arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۵۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۵ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۵

سود میلیاردی، سرانجام طرح حمایت از بازنشستگان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 آبانماه سال گذشته بود که سازمان تامین اجتماعی تصمیم گرفت تا با سه روز دیرکرد پرداخت حقوق بازنشستگان نظمی به نظام پرداخت ها بدهد و در نهایت پرداخت هارا از اول ماه به ۲۵ هر ماه برساند.

این درحالی است که براساس اظهارات مسوولان تامین اجتماعی در سال ۹۴ ماهانه ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان حقوق پرداخت کرده است که در صورت محاسبه سود روز شمار بانک ها که ۱۰ درصد اعلام می شود ماندن این پول در حساب سازمان تامین اجتماعی مصادف با سود روزانه ۷۵۰ میلیون تومان است که در صورت محاسبه ۱۵ روز، این رقم به بیش از ۱۱میلیارد تومان می رسد.

براین اساس به نظر می رسد تامین اجتماعی با اجرای طرح نظام مندسازی پرداخت حقوق بازنشستگان در سال ۹۴، به سودی بالغ بر ۱۱میلیارد و ۲۵۰میلیون تومان دست یافته است.
هر چند که دراین بین می بایست رقم باقیماندن حقوق بازنشستگان طی یکماه در حساب سازمان را نیز محاسبه کرد. چراکه بازنشستگان تمام پول خود را در روز اول پرداخت ها برداشت نمی کنند و همین پول نیز سود قابل توجهی را به حساب سازمان واریز می کند.

از سویی دیگر اگر بخواهیم سود روزانه تامین اجتماعی از اجرای این طرح را از ماه مبداء سه روز سود حساب کنیم و از ماه دوم شش روز و به همین ترتیب تا اسفندماه در نهایت پانزده روز سود این سازمان را مبنا قراردهیم سود این سازمان از اجرای این طرح فراتر از این رقم ها خواهد رفت. با اینحال پارسینه سعی داشته تا سه روز را مبنای محاسبات خود در هر ماه قرار دهد.

سال گذشته سازمان تامین اجتماعی بر اساس آنچه که برقراری عدالت نسبی و رفتار یکسان در پرداخت حقوق و شناسایی هم پوشانی ها عنوان نمود برنامه ای تدوین کرد که بر اساس آن حقوق مستمری بگیران این سازمان از آبان ماه سال ۹۴ تا حداقل پایان این سال هر ماه ۳ روز دیرتر پرداخت می شد قرار شد این روند تا رسیدن به دوره زمانی ۲۰ لغایت ۲۷ ماه تکرار شده و پس از آن از سال ۹۵ تثبیت ‌شود. به این ترتیب در سال ۹۵ حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران بین بیستم تا بیست و هفتم ماه پرداخت می شود.

 این در حالی است که «رحیم اردلان» معاون اداری و مالی سازمان تامین اجتماعی سال گذشته در مصاحبه ای با یکی از رسانه ها،سه دلیل از جمله، ایجاد عدالت در پرداخت‌ها، انضباط مالی برای سازمان و از میان رفتن برخی موارد همپوشانی را برای اجرای این طرح عنوان کرده بود سه دلیلی که شاید برای تامین اجتماعی و کارشناسان اقتصادی توجیه پذیر باشد اما برای صاحبخانه ای که منبع درآمدش حقوق یک مستاجر بازنشسته است و یا برای بیماری سرطانی که بخاطر ادامه حیاتش هر ماه در زمان مقرر مجبور به تهیه داروهای گران قیمت است هیچ توجیهی ندارد.



براساس محاسبات صورت گرفته توسط پارسینه، مجموع مبلغ پرداختی تامین اجتماعی به بازنشستگان و مستمری بگیران ماهانه ۷۵۰ میلیون تومان است که با این تاخیر در روند پرداخت، حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران بیشتر در حساب تامین اجتماعی و بانک ها مانده است.

 این درحالی است که اگر سود حقوق باقیماندن حقوق بازنشستگان طی یکماه در بانک را نیز محاسبه کنیم رقم سود سازمان تامین اجتماعی ازا نی رقم فراتر خواهد رفت. بازنشستگان قطعا در زمان دریافت حقوق، تمام مبلغ را از حساب خارج نمی کنند و بخشی از این مبلغ در حساب باقی می ماند که سود این رقم نیز قطعا قابل توجه خواهد بود.
فیش چند میلیونی یکی از مدیران تامین اجتماعی
این در حالی است که به تازگی نیز راز مزایای چند ده میلیونی یکی از مدیران سازمان تامین اجتماعی افشا شد. بر اساس اطلاعات به دست آمده که به تازگی در سایت انتخاب منتشر شده است، به یکی از مدیران سازمان تأمین اجتماعی در فاصله ماه های مهر تا اسفند ۹۴ مبلغی در حدود ۱۳۷ میلیون تومان به عنوان مزایا تعلق گرفته است.

آنچه که "لیست مزایای مستمر و نامستمر" این فرد نشان می دهد وی ماهانه مبلغی نزدیک به ۱۵ میلیون تومان تحت عنوان "پرکیس" دریافت کرده است. پرکیس یکی از طرح‌های کارانه یا پرداخت مبتنی بر عملکرد است که برای پرداخت دستمزد پزشکان در مراکز درمانی و نظامهای بیمه خدمات درمانی کاربرد دارد.

همچنین در این فیش حقوقی  مبلغی تحت عنوان سایر مزایا حداقل به میزان ۱ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان تا حداکثر ۹ میلیون تومان دریافتی قید شده است. مزایای مورد تاکید در این فیش حقوقی شامل کدهای حقوقی بزرگداشت هفته تأمن اجتماعی، روز پدر، روز زن، روز جانباز، روز آزادگان، روز پرستار، روز کارمند، پاداش و جوایز فرزندان کارکنان بوده است.


نظرات بینندگان