arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۴۴۳
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۷ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۰
ملادیچ در نخستین جلسه محاکمه خطاب به رییس دادگاه ؛

نمی فهمم شما چه می گویید ؟

وی مدعی شد من بسیار بیمار هستم و شما نیز باید صبر کنید تا من بتوانم موارد را به صورت مناسب مطالعه کنم. من دست کم دو ماه برای خواندن این گزارش وقت نیاز دارم / هرگز درباره اتهام هایی که مطرح می کنید چیزی نشنیده ام و هرگز نمی توانم درک کنم که چنین اتفاق هایی روی داده باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
راتکو ملادیچ متهم به نسل کشی و کشتار مسلمانان و کروات های بوسنی که در دادگاه لاهه محاکمه می شود ضمن رد اتهام های خود زمان بیشتر برای مطالعه پرونده اش خواستار شد.

ملادیچ ضمن طرح این ادعا که چیزی از دادخواست دادگاه لاهه نمی داند درخواست کرد برای مطالعه اتهام هایی که به وی وارد می شود، وقت بیشتری به او اختصاص یابد.


وی مدعی شد من بسیار بیمار هستم و شما نیز باید صبر کنید تا من بتوانم موارد را به صورت مناسب مطالعه کنم. من دست کم دو ماه برای خواندن این گزارش وقت نیاز دارم.

قاضی دادگاه نیز ضمن مردود دانستن این ادعا گفت: من می دانم که شما حقوقی دارید ولی این را نیز می دانم که این موارد را با آقای آلکسیچ به صورتی کوتاه بحث کرده اید. دادخواست شما سندی سی و سه صفحه ای از اتهام هایی است که بر شما وارد است.

جالب اینکه الجزیره انگلیسی همزمان تصاویری از خانواده قربانیان قتل عام در سربرنیتسا را نیز پخش می کرد که خانواده این قربانیان با طرح شدن این ادعا از سوی ملادیچ، ابراز نارضایتی و خشم کردند.

قاضی دادگاه با وجود مقاومت ملادیچ برای خواندن خلاصه ای از دادخواست علیه خود گفت: برای شما و روشن شدن افکار عمومی خلاصه از آن را می خوانم؛ شما، راتکو ملادیچ به نسل کشی، جنایت علیه بشریت و نقض قوانین و حقوق جنگی متهم هستید.

براساس این دادخواست، رادوان کاراجیچ و راتکو ملادیچ عاملان اصلی جرائمی مشترک هستند که دست کم از اکتبر هزار و نهصد و نود و یک تا سی ام نوامبر هزار و نهصد و نود و پنج به طول انجامید. اهداف این جرائم پاکسازی دائم مسلمانان بوسنی و کروات های بوسنی از سرزمین های ادعایی صربها در بوسنی و هرزگوین با توسل به جرائمی است که در دادخواه به آن اشاره شده است.

قاضی با اشاره به برخی دیگر از جرائم ملادیچ مانند کشتار، اخراج و انتقال اجباری، به اسامی برخی دیگر از همدستان وی در این جنایات همچون رادوان کاراجیچ، مونچی لوکایزنیچ، اسلوبودان میلوشوویچ، بریانا پلاوسیچ، نیکلا کویوویچ، میتچو استانوویچ، مونچلو موندیچ، یووی ساستانوویچ، فرانکون سیواتوویچ، ژالگو راشناتوویچ و فورشلاو ششو اشاره کرد و گفت: بر اساس این سند ملادیچ نقش عمده ای در اجرای این جنایات از جمله فرماندهی ارتش صرب بوسنی و ناکامی از اتخاذ تدابیر مناسب برای محافظت از مسلمانان بوسنی و کروات بوسنی در برابر جرائم جنگی داشت.

قاضی دادگاه لاهه ضمن بر شمردن اتهام دیگر برای رادوان کارجیچ و راتکو ملادیچ گفت: شما همچنین به گسترش ترور در میان جمعیت غیر نظامی سارایوو با تک تیراندازان و حملات توپخانه ای نیز متهم هستید؛ این اقدام جنایتکارانه بین آوریل هزار و نهصد و نود و دو تا نوامبر هزار و نهصد و نود و پنج ادامه داشت که جرم شما حمله به غیر نظامیان و کشتار است.

همچنین تلاش برای نابودی مسلمانان در سربرنیتسا دیگر جرم خاص شماست که از جولای هزار و نهصد و نود و پنج تا اول نوامبر هزار و نهصد و نود و پنج طول کشید و ملادیچ کشتار مردان و پسران و انتقال اجباری زنان، کودکان و سالخوردگان از سربرنیستا را سازماندهی کرد. این دو مورد به دیگر جرائم مانند کشتار، پاکسازی، تعقیب و انتقال اجباری اضافه می شود.

همچنین از دیگر جرائم شما گرفتن نیروهای سازمان ملل به عنوان گروگان بین ماه مه و ژوئن هزار و نهصد و نود و پنج است و راتکو ملادیچ در این اقدام شرکت جست تا ناتو نتواند به مواضع نظامی صرب های بوسنی حمله هوایی کند.

وی گفت: همچنین بر اساس این سند، راتکو ملادیچ شخصا مسئول برنامه ریزی، هماهنگ سازی، فرماندهی و اجرا یا همدستی در جرائم برشمرده شده است. براساس این سند، ملادیچ همچنین بین دوازده مه هزار و نهصد و نود دو تا هشتم نوامبر هزار و نهصد و نود و شش فرمانده ارشد ارتش صرب های بوسنی بود؛ وی از جنایاتی که سربازان ارتش صرب مرتکب می شدند اطلاع داشت یا می بایست داشته باشد ولی از اتخاذ اقدامات موثر برای جلوگیری از ارتکاب چنین جنایاتی یا مجازات عاملان این جنایات سر باز زد.

قاضی ضمن بر شمردن برخی موارد تصریح شده در سند دادخواست علیه ملادیچ که در آن به قتل، تجاوز، شکنجه و کار اجباری مسلمانان و کروات های بوسنی اشاره شده بود به تشریح جرائم و اتهام های نسل کشی و جنایت علیه بشریت پرداخت.

ملادیچ بار دیگر ضمن رد اتهام های خود خواستار زمان بیشتر برای مطالعه اتهام هایش شد و گفت: هرگز درباره اتهام هایی که مطرح می کنید چیزی نشنیده ام و هرگز نمی توانم درک کنم که چنین اتفاق هایی روی داده باشد.

قاضی ضمن تردید آمیز دانستن اظهارات ملادیچ گفت: شما قرار است در جلسه دیگری در چهارم ژوئیه دو هزار و یازده در همین دادگاه حاضر شوید؛ ولی در حال حاضر شما در بازداشت سازمان ملل خواهید بود و آقای آلکسیچ به عنوان مشاور شما درباره قوانین محاکمه در این دادگاه و بازداشت خواهد بود.

دادگاه به درخواست آلکسیچ استراحت اعلام کرد.
نظرات بینندگان