arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۷۰۳۶
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۰ - ۰۳ تير ۱۳۹۵

هشدار رهبران اتحادیه اروپا درباره همه‌پرسی عضویت بریتانیا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رهبران اروپایی درباره تبعات همه‌پرسی بریتانیا هشدار داده‌اند.
 
در حالی که کمتر از یک روز به همه‌پرسی عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا مانده است، ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، هشدار داده است که پس از این همه‌پرسی بریتانیا دیگر نخواهد توانست درباره شرایط عضویت در اتحادیه اروپا مذاکره کند.
 
به گزارش انتخاب، رئیس کمیسیون اروپا در عین حال گفته است که رأی به خروج به این معنی است که دیگر برای بریتانیا بازگشتی به اتحادیه اروپا وجود ندارد.
 
فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه هم با بیان موضع مشابهی گفته است که تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا "بی‌بازگشت" خواهد بود.
 
رهبران اروپایی ابراز امیدواری کرده‌اند که مردم بریتانیا به ماندن در اتحادیه اروپا رأی بدهند.
 
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، امروز گفت: "همان طور که قبلا گفته‌ام، دوست دارم که بریتانیا در اتحادیه اروپا بماند، اما این تصمیمی است که باید شهروندان بریتانیایی بگیرند."
 
بئاتا شدوو، نخست وزیر لهستان هم گفته است: "بسیار امیدواریم که بریتانیایی‌ها بخواهند در اتحادیه اروپا بمانند" اما اضافه کرد که اگر بریتانیا به خروج رأی بدهد، اتحادیه اروپا ناگزیر است که تغییراتی در شیوه کارش ایجاد کند.
 
یکی از مسائل اصلی هواداران خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا این است که با عضویت در این اتحادیه، بریتانیا پذیرفته است که شهروندان کشورهای عضو اتحادیه بدون محدودیت بتوانند به بریتانیا سفر و در آن زندگی کنند. طرفداران خروج از اتحادیه اروپا می‌گویند که بریتانیا ظرفیت پذیرش این مهاجران اروپایی را ندارد.
 
در طرف مقابل هواداران ماندن در اتحادیه استدلال می‌کنند که بریتانیا با عضویت در اتحادیه اروپا بدون پرداخت تعرفه به بازار اروپایی دسترسی دارد و در صورت خروج احتمالی، تجارت میان بریتانیا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا با برقراری تعرفه گران‌تر خواهد شد.
 
برگزاری همه‌پرسی عضویت اتحادیه اروپا یکی از وعده‌های انتخاباتی دیوید کامرون، نخست وزیر محافظه کار بریتانیا بود.
 
آقای کامرون مذاکراتی برای تغییر شرایط عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا انجام داده و می‌گوید که با شرایط جدید، به نفع کشورش است که در اتحادیه اروپا بماند.

منبع: بي بي سي

نظرات بینندگان