arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۴۸۷۱
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۰۹ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
انتخاب بررسی کرد:

هواپيماهای اطفای حريق بخش كشاورزی کجاست؟

در شرايطي كه جنگل‌هاي كشور در آتش مي سوزد، هواپيماهاي اطفاي حريق بخش كشاورزي، در دست شهرداري خدمات تفريحي ارايه مي‌دهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : در شرايطي كه جنگل‌هاي كشور در آتش مي سوزد، هواپيماهاي اطفاي حريق بخش كشاورزي، در دست شهرداري خدمات تفريحي ارايه مي‌دهند.

به گزارش خبرنگار انتخاب اقتصادی، در ليست انحلال‌هاي گسترده دولت قبل فقط سازمان مديريت و برنامه‌ريزي و شوراهاي اقتصادي نبود كه منحل شد. كمي دقت در ليست منحل شده‌ها شركت‌ها و زيرمجموعه‌هاي مختلفي را مي‌توان ديد كه دولت قبل ضرورتي براي وجود آن نمي‌ديد. يكي از اين زيرمجموعه‌ها نيز شركت هواپيمايي خدمات ويژه يا همان آتش‌نشاني بخش كشاورزي بود.

صادق خليليان وزير جهادكشاورزي دولت دهم تنها به فروش ساختمان كشاورزي كه نام بلوار كشاورز از آن گرفته شده بود اكتفا نكرد. هم كميته‌هاي خودكفايي را منحل كرد و هم شركت‌ها و زيرمجموعه‌هايي كه به وجودشان اعتقادي نداشت را فروخت.

شركتي كه از سال 1348 براي خدمات رساني به اين بخش تشكيل شده بود تا هم سم‌پاشي هوايي مزارع را پوشش دهد و هم اطفاي حريق جنگل‌ها را عهده‌دار باشد؛ بعد از چهار دهه فعاليت به شهرداري فروخته شد تا شهرداري از 29 هواپيماي اين شركت استفاده تفريحي داشته باشد.

امروز همه آنچه سبب گسترش آتش پاسارگاد تا 500 هكتار شد؛ در اختيار نداشتن هواپيماهايي بود كه روزگاري نه چندان دور مي توانستند در مواقع وقوع حريق، آتش‌نشان جنگل‌ها باشند.

اگرچه دولت يازدهم پس از آغاز به كار، ضرورت بازگرداندن اين شركت را دريافت و سرانجام در سال گذشته معاون اول رئيس جمهور خواستار مسترد شدن اين شركت به وزارت جهادكشاورزي شد اما تا انجام كامل مراحل بازپس‌گيري، زمان زيادي نياز است و در اين مدت، اين جنگل‌هاي كشور هستند كه در آتش بي تدبيري مي‌سوزند.

در این میان، رئيس سازمان جنگل‌ها دليل گسترش آتش‌سوزي پاسارگاد را نبود امكانات و هواپيماي در اختيار دانست. دست آخر هم هواپيماهاي حلال احمر براي اطفاي حريق اعزام شدند و نهايتا 90 درصد آتش شعله‌ور شده را مهار كردند.

خداکرم جلالی با بيان اينكه متاسفانه در حریق جنگل‌های پاسارگاد، تامین پشتیبانی هوایی به‌موقع انجام نشد اگر نه در همان روز اول آتش مهار شده بود گفت: به لحاظ ناوگان زمینی و تجهیزات انفرادی آمادگی لازم را داریم اما از نظر ناوگان هوایی امکاناتی نداشته و نداریم و همیشه این امکانات را با همکاری سایر دستگاه‌ها به ویژه نیروهای مسلح و هلال‌احمر تامین می‌کردیم.

فقر امكانات هوايي درحالي است كه جنگل‌ها اغلب راه‌هاي صعب العبور دارند و دسترسي به مناطق درگير آتش از طريق زميني امكان‌پذير نيست.

دفتر و فرودگاه مركزي اين شركت در قزوين مستقر شده و در گرگان، دزفول و شيراز (علي آباد بيضا) دفتر دارد و تا پيش از واگذاري در دولت قبل، در اختيار شركت خدمات حمايتي كشاورزي بود.

اين شركت علاوه بر هواپيماهاي در اختيار، تعدادي نيز از كشور لهستان به صورت استيجاري در اختيار داشت كه بعد از واگذاري به شهرداري اين هواپيماها نيز به لهستان بازگشت.

نظرات بینندگان