arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۶۰۰
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۲۲ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۰

لاریجانی: آقایان بروند آخوند شوند بعد نظر بدهند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئولان از بیان حرف‌هایی که مانع تمرکز و اهداف اصلی کشور می‌شود خودداری کنند، تاکید کرد: در شرایطی که دشمن به دنبال مانع‌تراشی در کشور است، نباید از درون دچار مشکل اقتصادی شویم. راه‌حل مقابله با این مشکل نیز این است که همه در مسیر رونق اقتصادی کشور همراه باشند و از مسائل حاشیه‌ای پرهیز کنند.

به گزارش انتخاب به نقل از خانه ملت ، "علی لاریجانی" عصر امروز - یک‌شنبه ۱۵ خردادماه - در چهارمین سالگرد ارتحال آیت‌الله روحانی که در حوزه علمیه خاتم‌الانبیا(ص) شهرستان بابل برگزار شد، حضور یافت و پس از سخنرانی امام جمعه موقت بابل به ایراد سخنرانی در این مراسم پرداخت و گفت: بزرگداشت علما یکی از کارهای پسندیده‌ای است که در استان مازندران پیگیری می‌شود. خطه مازندران از گذشته تا امروز بزرگانی همچون حسن‌زاده آملی و جوادی آملی را نیز در یاد خود دارد. آیت‌الله روحانی از جمله استوانه‌های انقلاب در استان مازندران بودند. انصافا در هنگام حلول انقلاب اسلامی شخصیت‌های بزرگی مانند آیت‌الله صدوقی، دستغیب، اشرفی و روحانی در استان مازندران به‌عنوان پایه‌های انقلاب شناخته می‌شدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: آیت‌الله شیخ هادی روحانی در فراز و نشیب‌هایی که در مسیر انقلاب شاهد آن بودیم، زمینه را برای آرام شدن شرایط و بسیج کردن نیروها به سمتی که رهبر کبیر انقلاب اشاره داشتند، فراهم می‌کردند و بدنه حوزه علمیه و کسانی که با تفکر اهل بیت همراه هستند، در پیروی از امام خمینی (ره) همراه بوده‌ است.

وی به وجود دو جریان در روند پیروزی انقلاب اشاره کرد و گفت: در طول انقلاب شاهد وجود دو جریان بودیم، یک جریان پرتحرک و مترقی که امام جلودار آن بود و برخی از برگزیدگان در حوزه‌ها همچون شهید بهشتی و مطهری این جریان را تقویت می‌کردند.

لاریجانی تاکید کرد: به جز برخی افراد که نسبت به معارف اسلامی آشنایی زیادی نداشتند و موجب سستی این جریان مترقی می‌شدند، بدنه فکری حوزه‌ را افرادی که از جریان مترقی که وابسته به امام بود، حمایت می‌کردند.

رئیس مجلس در ادامه به تشریح جریان غرب‌گرایی در طول دوران انقلاب پرداخت و گفت: افراد وابسته به جریان غرب‌گرایی در کسوت ایرانی‌گرایی که اغلب مورد حمایت رژیم هم بودند با تفکر مترقی امام مبارزه می‌کردند.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه مسئولان برای تئوری‌پردازی نباید جایگاهی را بگیرند، خاطرنشان کرد: تئوری‌پردازی مربوط به حوزه‌ها است، مسئولان از طریق نظریه‌پردازی نباید به حواشی بپردازند. این جزء شئونات مسئولان اجرایی کشور نیست.

وی با اشاره به جریان‌های فکری که در دهه ۵۰ در ایران شکل گرفته بودند، گفت: از دهه ۵۰ به بعد در صحنه ایران جریان مارکسیست توده‌ای را مشاهده کردیم. افراد وابسته به این جریان فکری با وجود آنکه وزیر شدند و سمت گرفتند، همچنان بر عقاید مارکسیستی خود تاکید می‌کردند. این جریان‌های غرب‌گرا و وابسته به مارکسیست توده‌ای با روحانیتی که در مخالفت با رژیم دیکتاتوری آمریکا فریاد می‌زدند، مبارزه می‌کردند و در مقابل با روحانیونی که سکوت پیشه کرده بودند کاری نداشت. روحانیونی که از جانب امام به‌عنوان آخوند درباری معرفی می‌شدند.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: تفکر مترقی امام از ۱۵ خرداد آغاز شد و هر فردی از جمله روحانیون در این زمینه به روشنگری می‌پرداختند. این عوامل ستون‌هایی را که بتواند تشکیل‌های انقلاب اسلامی را پیش ببرند، ایجاد کردند. در واقع سازمانی غیر از روحانیت نمی‌توانست موجب پیروزی و شکل‌گیری تشکیلات انقلاب شود.

رئیس مجلس با اشاره به اهمیت نتایج حاصل از حادثه ۱۵ خرداد گفت: حادثه ۱۵ خرداد این نکته را گوشزد می‌کند که حرکت پیشتازانه‌ای که روحانیت ایجاد کرد منجر به انقلاب اسلامی شد. انقلابی که متکی به غرب نبود و این ویژگی ممتاز انقلاب است. نکته‌ای که در ابتدا از سوی هیچکس قابل باور نبود.

لاریجانی تصریح کرد: امام بر علیه شرق و غرب موضع گرفت و انقلاب را وابسته به هیچ‌یک از بلوک شرق و غرب ندانست. عدم اتکا به شرق و غرب حرکتی بود که در طول انقلاب بلوغ پیدا کرد.

رئیس قوه مقننه گفت: گروه‌های مختلفی جلوی امام خمینی (ره) ایستادند و برخی که درک عمیق نداشتند، به ستیز با ایشان پرداختند و حتی برخی با پول آمریکا و رژیم صهیونیستی دست به فتنه زدند. با وجود تمام این فعالیت‌ها، دشمنان به توفیقی دست پیدا نکردند و امروز ایران در جایگاهی قرار گرفته است که از سوی مخالفان جمهوری اسلامی قابل باور نیست.

وی با اشاره به سخن امام مبنی بر اینکه آمریکا هر چه می‌تواند علیه ایران انجام می‌دهد، گفت: آمریکا از سنگ‌اندازی در مسیر پیشرفت ایران خودداری نکرده است، تا جایی که در برهه‌هایی دور برخی از افراد همچون بنی‌صدر را گرفتند و آنها را به مهره‌هایی در مقابل امام و روحانیت تبدیل کردند. در واقع غرب از روش‌های بسیاری بر علیه ایران استفاده کرده است. ولی تصور نمی‌کرد که ملت ایران از رهبری قوی‌ای برخوردار است.

لاریجانی در ادامه به بیان نکاتی در رابطه با جایگاه امروز ایران پرداخت و گفت: کشور ما حکومت مردم‌سالاری دینی را تقویت و آن را به‌عنوان جریان مسلط در کشور تبدیل کرد. ایجاد قانون اساسی، وجود ولایت فقیه و قوای سه‌گانه نیز از نکات مهمی در ساختار کنونی کشور هستند. این مدل حکومتی توانست در شرایط مختلف در اداره حکومت موفق عمل کند.

رئیس مجلس با بیان این موضوع که ما نمی‌گوییم مدل حکومتی کشور بی‌نقص بوده است، افزود: در انتخاب قوا و مسئولان رأس کشور مسئولیت برعهده مردم است. در واقع می‌توان این ساختار را ساختار مورد تایید و توجه مردم دانست.

نماینده مردم قم در مجلس بیان کرد: مردم در شرایط جدید منطقه متوجه می‌شوند که ساختار  حکومتی کشور ما چه ویژگی‌هایی دارد. ما با شرایط سختی روبرو شده‌ایم که به دلیل وجود ساختار حکومتی مناسب توانسته‌ایم این شرایط را اداره کنیم.

وی به مقایسه انقلاب اسلامی با شیوه حکومتی کشورهای عربی پرداخت و گفت: حاکمان کشورهای عربی نمی‌توانند شرایط جدیدی که در این کشورها ایجاده شده است را درک کنند، اما در کشور ما شاهد رابطه بدون آلایش میان مردم و امام بودیم. در واقع صداقت امام موجب پایداری نظام شد.

رئیس مجلس از تکیه بر اسلام به‌عنوان ویژگی دیگر انقلاب یاد کرد و گفت: راهنمایی روحانیت براساس تفکر اسلام بود به طوری که تحت تاثیر غرب و شرق قرار نگرفت و به همین دلیل بود که امام بارها فرمودند "به حوزه‌های علمیه تکیه کنید". در واقع این سخنان امام راهنمای عمل بود. چون ایشان می‌دانستند که ممکن است برخی انحرافی در این مسیر ایجاد کنند.

لاریجانی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در رابطه با اجرای عدالت در کشور گفت: ما برای اجرای عدالت راه طولانی‌ای در پیش داریم. سخن گفتن در رابطه با عدالت ساده است اما اجرای آن نیاز به فهم و ازخودگذشتگی دارد. ما از بعضی از شئونات فاصله داریم، اما مسیر روشن است، مسیری که روحانیت شیعه آن را معین کرده، راهنمای عمل ما است.

لاریجانی گفت: تفکر امام، تفکری مترقی بود. قدرناشناسی است که برخی حرف‌های سبکی را به این دوره نسبت دهند، افرادی که حرف‌های کم‌مایه و انحرافی را مطرح می‌کنند، نمی‌توانند سستی در تفکر اسلامی ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه آقایان نمی‌توانند در رابطه با معارف اسلامی پابرهنه وارد شوند، گفت: آخوند شدن زحمت دارد آقایان اگر می‌خواهند در رابطه با مسائل اسلامی صحبت کنند، آخوند شوند و بعد سخن بگویند. یکی از آقایان که گاهی حرف‌هایی را در رابطه با معارف اسلامی بیان می‌کند، به مجلس آمده بود، نمایندگان دلیل بیان این حرف‌ها از سوی وی که مورد قبول علما نیست را جویا شدند که این فرد در پاسخ نمایندگان گفت "علما اهل شریعت هستند اما ما حقیقت را می‌گوییم" این سخن از آن دست شعارهای بی‌حساب و کتاب هستند مگر می‌توان شریعت را جدا از حقیقت قرار داد.

لاریجانی تاکید کرد: امام شرایط جایگاه اسلام را تحت تاثیر قرار داد خیلی ناسپاسی است که با حرف‌های سطحی امام را پایین بیاوریم.

وی با اشاره به مخالفت غربی‌ها با ولایت فقیه گفت: غربی‌ها تلاش می‌کنند تا وانمود کنند انقلاب‌های منطقه ارتباطی با اسلام ندارند آنها حق دارند چون غربی‌ها از ولایت فقیه بسیار رنج کشیده‌اند و صدمه دیده‌اند.

رئیس مجلس به جایگاه ویژه انقلاب و ایران اشاره کرد و گفت: جایگاه خاص ایران با تکیه بر اسلام، استقلال و پیشرفت در زمینه‌های مختلف حاصل شده است. پیشرفت هسته‌ای یکی از مهمترین فعالیت‌های ایران است. در واقع دانش هسته‌ای، دانش سطحی نیست اگر فناوری هسته‌ای شبیه دانش‌های متعارف بود تا این حد کشورهای غربی با ایران ستیز نمی‌کردند.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: ایران در زمینه‌های مختلفی پیشرفت کرده است و این پیشرفت‌ها را بیان می‌کند در واقع ایران مانند سایر کشورهای غربی دروغگو نیست و آنچه را که در زمینه‌های مختلف به‌دست آورده است، بیان می‌کند تا کسی جرأت توهین به ایران را نداشته باشد. در واقع اگر کسی بخواهد به ایران حمله کند، باید بداند که موشک‌های ایران در برابر آن قرار دارد.

وی افزود: مشکل غرب با ایران در رابطه با مسائل هسته‌ای نیست. مسئله آنها این است که ایران انقلابی را به بلوغ رسانید که توانست در منطقه تاثیر بگذارد و بیداری اسلامی را ایجاد کند و مردم منطقه متوجه شدند که در مسئله هسته‌ای هر اندازه کشورهای غربی ایران را تهدید کردند، نتوانستند مانع پیشرفت ایران در این حوزه شوند.

لاریجانی با اشاره به نگاه  کشورهای منطقه به نحوه عمل مردم و مسئولان در داخل کشور گفت: دولت، مجلس، مردم و رهبری با تمام وجود در کنار انقلاب‌های منطقه قرار دارند، روندی که برخی در داخل نسبت به آن خرده گرفته‌اند و این سوال را می‌پرسند که چرا مسئولان کشور باید از انقلاب‌های منطقه حمایت کنند؟ در این میان باید گفت که فکر امام حمایت از مردم مظلوم بود.

وی در ادامه به انفعال اوباما در صحبت‌های اخیرش اشاره کرد و گفت: اوباما نسبت به ایران درشتی کرده است اما نگرانی در صحبت‌های او موج می‌زند و هراس از انقلاب‌ها در گفته‌های او نمایان است، رئیس جمهور آمریکا در رابطه با فلسطین نیز حرف‌هایی را زده است و تصور کرده در این شرایط می‌تواند منافع رژیم صهیونیستی را تامین کند. اینکه اوباما بر ایجاد دولت یهودی اصرار می‌کند بدین معنی نیست که فلسطین و مردم مسلمان آن را قبول کنند و در مقابل آن ایستادگی نکنند.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان دنبال حاشیه نروند گفت: مسئولان از بیان حرف‌هایی که مانع تمرکز و اهداف اصلی می‌شود خودداری کنند. در شرایطی که از نظر تفکر اسلامی پیش‌رو هستیم دشمن به دنبال این است که مانع‌تراشی ایجاد کند. نباید از درون دچار مشکل اقتصادی شویم. راه‌حل مقابله با این مشکل نیز این است که همه در مسیر رونق اقتصادی کشور همراه باشند و از مسائل حاشیه‌ای پرهیز کنند.

لاریجانی با بیان اینکه رهبری با چشم بینا موضوعات مختلف را رصد می‌کنند، گفت: ملت نباید نگران باشند و تصور نکنند که حرف‌های سست می‌تواند راه را عوض کند. این انقلاب، انقلاب خمینی است.

رئیس مجلس تصریح کرد: نباید اضطراب در کشور وجود داشته باشد و کسی بی‌جهت شرایط را مشوش کند و مردم بدانند که سکان‌داری مانند مقام معظم رهبری در کشور برای اداره امور وجود دارد.

لاریجانی با بیان این نکته که مسئولان برای تئوری‌پردازی نباید جایگاهی را بگیرند، گفت: تئوری‌پردازی مربوط به حوزه‌ها است و مسئولان انتخاب می‌شوند تا کار کنند و نباید به مسائل حاشیه‌ای بپردازند.

لاریجانی در پایان با بیان این موضوع که مردم مازندران نمایندگان شایسته‌ای را در مجلس شورای اسلامی دارند گفت: همانگونه که رهبری تاکید کرده‌اند مسئولان باید تمرکز بر آبادانی اقتصاد داشته باشند. در مجلس و دولت نیز روحیه خدمت وجود دارد و تنها ممکن است اختلاف‌نظرهایی در مسیر چگونگی بهبود کشور وجود داشته باشد.
نظرات بینندگان