arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۶۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۵ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۰

الشرق الاوسط : سقوط رژيم معمر قذافي نزديک شده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 الشرق الاوسط در مقاله ای نوشت زمان فروپاشی رژیم معمر قذافی نزدیک شده است .

این روزنامه در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای به قلم وفیق سامرائی نوشت تصمیم ائتلاف غربی برای استفاده از بالگردهای مسلح در حمله به گردانهای امنیتی در لیبی یک تحول بزرگ در طرح ها برای براندازی نظام قذافی است . با اغاز این حملات یک عامل تعیین کننده جدید وارد میدان نزاع شده است که سبب بروز تحولاتی خواهد شد که پیش از این ممکن نبوده است . در قرن گذشته تحلیلگران و کارشناسان نظامی قواعد متعددی درباره جنگ نوین نوشتند و تقریبا به این اجماع رسیدند که نیروهای هوایی تکلیف جنگ را تعیین نمی کنند اما اکنون این معادلات و نظریات سنتی به نفع نظریات دیگری تغییر کرده است . در جنگ سال 1991 عراق حملات هوایی تعیین کننده بود و راه را برای نیروهای زمینی هموار کرد .

در لیبی بیش از یک سوم نیروهای قذافی از طریق حملات هوایی تخریب شدند .ضرباتی که نیروهای شورای انتقالی وارد کرده است تا کنون بسیار اندک بوده است . با ورود بالگردهای هجومی به میدان جنگ نیروهای قذافی از ازادی رفت و امد گسترده در راهها محروم می شوند . در ادامه این مقاله امده است در واقع تلاش اساسی نیروهای قذافی به نوعی منسجم است و شورای انتقالی با وجود پشتیبانی غربی نتوانست سران موثر نظام لیبی را جذب کند و یا عملیات سرکشی بر ضد نظام را سازماندهی کند یا یک اقدام کودتایی را تدارک ببیند .

وزرا و مقاماتی که از نظام بریدند و بیشتر رهبران انقلابی انشعاب کرده ، تاثیر قابل توجهی نداشتند و این نشان میدهد کنترل نیروها در انحصار قذافی و فرزندانش بوده است . همچنین امادگی روحی نیروها برای حمایت از نظام بسیار دقیق و تعیین کننده بود با اینکه قذافی مانند سایر نظامها یک حزب قدرتمند سازماندهی شده را رهبری نمی کند .شورای انتقالی رهبری نظامی موثری را ارائه نکرده است .

رهبران سیاسی نیز نتوانستند توجه جنگجویان اشباع شده از امیتازات و سرشار از افکار و مجهز به سلاح سنتی و جدید را جلب کنند بویژه اینکه این سیاستمداران سالها ی متمادی با نظام کار کردند و بسیار دیر از ان جدا شدند.

در مقایسه با برخی رفتارهای هرج و مرج گونه و اشفته نظام یمن که شجاعانه بوده است بویژه با برگزاری نماز جماعت مقامات عالیرتبه این کشور در مکانی معلوم و در شرایط جنگ داخلی ، بار هم قذافی نشان داد که مهارت خوبی در مخفی شدن دارد و فرماندهانش تا حد فراوانی سالم ماندند. به هر حال عمر رژیم قذافی به دلایل زیر رو به پایان است : - تصمیم ائتلاف غربی برای ادامه جنگ تا براندازی قذافی و نظامش که با تکیه بر قدرت تعیین کننده در ادامه تحریمهای اقتصادی و تشدید حملات نظامی است .

محال است قذافی بتواند ما یحتاج جنگ را تحت تحریمهای شدید و با وجود عملیات انهدام مناطق انباشت مواد غذایی ،تامین کند . -هر اندازه روحیه جنگجویان قذافی بالا باشد حفظ این روحیه با ادامه جنگ دشوار است .

بویژه زمانیکه این باور ایجاد شود که پایان این نظام حتمی است . - بالگردهای مهاجم یک سلاح عادی نیستند در حالیکه ابزارهای دفاع هوایی طرف مقابل از بین رفته باشد .

ورود تعداد مناسب این بالگردها سبب می شود که غرب نیازی به اعزام نیروی زمینی نداشته باشد و به قدرت رصد کردن مستقیم و سریع نقطه به نقطه تکیه کند .

غرب از تجهیزات قوی برای هدف گیری و نشانه گیری برخوردار است . یکی از علل ادامه مشکل لیبی این است که مخالفان به هواپپماها در اسمان ، بیش از توان خود ایمان دارند .با این وجود بسیاری از انها زبان تسامح را به خوبی نمی دانند.

نظرات بینندگان