arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۶۸۶۰
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۱ - ۰۲ تير ۱۳۹۵

گسترش مناطق تحت سلطه ارتش عراق در فلوجه/ درخواست شورای امنیت برای حمایت از غیرنظامیان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 شورای امنیت در واکنش به انتشار اخبار و تصاویری درباره تعرض به برخی غیرنظامیان فراری از فلوجه، دولت عراق را به حمایت از شهروندان در برابر هرگونه اقدامات انتقام جویانه ملزم کرد.
 
از سوی دیگر برخی منابع از کنترل ارتش بر پنج منطقه استراتژیک در فلوجه و درگیری‌های شدید نیروهای عراقی با داعش در شمال و مرکز این شهر خبر دادند.
 
به گزارش انتخاب به نقل از  شبکه خبری العربیه، فرانسوا دلاتر، نماینده فرانسه که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد،‌ با استقبال از پیروزی های ارتش عراق بر داعش در فلوجه، تاکید کرد، دولت عراق باید مانع از ارتکاب هرگونه تهدید یا حرکت انتقام جویانه علیه غیرنظامیان فلوجه از سوی گروه‌های شبه نظامی شود.
 
دلاتر با ابراز نگرانی نسبت به شرایط انسانی در فلوجه، همه طرف‌ها را به پایبندی به تعهداتشان براساس قانون بین المللی حقوق بشر دعوت کرد.
 
کابینه عراق نیز خواهان کمک به تامین کلیه نیازهای آوارگان فلوجه و دیگر مناطق آزاد شده، تلاش برای بازگرداندن وضعیت این مناطق به حالت طبیعی و برقراری امنیت در این شهرها شد به نحوی که امکان بازگشت ساکنان آنجا فراهم شود.
 
کابینه عراق در ادامه بر لزوم حضور مسئولان و پیگیری میدانی شرایط آوارگان و خواسته‌هایشان تاکید و موافقت خود را با راه‌اندازی کمپینی ملی برای حمایت از آوارگان و جبران خسارت آسیب دیدگان در استان الانبار اعلام کرد.
 
آمریکا پیش از این از اختصاص 20 میلیون دلار برای کمک به آوارگان عراقی که جنگ در فلوجه آنها را آواره کرده خبر داده بود.
 
جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که این کمک‌ها تنها بخش کوچکی از یک مجموعه بزرگ هستند و به زودی از طریق کمیساریای عالی امور پناهندگان کمک‌های دیگری جهت برپایی از اردوگاه‌ هایی برای اسکان آوارگان اعلام خواهد شد.
 
تداوم پیشروی های ارتش در مرکز و جنوب فلوجه
 
از سوی دیگر برخی منابع نظامی عراق در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره اظهار داشتند، در درگیری‌ها میان نیروهای عراقی و داعشی‌ها در محله‌های شمالی فلوجه نزدیک به 30 تن از دو طرف کشته شدند.این درحالی است که خبرگزاری "اعماق" وابسته به گروه‌های تروریستی مدعی شد در جریان درگیری‌ها با نیروهای امنیتی عراق در مرکز و شمال فلوجه 34 تن از نیروهای عراقی از جمله یک افسر کشته شدند. در مقابل عبدالوهاب الساعدی، فرمانده عملیات آزادسازی فلوجه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت که نیروهایش منطقه دوم الجغیفی و  مناطق اول و دوم الضباط و نیز محله‌های العسکری و الشرطه را از کنترل داعش خارج کردند.
 
همچنین برخی منابع در پلیس عراق اعلام کردند، در درگیری‌های نیروهای امنیتی عراق با داعشی‌ها در جنوب فلوجه که به آزادی دو منطقه "الاهوار" و "البوکطنه" از توابع منطقه الحصی انجامید، 12 نیروی امنیتی عراق و هفت داعشی کشته شدند.
 
سرهنگ جمال الجمیلی، از نیروهای پلیس استان الانبار تاکید کرد که نیروهای امنیتی این پنج منطقه را که برای داعش بسیار اهمیت داشت و خط مقاومت آنها بود را پاکسازی کرده‌اند.
 
برخی منابع دیگر اعلام کردند که نیروهای عراقی صبح روز سه شنبه با حملات توپخانه‌ای و موشکی محله‌های شمال شرقی فلوجه را بمباران کردند.
 
پنتاگون: فقط یک سوم فلوجه آزاد شده است
 
از سوی دیگر و با گذشت چهار روز از اعلام آزادی کامل فلوجه توسط حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق، سخنگوی وزارت دفاع پنتاگون تاکید کرد که ارتش عراق تنها یک سوم فلوجه را از طریق عملیات زمینی آزاد کرده‌ و در باقی مناطق این شهر درگیری ادامه دارد.
 
وی گفت: ما به حمایتمان از دولت عراق برای پاکسازی کامل فلوجه از داعش ادامه می‌دهیم.
 
پیشتر حیدرالعبادی با اعلام آزادی شهر فلوجه تاکید کرد که فلوجه به آغوش عراق بازگشت.
 
خنثی سازی یک انفجار انتحاری در استان صلاح‌الدین
 
منابع امنیتی در استان صلاح الدین نیز  از کشته شدن پنج تن و زخمی شدن 35 تن دیگر از نیروهای داوطلب مردمی در انفجار یک کامیون در نزدیکی مقر این نیروها در جنوب تکریت خبر دادند.
 
منابع مذکور افزودند: فرد مهاجم که کامیون را می‌راند قصد داشت به پایگاه نظامی تیپ کربلا وابسته به داوطلبان مردمی در جنوب تکریت یورش ببرد و پس از عبور از ایست اصلی پایگاه کامیون را منفجر کند.
 
این منابع احتمال دادند تعداد کشته‌های این انفجار طی ساعات آتی افزاشی یابد.
 
کشف زندان و انبار سلاح داعش در فلوجه
 
مرکز اطلاع رسانی جنگ عراق نیز از کشف یکی از زندان‌های داعش و یک انبار اسلحه و اسنادی حاوی اطلاعات بسیار مهم در محله "الاندلس" شهر فلوجه خبر داد.
 
شبکه خبری المیادین نیز اعلام کرد فرماندهی عملیات صلاح الدین موفق شد روستای محمد الموسی واقع در شمال این استان را به طور کامل آزاد کند.
 
الجبوری: آزادی فلوجه را ه آزادی موصل را گشود
 
همچنین، سلیم جبوری، رئیس پارلمان عراق پس از بازدید از فلوجه در کنفرانس مطبوعاتی که در داخل بیمارستان این شهر برگزار شد ضمن تقدیر از دستاوردهای بزرگی که نیروهای مسلح عراق در این شهر محقق کرده‌اند، گفت: آزادی فلوجه تمامی راه‌ها برای آزادی نینوا و شکست داعش و محو کردن آن از عراق به طور کامل را گشود. ما به این دستاورد تاریخی که دوباره اعتماد به نیروهای مسلح جهت حمایت از کشور و  ایستادگی در برابر دشمنان را داد افتخار می‌کنیم.
 
الجبوری درباره بحران آوارگان این شهر گفت: شرایط آوارگان همچنان موجب نگرانی ماست و با کمک تمامی مسئولان تلاش می‌کنیم شرایط لازم برای بازگشت آنها به خانه‌هایشان را در اسرع وقت فراهم کنیم.
 
وی همچنین همراه با برخی نمایندگان استان الانبار، عبدالوهاب اساعدی، فرمانده عملیات فلوجه و سعد حربیه، فرمانده عملیات غرب بغداد از محله‌های نزال و الصناعی و بیمارستان این شهر بازدید کرد.
 

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان