها خبرساز شده باشد پاي نامش به ميان مجادلات سياسي داخلي باز شده است.

به گزارش انتخاب، حاج قاسم سليماني چند هفته‌اي است كه نامش نه در به عقب راندن تكفيري‌ها بلكه به عنوان كانديداي بالقوه رياست‌جمهوري در ايران مطرح مي‌شود. اما آيا واقعا سليماني مي‌خواهد كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري سال ٩٦ باشد؟ او مانند تمام يك دهه و نيم گذشته هيچ حرف و سخني نمي‌گويد كه كاربرد سياسي در ايران داشته باشد. در تمام اين سال‌ها تلاش كرده يك مستشار نظامي بماند و در هيچ منازعه سياسي داخلي وارد نشود. حالا سال‌ها از مهم‌ترين اقدام سردار سليماني كه فضاي سياسي داخلي را متاثر از خود كرد گذشته و شايد امروز كمتر كسي به خاطر بياورد كه حاج قاسم سليماني با همراهي تعدادي از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نظير محمد باقر قاليباف، محمد علي جعفري، شهيد حسين همداني، غلامعلي رشيد و... پس از حوادث تلخ كوي دانشگاه نامه‌اي به رييس دولت اصلاحات نوشتند.پس از اين نامه هر يك از فرماندهان راه خود را رفتند. از ميان آنها قاليباف از همه سياسي‌تر شد، جعفري به فرماندهي سپاه پاسداران رسيد، حسين همداني در حين ماموريت مستشاري در مبارزه با تكفيري‌ها شهيد شد و احمد كاظمي هم ١٩ ديماه ٨٤ در سقوط هواپيماي فالكن از دنيا رفت.  حاج قاسم سليماني اما بيشتر از همه همرزمانش سكوت كرد. حتي در روزهاي سخت و آشوب سوريه او حرف نمي‌زد و فقط گاهي خبر مي‌آمد كه با كمك مستشاري‌اش سوريه از سقوط نجات پيدا كرده يا در منطقه‌اي ديگر نيروها به فرماندهي او توانسته‌اند شهر و دياري اشغال شده را باز پس بگيرند.  قاسم سليماني در اين سال‌ها كه در سوريه و عراق مرزهاي نبرد جمهوري اسلامي با دشمنان تروريست و تكفيري‌ها را كيلومترها دورتر از مرز جغرافيايي برده است همانقدر پيرامون مسائل داخلي سكوت مي‌كند كه در سال‌هاي آرامش منطقه خاورميانه ساكت بود. حضورش محدود به جمع‌هايي است كه در آن محور جمع شدن مقاومت اسلامي است. به همين دليل هم سخنراني‌اش در جلسه فراكسيون اصولگرايان مجلس آن هم چند روز مانده به رقابت دو فراكسيون براي كسب رياست قوه مقننه از سوي ناظران سياسي يك شگفتي بزرگ ارزيابي شد.  آيا قاسم سليماني به هواخواهي اصولگرايان بلند شده؟ اين سوالي بود كه در طول سخنراني او در جلسه فراكسيون اصولگرايان مجلس پاسخ روشني برايش يافت نشد چه آنكه در آن جلسه سليماني تنها به موضوع داعش و وضعيت منطقه پرداخت و كمترين اشاره‌اي به اوضاع سياسي داخل ايران نكرد اما نفس حضورش در آن جلسه باعث شد تا چند هفته‌اي نام سردار سليماني در تهران بر سر زبان‌ها بيفتد. عده‌اي گفتند سليماني كانديداي انتخابات ٩٦ است و عده‌اي طرح اين سخن را لطمه زدن به جايگاه او نزد مردم عنوان كردند.

زيباكلام سه سال پيش درباره سليماني چه گفت؟
صادق زيباكلام سه سال پيش در وصف سردار سليماني نوشته بود: «سردار قاسم سليماني نماد فردي است كه هيچگاه از ايشان موضع‌گيري تندي ديده نشده است. هيچ‌كس به ياد نمي‌آورد كه وي در وقايع مختلف موضع‌گيري انجام داده باشد يا اتهامي‌ را متوجه شخصيت‌هاي سياسي كشور كه قطعا از افراد مهم و تاثير‌گذار در مسير نيل به اهداف خود بوده است، كرده باشند. قطعا قاسم سليماني يك قهرمان جنگي و يك وطن‌پرست واقعي است كه سال‌ها بعد بسياري او را درست خواهند شناخت. از آن جهت كه وي مردي است كه به دور از هر گونه حاشيه و جنجالي به وظايف خود عمل مي‌كند. از آن جهت كه در تمام اين سال‌ها چه دوران جنگ و چه پس از آن يك سرباز بي‌ادعا بوده و انجام وظيفه كرده است. اين مرز و بوم به امثال اين مرد نياز دارد. در نهايت قاسم سليماني نماد خضوع، فروتني و انسانيت است كه سبب قوت قلب براي ديگران مي‌شود.»

ادعاي تازه زيباكلام
اما به يك‌باره از آن موضع خارج شد و سليماني را يكي از دو گزينه اصلي و محتمل اصولگرايان براي انتخابات رياست‌جمهوري ٩٦ عنوان كرد: چنين است كه موضع‌گيري‌هاي آقاي قاليباف عليه آقاي روحاني، در حقيقت نوعي سرمايه‌گذاري براي انتخابات سال ٩٦ است. اما وقتي كه محسن رضايي از هاشمي و روحاني انتقاد كرد، به او شفاف گفتم و حالا هم بايد به آقاي قاليباف بگويم كه دارند وقت‌شان را تلف مي‌كنند، چرا كه نامزد اصولگرايان، نه آقاي رضايي خواهد بود و نه آقاي قاليباف. اگر اصولگرايان جدا بخواهند در انتخابات سال ٩٦ به قدرت برسند، نامزد نهايي آنها يا احمدي‌نژاد خواهد بود يا جناب سردار قاسم سليماني.

اعتراض آشنا
اين اظهارنظر زيباكلام واكنش‌هايي را در ميان اصولگرايان هم داشت و كار تا جايي پيش رفت كه صداي حسام‌الدين آشنا، مشاور رييس‌جمهور درآمد كه قاسم سليماني را وارد اين بازي‌ها نكنيد: بگذاريم حاج قاسم در قله اسطوره‌اي دفاع از حريم و حرم بماند؛ نگذاريم او را چون محسن و باقر به كارزار كليد و گازانبر بكشانند.  اگرچه پيش بيني مي‌شد اين اظهارنظر آشنا با تحسين اصولگرايان همراه شود اما اينگونه نبود و آنها نه تنها از مشاور رييس‌جمهور تشكر نكردند كه سايت جهان نيوز وابسته به عليرضا زاكاني، دبيركل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي به او اتهام موضع‌گيري سفارشي زد: «يك چهره مشهور اصلاح‌طلب كه اتفاقا اين روزها نامش بيشتر از گذشته بر سر زبان‌هاست، با ارسال پيامي از طريق يك واسطه به آشنا با اشاره به اثرگذاري حاج‌قاسم سليماني در منطقه گفته است: بدون اينكه موضوع به ما ربط پيدا كند به اين ماجرا بپرداز كه او قصد فعاليت سياسي دارد! خبرنگار جهان مطلع شد، پيگيري اين عنصر مشهور سياسي كاملا پشت پرده انجام شده و نهايتا منجر به انتشار پيام آشنا و تهديد حاج قاسم توسط وي شد. به گزارش جهان، اين چهره سرشناس جريان اصلاحات، از آشنا خواهش كرده و گفته است: هر برخوردي صورت مي‌گيرد، ما لو نرويم[!] اما ما در اين زمينه كاملا با شما هماهنگ هستيم!»

باهنر: سردار سليماني كانديداي اصولگرايان براي انتخابات ٩٦ نيست
اما اين روزها اصولگرايان هرجا حاضر و ناظر مي‌شوند بايد منتظر باشند تا خبرنگاري نظرشان را درباره كانديداتوري سليماني بپرسد. ديروز محمد رضا باهنر مورد اين سوال قرار گرفت. رييس جبهه پيروان خط امام و رهبري اعلام كرد: سردار قاسم سليماني كانديداي اصولگرايان در انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده نيست. محمدرضا باهنر، رييس جبهه پيروان خط امام و رهبري در گفت‌وگو با آنا، درباره اينكه «آيا اخبار مربوط به كانديداتوري سردار قاسم سليماني براي انتخابات رياست‌جمهوري سال ٩٦ صحت دارد و آيا ايشان گزينه اصولگرايان است يا خير؟» اظهار كرد: سردار سليماني در نشست فراكسيون ولايت حضور داشته است، اما وي كانديداي اصولگرايان در انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده نيست. وي در ادامه افزود: آقاي سليماني به وظايف خودش عمل مي‌كند، ضمن اينكه اصولگرايان هيچ فردي را مانند ايشان و ديگر شخصيت‌هاي سياسي يا نظامي سراغ ندارند تا براي انتخابات آماده كنند. باهنر با اشاره به اينكه «اصولگرايان هنوز درباره معرفي اشخاص به عنوان كانديداي رياست‌جمهوري تصميم‌ جدي نگرفته‌اند»، تاكيد كرد: تا اطلاع ثانوي اصولگرايان تصميمي درباره اشخاص حتي سردار سليماني اتخاذ نكرده‌اند، اما وي كانديداي اصولگرايان نيست و همانطور كه گفتم آقاي سليماني وظايف خودش را دارد و به آنها عمل مي‌كند.

حاج قاسم اين روزها
كسي نمي‌داند امروز حاج قاسم سليماني كجاست. در خيابان‌هاي تهران به خانه شهيد مدافع حرم رفته، يا در اتاق كار بشار اسد به او مشاوره مي‌دهد. شايد هم در كاخ رياست‌جمهوري عراق جديدترين نقطه نظراتش را درباره مبارزه با تكفيري‌ها ادامه مي‌دهد. اما او نه مرد حضور در اتاق‌هاي امنيتي است و نه حالش در كاخ رياست‌جمهوري خوب مي‌شود. او احتمالا اين روزها دوباره در مناطق عملياتي به سر مي‌برد؛ جايي كه پا به پاي سربازان قدم برمي‌دارد. قاسم سليماني يك فرمانده دوست داشتني است.

*روزنامه اعتماد

نظرات بینندگان