arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۶۶۸۲
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۱ - ۰۱ تير ۱۳۹۵

انتقادات نیش‌دار اوباما، بایدن و کارتر از ترامپ

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس جمهوری آمریکا، معاونش و وزیر دفاع این کشور روز دوشنبه سیاست‌های نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری را مورد انتقاد قرار داده و گفتند: این اظهارات اهانتی به تمامی مسلمانان جهان و همچنین هم‌پیمانان آمریکا و همسایگانش خواهد بود.
 
به گزارش انتخاب، به نقل از خبرگزاری آنادولو، سیاست‌های پیشنهادی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا چون ساخت دیواری در آمریکا و مکزیک، شکنجه مظنونان تروریستی و خانواده‌هایشان و همچنین ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا در کنفرانس سالانه اندیشکده "مرکز امنیت جدید آمریکایی" در واشنگتن مورد اشاره جو بایدن، معاون رئیس جمهور این کشور قرار گرفت.
 
بایدن در این اظهارات گفت: درخواست ترامپ درباره ممنوعیت ورود مسلمانان و هدف قراردادن آمریکایی‌های مسلمان منعکس کننده سیاست ترس و عدم سازش است.
 
معاون رئیس جمهور آمریکا از سیاست خارجه پیشنهادی کاندیدای جمهوری خواهان در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور انتقاد و آن را نشان دهنده "عدم امنیت یک گردن کلفت" توصیف کرد.
 
او افزود: 1.4 میلیارد مسلمان در جهان وجود دارد برخی عبارت‌هایی که می‌شنوم اعتبار مسلمانان را زیر سوال برده و همه آها را تندرو قلمداد می‌کند.
 
بایدن در این اظهارات بدون نام بردن از ترامپ گفت: اگر ما دیواری بسازیم و به نزدیک‌ترین همسایه‌مان بی‌احترامی کنیم به سرعت شاهد از بین رفتن شرایط فعلی خواهیم بود که با بازگشت خوانش ضد آمریکایی و شکل گیری یک شکاف ویرانگر در سراسر نیم کره غربی جایگزین می‌شود.
 
وی تاکید کرد، رهبری آمریکا در جهان براساس توانایی این کشور در زندگی کردن براساس آرمان‌ها و ارزش‌هایش است و این یک اشتباه بزرگ و جدی است اگر که آمریکا به شرکای خود توهین کند.
 
بایدن در این باره اظهار کرد: استفاده از تاکتیک‌های دشمن یعنی استفاده از شکنجه‌ برای کشتن خانواده‌های بی‌گناه و بمباران بدون دقت غیرنظامیان نه تنها نقض ارزش‌های ماست بلکه به شدت به امنیت ما آسیب می‌زند.
 
وی ادامه داد: اجرای سیاست وحشت و تعصب مانند ممنوعیت ورود مسلمانان به کشور یا تروریست نامیدن تمامی اعضای یک جامعه مذهبی، شرایط آمریکا به عنوان بزرگترین دموکراسی تاریخ جهان را زیر سوال می‌برد.
 
بایدن در ادامه از سیاست اوباما در قبال سوریه حمایت کرده و آن را مطابق با هدف مورد نظر و در جهت منافع آمریکا خواند.
 
این انتقادات بایدن به همراه انتقادات کارتر و اوباما به طور غیرمنتظره علیه ترامپ مطرح شده است.
 
کارتر نیز در همین کنفرانس گفت: فرماندهی نیروهای آمریکایی با هم‌پیمانانش از مدت‌ها پیش در سراسر جهان همکاری می‌کند و نقش حیاتی دارد.
 
وی افزود: هم‌پیمانان ما در سراسر جهان در کنار ما ایستادند و با ما بارها با آنها در افغانستان، عراق، سوریه و داعش جنگیده و می‌جنگیم.
 
کارتر بدون اشاره به نام ترامپ گفت: ‌او اجازه دادن به ژاپن و کره جنوبی را برای گسترش سلاح‌های هسته‌ای‌شان بررسی خواهد کرد به جای اینکه به آمریکا برای حمایت از آن علیه کره شمالی و چین تکیه کند.
 
اوباما نیز از سیاست‌های تجارتی ترامپ انتقاد کرد. اوباما در کنفرانس وزارت تجارت آمریکا این اظهارات را مطرح کرد.
 
ترامپ پیش از این و پس از حملات سن برناردینوی کالیفرنیا در ماه نوامبر خواهان ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا شد و این موضعش را هفته گذشته پس از حمله اورلاندو فلوریدا تکرار کرد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان