arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۴۳۶۹
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۹ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۵

قهرمانی دوباره اسپانیا در یورو

اسپانیا برای دومین بار پیاپی قهرمان یورو شد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اسپانیا برای دومین بار پیاپی قهرمان یورو شد
 
به گزارش انتخاب، یورو 2012 چهاردهمین دوره جام ملت‌های اروپا به میزبانی دو تیم لهستان و اوکراین برگزار شد. لهستان و یونان در دیدار افتتاحیه به مصاف هم رفتند که این دیدار با تساوی یک بر یک به پایان رسید. اسپانیا مدافع عنوان قهرمانی بیشتر نتیجه‌گرا ظاهر شد تا تیمی تهاجمی. حتی برخی ازمفسران این تیم را کسل کننده نامیدند و آن را قابل مقایسه با تیم چهار سال قبل ندانستند و کمتر کسی فکر می‌کرد اسپانیا بتواند با قهرمانی در این رقابت‌ها تاریخ‌سازی کند.
 
میزبان‌های ناکام
 
لهستان در گروه A‌ قرار داشت و پس از بازی نخست برابر روسیه نیز نتیجه مشابه را کسب کرد. در دیدار پایانی مرحله گروهی با یک گل مغلوب چک شد تا با دو امتیاز از این رقابت‌ها خداحافظی کند. دیگر تیم میزبان یعنی اوکراین در نخستین بازیش امیدوارکننده ظاهر شد و سوئد را شکست داد، اما مغلوب انگلیس و فرانسه شد تا او نیز با یک امتیاز بیشتر نسبت به دیگر میزبان خیلی زود از این بازی‌ها کنار برود.
 
فرانسه و انگلیس بزرگان حذف شده در یک چهارم
 
پس از پایان مرحله گروهی تیم‌های صعودکننده به یک چهارم نهایی مشخص شدند. پرتغال با یک گل چک را حذف کرد و آلمان چهار بر دو یونان را کنار زد. فرانسه و انگلیس نیز نتوانستند از پس دو تیم فینالیست این رقابت‌ها بر آیند و با یورو خداحافظی کردند.
 
مسیر قهرمانی اسپانیا
 
ویسنته دل بوسکه قصد اشت اسپانیا رکورد جدیدی را به ثبت برساند. قهرمان یورو 2008 و جام جهانی 2010 فرصت طلایی برای ثبت سومین قهرمانی داشت، اما با آسیب‌دیدگی داوید ویا برترین گلزن تاریخ تیم ملی و حریفان سرسخت کسب قهرمانی  آسان نبود. لاروخا در نخستین دیدارش برابر ایتالیا یک بر یک مساوی شد و سپس برد راحتی برابر ایرلند شمالی به دست آورد. این تیم با چهار گل مغلوب اسپانیا شد. بازی بعد باید به مصاف کرواسی می‌رفت اگر در این دیدار مغلوب می شد با جام خداحافظی می‌کرد. کروات‌ها شانس گلزنی داشتند، اما خسوس ناواس با گلش در دقیقه 88 اسپانیایی‌ها را آرام کرد.
 
در نیمه نهایی فرانسه را به راحتی پشت سر گذاشت. دو گل به ثمر رساند اما در دیدار بعدی‌اش برابر دیگر تیم شبه جزیره ایبری یعنی پرتغال این اتفاق نیفتاد. تیم پائولو بنتو که از کریستیانو رونالدو بهره می‌برد تنها برای کسب پیروزی برابر اسپانیا قرار گرفت. عملکرد درخشان مدافعان در دیدار نیمه نهایی باعث شد بازی تا 120 دقیقه ادامه پیدا کند. توپی از خط دروازه‌ها عبور نکرد و ضربات پنالتی تعیین‌کننده تیم فینالیست شد. سسک فابرگاس گل صعود به فینال را وارد دروازه پرتغال کرد.
 
ایتالیا فینالی دیگر را تجربه کرد
 
آندره پیرلو در دیدار تیم‌های انگلیس و ایتالیا در یک چهارم نهایی نمایش درخشانی داشت. ایتالیایی‌ها در ضربات پنالتی توانستند بر انگلیس غلبه کنند. پیرلو در کل تورنمنت درخشید و تنها در نیمه نهایی ماریو بالوتلی با دو گلی که به ثمر رساند تاثیرگذاری‌اش را به نسبت دیگر بازی‌ها کم‌رنگ‌تر کرد. ایتالیا با همان دو گل آلمان را شکست داد.
 
عملکرد خوب ایتالیا با ناکامی در فینال به پایان رسید. مدافع عنوان قهرمانی از زمانی که داوید سیلوا در دقیقه 14 با ضربه سر گلزنی کرد بازی را در اختیار خود گرفت. گل دوم توسط خوردی آلبا به ثمر رسید تا هافبک بارسلونا اولین گل ملی‌اش را اینگونه به ثبت برساند. کار برای ایتالیا سخت شد. تیاگو موتا آخرین تعویض آتسزوری ها در دقیقه 57 بود. او جانشین ریکاردو  مونتولیوو شد،  اما در ادامه یکی از بازیکنان این تیم آسیب دید تا ایتالیا 10 نفره به بازی ادامه دهد. این اتفاق باعث شد اسپانیا بار دیگر توسط فرناندو تورس و خوان ماتا دروازه  این تیم را باز کرد. این اولین پیروزی رسمی اسپانیا در 90 دقیقه برابر ایتالیا پس از 92 سال بود.
 
نتایج
 
پرتغال یک چک صفر
 
اسپانیا 2 فرانسه صفر
 
آلمان 4 یونان 2
 
انگلیس صفر ایتالیا صفر (ایتالیا در ضربات پنالتی چهار بر دو پیروز شد)
 
نیمه نهایی
 
پرتغال صفر اسپانیا صفر (اسپانیا در ضربات پنالتی چهارم بر دو پیروز شد)
 
آلمان یک ایتالیا 2
 
فینال
 
اسپانیا 4 ایتالیا صفر
 
ترکیب دو تیم فینالیست
 
اسپانیا
 
ایکر کاسیاس، جرارد پیکه، آندرس اینیستا، ژاوی هرناندس، سسک فابرگاس، ژاوی آلونسو، سرخیو راموس، سرخیو بوسکتس، آلوارو آربلوئا، خوردی آلبا و داوید سیلوا
 
 
 
ایتالیا
 
جیانلوچی بوفون، جورجو کیالینی، ایگناتسزیو آباته، کلودیو مارکیزیو، ماریو بالوتلی، آنتونیو کاسانو، آندره بازاگلی، دنیله د روسی، ریکاردو مونتولیوو، لئوناردو بونوچی و آندوره پیرلو
 
 
 
گل‌ها
 
سیلوا، آلبا، تورس و ماتا
 
 
 
برترین گلزنان
 
تورس (اسپانیا) 3
 
آلن زاگوئف (روسیه) 3
 
ماریو ماتروکیچ (کرواسی) 3
 
ماریو گوفر (آلمان) 3
 
ماریو بالوتلی (ایتالیا) 3
 
رونالدو (پرتغال) 3
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان