arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۶۷۷۷
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۸ - ۰۱ تير ۱۳۹۵

بان کی مون از بن سلمان آزادی سه نوجوان را مطالبه کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سازمان انگلیسی مدافع حقوق بشر موسوم به «ریپریو» اعلام کرد که بان کی مون دبیر کل سازمان ملل باید از فرصت دیدار با محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان برای مطالبه آزادی سه نوجوان عربستانی استفاده کند.
 
به گزارش انتخاب به نقل از پایگاه اینترنتی سازمان ریپریو، محمد بن سلمان در ادامه سفر خود به آمریکا، فردا (چهارشنبه) با بان کی مون در نیویورک دیدار و گفت و گو می کند.

این دیدار در بحبوحه نگرانی ها در مورد سرنوشت سه نوجوان عربستانی که به مرگ محکوم شده اند، انجام می شود.

این سه نوجوان به اتهام شرکت در اعتراض های مردمی در یک استان شرقی عربستان در سال 2012 این حکم را دریافت کرده اند.

علی النمر، عبدالله الظاهر و داود المرهون سه نوجوانی هستند که به هنگام بازداشت زیر 18 سال سن داشتند و زیر شکنجه اعتراف کردند.

اعتراف های این سه سپس از سوی مقام های سعودی در جلسات غیرعلنی دادگاه برای صدور حکم علیه شان مورد استفاده قرار گرفت.

سه نوجوان سعودی چندی پیش مطلع شدند که با آخرین درخواست فرجام خواهی شان موافقت نشده و ممکن است هر لحظه اعدام شوند.

براساس این گزارش، عربستان در سال جاری تعداد زیادی را اعدام کرده است و در جریان اعدام دسته جمعی ماه ژانویه در این کشور دستکم دو نوجوان کشته شدند.

به موجب قانون بین المللی، اعدام نوجوانان و زندانیان بازداشت شده به اتهام جرایم غیرمرتبط با خشونت، ممنوع است.

بررسی های سازمان ریپریو در سال گذشته نشان داد که از مجموع زندانیانی که در عربستان به مجازات اعدام محکوم شده اند، حدود 72 درصد به دلیل ارتکاب جرایم غیرخشونت بار از جمله شرکت در اعتراض های سیاسی بازداشت شده اند.

مایا فوآ مدیر تیم مجازات مرگ در سازمان ریپریو گفت: مقام های سعودی به طور بی سابقه ای به سرکوب مشغولند و سفر محمد بن سلمان نمی تواند موارد بیش از حد شکنجه، محاکمه های غیرعلنی و گردن زدن را در این کشور پنهان کند.

وی افزود: در میان افرادی که به دلیل شرکت در اعتراض ها محکوم به مرگ هستند، اسامی علی، داود و عبدالله دیده می شود و بسیار حائز اهمیت است که بان کی مون و مقام های دیگر فرصتی حیاتی را برای طرح موضوع مربوط به این سه نفر از دست ندهند.

وی همچنین گفت: دبیر کل سازمان ملل باید در ملاقات فردا این مساله را برای شاهزاده سعودی روشن کند که این موارد وحشتناک از سوءاستفاده در عربستان باید متوقف شود و علی، داود و عبدالله باید آزاد شوند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان