arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۵۴۳
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۰۱ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۰
نامه کشاورزان شهرستان گیلانغرب دومین شهر مقاوم کشور

جناب وزیر، کجای دنیا، قیمت سه کیلو گندم برابر با قیمت یک پفک است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : جمعی از بینندگان "انتخاب" با ارسال نامه ای آورده است:

همچنانکه مستحضرید به گفته حضرت امام خمینی (ره) کشاورزی رکن استقلال مملکت است. توجه ویژه به این مهم ، تلاشی در جهت برآورده کردن استقلال اقتصادی و حتی سیاسی کشور عزیز ایران اسلامی است.

 در این راستا ما کشاورزان مولد و زحمت کش خطه گیلانغرب دومین شهر مقاوم کشور ، که تنها ممر معاش ما همین محصولات کشاورزی است به استحضار میرساند متاسفانه در چند سال اخیر به دلیل مشکلات عدیده ای که در ذیل این عریضه به آنها خواهیم پرداخت.

آنچنان تحت فشار اقتصادی قرار گرفته ایم که هیچ راهی جز تعطیلی مزارع از کشت و کال را نداریم زیرا این بهترین راه برای کشاورزانی است که در طول هشت سال جنگ تحمیلی ، به دلیل تصرف شهر گیلانغرب و مرزی بودن و آتش گرفتن مزارع هیچ استفاده ای از زمینهای کشاورزی نداشتند و هیچگونه خسارتی از این بابت دریافت نکرده اند.ما کشاورزانی که در ایام امتحان بزرگ در هشت سال جنگ تحمیلی سربلند بیرون آمدیم و با لبیک به فرمان امام(ره) رزمندگان و بسیجیان مدافع این مرز و بوم بودیم حال رواست اینچین مستاصل ، عطای تولید بخش کشاورزی را به لقایش ببخشیم ؟

 کشاورزانی که به دلیل خشکسالی های پی درپی و مشکلات فراوان روز به روز ناتوان تر میشوند. آری ، کشت در این وضعیت جز ضرر و زیان برای ما ، سودی به همراه نخواهد داشت.

جناب آقای وزیر، در کدام نقطه دنیا قیمت سه کیلو گندم با تمام هزینه هایی که برای تولید آن میشود برابر با قیمت یک بستی! یا یک پفک است؟

در کدام نقطه دنیا قیمت فروش محصولات به کشاورزان آن کشورها بیش از یک و نیم برابر قیمت خرید از آنها است ؟

آیا دولت محترم خود را موظف به پاسخگویی به کشاورزان نمیداند؟ما انتظارمان از دولت محترم نهم و دهم که با شعار عدالت روی کار آمده است بیشتر است.

و اما مشکلات بخش کشاورزی که به برخی آز آنها اشاره خواهد شد :

1- گرانی ادوات کشاورزی و نامرغوب بودن قطعات آن که در چند سال اخیر شاهد بیش از 50 درصد و در برخی قسمتها بیشتر از 50 درصد افزایش قیمت بوده ایم.در کنار این مشکل ،معضل تهیه گازوییل گران قیمت برای این ادوات را هم باید اشاره نماییم.

2- گرانی و نامرغوب بودن بذر گندم و ذرت که بذر گندم را با قیمت هر کیلو 5000 ریال و ذرت را هر کیلو 26000ریال به کشاورزان میفروشند این در حالی است که همین گندم تولیدی را در بهترین شرایط با قیمت هر کیلو 3500 ریال از ما خریداری میکنند.متاسفانه امسال جهاد کشاورزی گیلانغرب بذر گندم یاوروس را برای کشاورزان با قیمت گزاف تهیه نمود که بیش از 3 درصد آن بذر جو میباشد !! و الان برای تحویل به مراکز خرید گندم کشاورزان با مشکل بالا رفتن درصد افت غیر مفید مواجه شده اند .

3- هزینه نگهداری و استهلاک ادوات پمپاژ آب از چاه های کشاورزی و همچنین سیستم های آبیاری بارانی و گرانی اتصالات و غیره

4- بالا بودن تعرفه حق آبه و برق بخش کشاورزی که هزینه برق چاه های کشاورزی معضل بزرگی در راه تولید میباشد.محاسبه ساعت پیک مصرف برق برای بخش کشاورزی ,افزایش ضریب محاسباتی با عدد 40 را تصمیمی غیرکارشناسی میدانیم . زیرا آبیاری محصولات کشاورزی در هنگام نیاز به آب ، ساعت پیک و غیر پیک را نمی شناسند.

5- بی کیفیت و غیر اصلی بودن سموم دفع آفات کشاورزی و علف کش ها که باعث آلوده شدن مزارع و پایین آمدن راندمان تولید شده است.متاسفانه چند سالی است واردات سموم علف کش شرکت های کشور چین کشاورزی این دیار با مشکل بزرگی مواجه نموده است.

6- گرانی و چند برابر شدن قیمت کودهای شیمیایی و تقویتی در عین حال عدم بازدهی مناسب نسبت به محصولات چند سال قبل . متاسفانه این کودهای شیمیایی زمین های کشاورزی ما را از بازدهی لازم انداخته اند و لایه خاک کشاورزی آن را به جای بهبود ، تخریب می نماید. این در حالی است که با توجه به پیشرفت های لحظه ای در بخش کشاورزی باید هر روز شاهد مرغوبیت بیشتر این محصولات باشیم.

7- کمبود کودهای شیمیایی مرغوب در شهرستان و بی توجه مسولین بخش کشاورزی در بررسی درخواست های کشاورزان در این بخش.

8- پایین بودن قیمت خرید محصولات استراتژیک و اساسی همچون گندم ، در کنار بالا رفتن نرخ تورم و هزینه تولید که در موارد بالا به آن اشاره شد.و اشکال تراشی های غیر اصولی کمیسیون های خرید گندم در هنگام خرید و احتساب افت غیر مفید بالا . متاسفانه در سه چهار سال اخیر شاهد افزایش تنها حدود 20 درصد قیمت قیمت خرید گندم بوده ایم به گونه ای که ارزش یک بطری آب معدنی ، با یک کیلو گندم برابری میکند.که در هیچ جای دنیا چنین چیزی مشاهده نمی شود.
9- مشکلات کمرشکن تادیه وام های بخش کشاورزی . بانک کشاورزی بدون توجه به این مشکلات با استفاده از اهرم های فشار از قبیل بستن حقوق ضامنین و صدور اجرائیه خواهان تادیه وام و اعتبارات دریافتی است که با این وجود امکان پرداخت حتی یک قسط برای کشاورزی که اینچنین به استیصال کشیده شده است نیست.

حال باتوجه به مسایل بالا از دولت خدمتگزار و مردمی ، از وزیر محترم جهاد کشاورزی ، نمایندگان محترم و ... انتظار رسیدگی لازم و عاجل را داریم.

با نهایت سپاس
کشاورزان شهرستان گیلانغرب دومین شهر مقاوم کشور
نظرات بینندگان