arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۴۲۶۴
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۱ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۵

جاذبه های توریستی و گردشگری باکو را بشناسیم

باکو پایتخت جمهوری آذربایجان، در ساحل غربی خزر واقع شده است. باکو در قدیم محصور در قلعه ای سنگی بوده است، که هم اکنون به ایجری شهر معروف است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
باکو پایتخت جمهوری آذربایجان، در ساحل غربی خزر واقع شده است. باکو در قدیم محصور در قلعه ای سنگی بوده است، که هم اکنون به ایجری شهر معروف است.
به گزارش انتخاب به نقل از شمانیوز، پس از کشف اولین میدان نفتی جهان در این شهر، یه شدت بر اهمیت آن افزوده شد، به همین دلیل مراکز و خیابان های مهمی در دوران شوروی سابق در باکو ایجاد شد، به گونه ای که معماری شهری و ساختمان های موجود در باکو در دنیا بی نظیر است.

خیابان های و ساختمان های زیبا به همراه نورپردازی های شبانه، جلوه ای رمانتیک به این شهر داده است. مراکز مهم شهر در طول نوار ساحلی خزر بنام بلوار احداث شده است که بنام پارک ملی یا پارک ساحلی بلوار معروف است.

جاذبه های توریستی و گردشگری باکو

میدان ملی پرچم:

این میدان بزرگترین میدان باکو می باشد ، که پرچم کشور آذربایجان با ارتفاع 160 متر در وسط این میدان قرار گرفته است .

این میدان دقیقا کنار بلوار باکو واقع شده است .

نام سابق آن ، میدان لنین ( Lenin Square) بوده است .

مسجد بی بی هیبت :

بی بی هیبت یک مسجد قدیمی در باکو است . این بنا در دوران شروانشاهان ساخته شده بود، که در سال ۱۹۳۶ توسط بلشویک به طور کلی نابود شد، و ساخت و ساز بنا از دهه ۹۰ آغاز و سرانجام در سال ۱۹۹۷ میلادی، بنای کنونی مسجد افتتاح شد.

این مسجد شامل آرامگاهی از نوادگان حضرت محمد، که امروزه مرکز معنوی مسلمانان این خطه و یکی از مهمترین بناهای معماری اسلامی در جمهوری آذربایجان می باشد. در میان افراد بومی این منطقه، این مسجد با نام مسجد حضرت فاطمه زهرا نیز شناخته می شود.

مسجد بی بی هیبت، آرامگاه دختر امام هفتم شیعیان، امام موسی کاظم می باشد، که از دست آزار و اذیت خلفا، به باکو فرار کرده بود.

این مسجد دارای سه گنبد و دو مناره است . نمازخانه مردان قسمت جنوب و نمازخانه زنانه در قسمت شمال می باشد و بین آنها نیز مقبره قرار گرفته است .

بر روی سنگ قبر نسبت وی خواهر امام رضا حک شده است .

از این مسجد دریای خزر به خوبی پیداست.

برج های شعله :

این 3 برج با ارتفاع بیش از 190 متر بلند ترین آسمان خراش های باکو محسوب می شوند که از تمام شهر پیدا هستند. علت نامگذاری این 3 برج شباهت آنها به شعله های آتش می باشد.

یکی از این برج ها هتل (Fairmont Hotel )، یکی ساختمان تجاری و دیگری ساختمان مسکونی می باشد.

نمای برج های شعله توسط بیش از ده هزار لامپ LED پر قدرت به صفحات نمایشگر بسیار بزرگی تبدیل می شود ، که به صورت شعله های آتش نشان داده می شوند و در شب چشم انداز بسیار زیبایی دارد.

شهر قدیمی:

شهر قدیمی مهمترین مرکز تاریخی و فرهنگی شهر باکو است. شهرباکو در قدیم محصور در قلعه ای بوده است که هم اکنون این قلعه حفظ شده است و در قلب شهر باکو قرار دارد به همین خاطر به ایچری شهر معروف است. کوچه پس کوچه های این شهر، زیبا و رمانتیک است، بناهای تاریخی از قبل از اسلام تا دوره قاجار را می توانید در این کوچه ها ببینید. دیدار از این مجموعه را به تمامی توریست ها توصیه می کنیم. دوربین عکاسی را فراموش نکنید.

مرکز فرهنگی- حیدر علی اف Heydar Aliyev :

ساخت این مرکز از سال 2007 آغاز شد و تا سال 2012 به طول انجامید. معماری آن را شخصی به نام بر عهده داشته است .

نام این مرکز از نام رهبر ملی آذربایجان که رییس جمهور پیشین آن نیز بوده است گرفته شده است ، و تلاش دارد تا فرهنگ وهنر و زبان و تاریخ این کشور را به تمام دنیا بشناساند . به همین دلیل این مرکز با موسساتی که در پروژه های علمی ، فرهنگی ، ورزشی و سایر زمینه ها در سراسر دنیا فعالیت دارند مشارکت می کند .

و Heydar Aliyev Cultural Center یکی از مراکزی است که جهت برگزاری نشست ها و نمایشگاه ها تشخیص داده شده است .

نظرات بینندگان