arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۶۸۱۹
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۰۸ - ۰۲ تير ۱۳۹۵

سفیر ایران در سازمان ملل نسبت ظهور داعش در افغانستان هشدار داد

سفیر و معاون نماینده کشورمان در سازمان ملل متحد درباره ظهور داعش در همسایگی کشورمان هشدار داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل با هشدار در مورد ظهور و قدرت گرفتن داعش و سایر شاخه های تروریستی منشعب از آن در افغانستان، عدم مقابله جدی با این تشکیلات را موجب بروز شرایط وخیم تری در این کشور دانست.

به گزارش انتخاب، «غلامحسین دهقانی» سفیر و معاون نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل در نشست روز سه شنبه شورای امنیت این سازمان که به بحث و بررسی پیرامون افغانستان اختصاص داشت، گفت: افغانستان همچنان با چالشهای عمده امنیتی، سیاسی و اقتصادی روبرو است و بر اساس گزارش دبیر کل، افزایش درگیری های مسلحانه در این کشور از سال 2001 تاکنون بی سابقه بوده است.


دهقانی ضمن محکوم کردن هرگونه همکاری با گروه های تروریستی در افغانستان ، نسبت به ظهور و رشد داعش و شاخه های آن مانند داعش استان خراسان، نهضت اسلامی ازبکستان و نهضت اسلامی ترکستان شرقی هشدار داد و افزود که اگر امروز با این گروه ها مقابله ای جدی صورت نگیرد باید در انتظار آینده ای دشوارتر بود .
وی اضافه کرد که امروز دولت وحدت ملی افغانستان در خط مقدم مبارزه با تروریسم و افراطی گری قرار دارد و جامعه بین المللی باید این دولت را در این مبارزه و رویارویی با چالشهای امنیتی، سیاسی و اقتصادی کمک کند.


دهقانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران توسعه همکاری های اقتصادی با افغانستان را به عنوان رهیافتی به صلح و امنیت در افغانستان می بیند و با توجه به ظرفیت های فراوان، همکاری های دو جانبه خود را با افغانستان در زمینه های زیر ساخت ها، طرحهای توسعه ای، مبارزه با مواد مخدر و راه حل های پایدار برای پناهندگان افغانی افزایش می دهد.
معاون نماینده دائم ایران درسازمان ملل گفت: ایران تاکنون افغانستان را در تکمیل بیش از 300 پروژه یاری رسانده و در جهت ظرفیت سازی نیروی انسانی هر ساله صدها فرصت آموزشی در اختیار اتباع افغانی قرار می دهد.


غلامحسین دهقانی بعنوان نمونه به امضاء موافقتنامه های سه جانبه میان افغانستان، ایران و هند در ماه گذشته بمنظور تسهیل تجارت میان سه کشور و منطقه اشاره کرد.
وی با این توضیح که توسعه بندر چابهار بارزترین ثمره این موافقتنامه است، افزود: این پروژه به افغانستان بعنوان کشور محاط در خشکی، اجازه دسترسی به دریای آزاد را می دهد و این مسئله تاثیرات مهمی در اقتصاد افغانستان و منطقه خواهد داشت که تکمیل خطوط آهن خاف به هرات و خط آهن 78 مایلی در استان فراه و پل دوم رودخانه هیرمند و راه اندازی کریدور تجاری میان سه کشور افغانستان، ایران و هند نمونه هایی از اینگونه فعالیتها در جهت تقویت ارتباط افغانستان با بازارهای جهانی بشمار می روند.
دهقانی ادامه داد: همکاری در زمینه مبارزه با مواد مخدر نه تنها به عنوان یک معضل اجتماعی بلکه به عنوان مبارزه با یکی از منابع مالی تروریزم نیز در دستور همکاری های ایران و افغانستان قرار دارد و نیازمند حمایت جامعه بین المللی است.


وی گفت: ایران کاهش روند بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغانی را نگران کننده و نشانه آماده نبودن شرایط داخلی در افغانستان برای پذیرش این پناهندگان می داند و خواستار یک طرح همه جانبه برای ادغام افراد بازگشته درجوامع محلی خود می باشد.
دهقانی با بیان اینکه در عین حال دولت جمهوری اسلامی ایران همچنان به ادامه خدمات خود بویژه در زمینه آموزش، بهداشت و درمان حتی برای کودکان مهاجر غیرقانونی ادامه می دهد و یادآور شد که این خدمات در جریان سفر اخیر کمیسر عالی پناهندگان به عنوان الگوی خدمت رسانی مورد تقدیر قرارگرفت.


دهقانی در پایان بار دیگر بر حمایت کامل جمهوری اسلامی ایران از برقراری امنیت، ثبات و توسعه پایدار اجتماعی و اقتصادی در افغانستان تاکید کرد و گفت که از نظر ایران امنیت در مرز هایش با افغانستان به معنی امنیت خود و امنیت در منطقه است.
وی همچنین از نقش کمیته امداد سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در حمایت از اولویت های تعیین شده توسط دولت این کشور حمایت و بر ضرورت تقویت آن تاکید کرد.

نظرات بینندگان