arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۵۳۶۱
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۰۹ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
انتخاب گزارش می دهد؛

نوبت به روش‌هاي نوين كاهش نرخ سود بانکی رسید

كاهش نرخ سود از طريق بازار بين بانكي نيازمند استفاده از روش‌هاي مكملي است كه زيرساخت‌هاي آن در نظام بانكي ايران مهياست و مي توان با همت بيشتر از آن استفاده كرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

كاهش نرخ سود از طريق بازار بين بانكي نيازمند استفاده از روش‌هاي مكملي است كه زيرساخت‌هاي آن در نظام بانكي ايران مهياست و مي توان با همت بيشتر از آن استفاده كرد.

به گزارش خبرنگار انتخاب اقتصادی، پايين آوردن نرخ سود در بازار بين بانكي يكي از روش هايي بود كه بانك مركزي براي كاهش نهايي نرخ سود تسهيلات و سپرده در دستور كار قرار داد و نهايتا هم موفق شد نرخ بين بانكي را تا سطح 20 درصد تنزيل دهد. اما تحليلگران معتقدند براي كاهش بيشتر نرخ سود در اين بازار نياز به استفاده از روش‌هاي مكملي است كه در حال حاضر در دستور كار نظام بانكي قرار ندارد.

در واقع روشي كه در اين بازار مورد استفاده قرار مي‌گيرد، توديع سپرده بوده و ساير روش‌ها به دلايل مختلف از جمله فراهم نبودن زيرساخت‌ها و مغايرت‌هايي كه با بانكداري اسلامي دارد در دستور كار نيست.

بر اين اساس علي ديواندري رئيس پژوهشكده پولي و بانكي در گفتگو با انتخاب اقتصادی بر اين نكته تاكيد كرد كه روش‌هاي مكمل براي تنظيم بازار بين بانكي بايد در دستور كار قرار گيرد. او افزود: در حال حاضر تنها از روش توديع سپرده در اين بازار استفاده مي شود كه به تنهايي نمي تواند كارساز باشد.

ديواندري توضيح داد: هدف اصلي در نظام بانكي افزايش قدرت نقدينگي بانك‌ها است كه اين هدف بايد از طري روش‌هاي مختلف دنبال شود.

او در عين حال گفت: از نظر زيرساخت‌هاي مورد نياز و نظام‌هاي الكترونيك مشكلي براي استفاده از روش‌هاي ديگر در بازار بين بانكي نداريم.
نظرات بینندگان