arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۱ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۰

جنها چه روشى را براى تبلیغ اسلام در پیش گرفتند؟

آنچه از آیات 29ـ32 سوره «احقاف» استفاده مى شود این است كه، آنها موجوداتى عاقل و صاحب شعورند، و مكلف به تكلیف هاى الهى، و داراى دو گروه مؤمن و كافر، و آگاهى كافى از دعوت هاى الهى دارند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آیت الله مكارم شیرازی در پاسخ به سوال « جنها چه روشى را براى تبلیغ اسلام در میان قوم خویش در پیش گرفتند؟ » ،چنین پاسخ داد :


آنچه از آیات 29ـ32 سوره «احقاف» استفاده مى شود این است كه، آنها موجوداتى عاقل و صاحب شعورند، و مكلف به تكلیف هاى الهى، و داراى دو گروه مؤمن و كافر، و آگاهى كافى از دعوت هاى الهى دارند.

مسأله جالب در آیات مورد بحث، روشى است كه آنها براى تبلیغ اسلام در میان قوم خود در پیش گرفتند.

آنها، پس از حضور در محضر پیامبر(صلى الله علیه وآله) و شنیدن آیات قرآن، و پى بردن به محتواى آن، به سرعت به سراغ طائفه خود رفتند و به تبلیغ آنها پرداختند: 

نخست از حقانیت قرآن سخن گفتند، و با سه دلیل این مطلب را اثبات كردند، پس از آن به تشویق آنها پرداخته، نجات و رهائى از چنگال عذاب آخرت را در سایه ایمان به این كتاب آسمانى، به آنها بشارت دادند، كه هم تأكیدى بود بر مسأله «معاد»، و هم توجهى به ارزش هاى اصیل آخرت در برابر ارزش هاى ناپایدار دنیا.

در سومین مرحله، خطرات ترك ایمان را به آنها گوشزد كردند، و هشدارى توأم با استدلال و دلسوزى به آنها دادند، و سرانجام و عاقبت انحراف از این مسیر را كه «ضلال مبین» و گمراهى آشكار است گوشزد كردند. این شیوه تبلیغ، شیوه اى است مؤثر براى هر كس و هر گروه.(تفسیر نمونه، جلد 21، صفحه 388).

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله مكارم شیرازی
نظرات بینندگان