arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۵۹۴
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۵ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۰

صالح مرده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مورخ مقیم لندن گفت: صالح از منظر سیاسی مرده است.

به گزارش انتخاب به نقل از پرس تی وی،‌ پیتر راشتون تاریخ‌دان و کارشناس سیاسی مقیم لندن با اشاره به این مطلب که علی عبدالله صالح رئیس جمهور یمن پس از زخمی‌ شدن در حمله اخیر خمپاره‌ای به کاخ ریاست­ جمهوری، برای درمان راهی عربستان شد افزود: هم اکنون بدون در نظر گرفتن وضع جسمانی علی عبدالله صالح که گفته می­شود از سلامت برخوردار است، وی از منظر سیاسی مرده است.

وی گفت: آشکار بود که برای پایان‌دادن به وضع فعلی یمن، تنها یک راه وجود داشت و این از هفته‌ها پیش مشخص بود که صالح وارد گفتگو نخواهد شد و این که او کشورش را به سوی خونریزی‌های بیشتر سوق می‌داد و سرانجام تقلای قدرت بین او و شیخ الاحمر راهی به جز مرگ و یا آن چه اکنون پیش آمده، یعنی مرگ سیاسی وی، گزینه دیگری باقی نمی‌گذاشت.

وی تصریح کرد: صالح شبکه عظیمی از حمایت‌ها، شبکه عظیمی از فساد و شکنجه را برای تحکیم حکومت مرگبار خود ایجاد کرده است.

معاون رئیس جمهوری نیز که در حال حاضر اداره امور را در اختیار گرفته، بخشی از همین شبکه است و سعودی‌ها با وی در برخی مواقع، دستکم پس از قرار گرفتن موقت به جای حاکم، روابط نزدیکی داشته‌اند.

نکته مهم این است که آیا شیخ الاحمر این دقت را دارد تا از منافع کوتاه مدت و آنی جناحی و قبیله‌ای خود عبور کند و با ایجاد وحدت، صلح دیرینه را در یمن دنبال کند.

اگر این چنین شود، بنابراین، می‌توانیم مشتاقانه منتظر راه حلی صلح‌آمیز و عادلانه باشیم.

وی افزود: بیم آن دارم که در مدت زمانی کوتاه، با توجه به دست درازی‌های عربستان و مداخله گری امریکا که بازیگردان بازی اختلافات قبیله‌ای یمن هستند و تلاش می‌کنند با استفاده از روی کار آوردن دست ‌نشانده خود حکومت کنند، ممکن است شاهد وقوع خشونت بیشتر نیز باشیم.
نظرات بینندگان