arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۴۸۲
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۲ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۰

ترس رومن پولانسکی از رفتن به لهستان

كارگردان برنده اسكار كه قرار بود جایزه یك عمر دستاورد سی و ششمین جشنواره فیلم‌ لهستان در گدینیا را دریافت كند، از سفر به این كشور منصرف شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
كارگردان برنده اسكار كه قرار بود جایزه یك عمر دستاورد سی و ششمین جشنواره فیلم‌ لهستان در گدینیا را دریافت كند، از سفر به این كشور منصرف شد.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از هالیوود ریپورتر، رومن پولانسكی همچنین قرار بود در این دوره جشنواره یك كلاس پیشرفته برگزار كند، اما برگزاركنندگان این رویداد هنری اعلام كردند او برنامه خود را عوض كرده است.

در وبسایت جشنواره فیلم‌ لهستان در گدینیا درمورد لغو سفر پولانسكی توضیحی داده نشده، اما تحلیلگران لهستانی بر این اعتقاد هستند كه كارگردان 76 ساله نگران بود اعتراض‌ها به سفر او به لهستان باعث شود اتفاقی نظیر آن‌چه دو سال پیش در جشنواره فیلم زوریخ برایش روی داد، بیفتد.

پولانسكی سپتامبر 2009 زمانی كه برای دریافت جایزه یك عمر دستاورد از جشنواره زوریخ به سوئیس سفر كرده بود، با حكم مقامات قضایی آمریكا بازداشت شد.

آمریكا از سوییس خواسته بود او را تحویل دهد تا به اتهام ارتباط غیرقانونی با دختری 13 ساله در سال 1978 محاكمه شود. پولانسكی پس از حدود دو ماه با سپردن وثیقه 5/4 میلیون دلاری از زندان آزاد شد و چند ماه هم در كلبه خود در تفریحگاه كوهستانی گشتاد در حبس خانگی بود.

در نهایت این كارگردان فرانسوی/لهستانی ژوئیه 2010 به دنبال مخالفت دولت سوییس با استرداد او به ایالات متحده آزاد شد. اخیرا به دنبال اعلام خبر حضور پولانسكی در جشنواره فیلم لهستان چند سیاستمدار راستگرا در این كشور به این مسئله اعتراض كردند و گفتند او همچنان از نظر آمریكا یك فرد تحت تعقیب است.

هرچند پولانسكی زاده لهستان است و قاعدتا برای سفر این كشور مشكلی ندارد، اما پس از اتفاقی كه در سوییس برایش روی داد بسیار محتاطانه عمل كرده است. البته او كمی پس از آزادی در جشنواره جاز مونترو در سوییس شركت كرد كه اولین حضورش در انظار عمومی پس از 9 ماه بود.

پولانسكی از آن زمان به بعد بیشتر وقت خود را در خانه‌هایش در فرانسه و سوییس می‌گذراند. او دسامبر پارسال نیز در مراسم جوایز فیلم اروپا در استونی شركت نكرد و در عوض ترجیح داد از طریق «اسكایپ» به خاطر اعطاء شش جایزه از جمله جایزه بهترین فیلم سال اروپا برای «نویسنده پشت پرده» تشكر كند.

پولانسكی سال 2002 برای فیلم«پیانیست» برنده جایزه اسكار بهترین كارگردانی شد، اما هریسن فورد به جای او جایزه را گرفت. «بچه رزماری»، «محله چینی‌ها» و «تس» از دیگر ساخته‌های اوست.
نظرات بینندگان