arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۴۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۲ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۵

نیروهای عراقی در 400 متری مرکز فلوجه همزمان با آغاز عملیاتی جدید در غرب این شهر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
منابع عراقی اعلام کردند که نیروهای مبارزه با تروریسم تنها 400 متر با مرکز شهر فلوجه فاصله دارند.
 
به گزارش انتخاب، به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، سفیان العیثاوی، مشاور استاندار الانبار در امور عشایر اعلام کرد که روند عملیات آزادسازی شهر فلوجه طبق برنامه‌ریزی حیدر العبادی، نخست وزیر عراق پیش می‌رود اما مساله‌ای که عملیات نظامی را به تأخیر می‌اندازد وجود خانواده‌ها در این شهر است.
 
وی گفت که دستگاه مبارزه با تروریسم تنها 400 متر با مرکز شهر فاصله دارد و این تحول امنیتی بزرگی است.
 
سرلشکر اسماعیل المحلاوی، فرمانده عملیات الانبار نیز اعلام کرد که عملیات آزادسازی دو منطقه الفلاحات و الصبیحات در غرب فلوجه امروز (شنبه) آغاز شد و یگان هشتم ارتش با پشتیبانی ائتلاف آمریکایی و نیروهای عراقی عملیات نظامی گسترده‌ای را در این دو منطقه آغاز کردند.
 
المحلاوی افزود: عملیات با مشارکت عشایر داوطلب صورت گرفته است.
 
خبرنگار المیادین نیز اعلام کرد که نیروهای عراقی به خطوط دفاعی داعش در محله الشهداء الاول در جنوب فلجه رخنه کرده‌اند.
 
 همچنین حاکم شرعی داعش در منطقه الجمهوریه و البو حصوه در جنوب صلاح الدین در حمله هوایی نیروهای عراقی کشته شده است.
 
یک منبع امنیتی صبح روز جمعه اعلام کرد که درگیری‌های بسیار شدیدی میان داعش و نیروهای عراقی در جنوب فلوجه رخ داده است و این نیروها به پیشروی خود به سمت مرکز شهر ادامه می‌دهند.
 
همچنین خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق به محور غربی شهر فلوجه رفته تا ناظر بر روند عملیات و پیشروی ارتش باشد.
 
از سوی دیگر برخی منابع اعلام کردند که داعش دست به کشتار عشایر البوصالح و البوحاتم در غرب فلوجه زده و به روی خانواده‌هایی که به سمت العامریه می‌رفتند، آتش گشود.
 
به گفته این منابع، بیشتر قربانیان زن و کودک هستند.
 
نیروهای عراقی از 23 مه گذشته عملیات "درهم شکستن تروریسم" را برای بازپس‌گیری فلوجه آغاز کردند. این شهر مقر اصلی داعش در غرب عراق است.
 
این نیروها مناطق گسترده‌ای را در اطراف فلوجه آزاد کردند اما با مقاومت شدید داعش در طول هفته گذشته مواجه شدند. مشکل اصلی که مانع پیشروی نیروهای عراقی می‌شود وجود تعداد زیادی از غیرنظامیانی است که داعش در فلوجه از آن‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.
 
همزمان با ادامه عملیات نیروهای عراقی کوچ غیرنظامیان از منازلشان به دلیل درگیری‌ها ادامه دارد و سازمان ملل نیز از کمک به آن‌ها ناتوان است.
 
هزاران خانواده عراقی که در حال فرار از فلوجه هستند از کمبود شدید خدمات به ویژه غذا و شیر نوزادان و همچنین نبود اردوگاه‌های کافی شکایت دارند.
 
نهادهای محلی و بین‌المللی درخواست فوری را برای حمایت از آوارگان به ویژه با افزایش درجه حرارت ارائه کرده‌اند. این درحالی است که هیات کمکی سازمان ملل به آوارگان عراقی (یونامی) روز جمعه اعلام کرد که به دلیل نبود کمک مالی کافی از سوی کشورهای اهداکننده هیات سازمان ملل در عراق اموال لازم را برای کمک به آوارگان ندارد.
 
هماهنگ کننده عملیات انسانی سازمان ملل در عراق با بیان اینکه این سازمان اموال لازم را برای کمک به آوارگان ندارد، از تمامی کشورهای جهان خواست از سازمان ملل برای امدادرسانی به خانواده‌های آواره حمایت به عمل آورند.
 
سازمان ملل ماه گذشته میلادی اعلام کرده بود که حدود 50 هزار عراقی در شهر فلوجه گرفتار هستند.
 
صهیب الراوی، استاندار الانبار نیز اعلام کرد که صدها خانواده در فلوجه و مناطق اطراف آن مفقود شده‌اند.
 
الراوی ضمن متهم کردن نیروهای مردمی به نقض حقوقو غیرنظامیان از حیدر العبادی خواست این نیروها را از اطراف فلوجه خارج کند.
 
از سوی دیگر حیدر العبادی در صفحه خود در پایگاه اجتماعی توییتر نوشت که داعش هیچ جایی در عراق ندارد و نیروهای قهرمان عراقی فلوجه و موصل را آزاد کرده و همگی این پیروزی را جشن خواهند گرفت.
 
وی همچنین با سلیم الجبوری، رئیس پارلمان عراق دیدار و یا وی درباره تحولات سیاسی و امنیتی و جنگ علیه داعش بحث و گفتگو کرد.
 
الجبوری و العبادی بر لزوم اجرای اصلاحات و مبارزه با فساد در کنار عملیات آزادسازی مناطق عراق از چنگ داعش تأکید کردند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان