arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۷۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۳ - ۰۳ تير ۱۳۹۵

استاد دانشگاه کالیفرنیا: جنگ فلوجه نشان داد که آمریکا به ایران نیاز دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
استاد تاریخ در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در یادداشتی درباره عراق نوشت: نبرد فلوجه نشان داده که آمریکا در نبرد با داعش به ایران و الحشد الشعبی نیاز دارد.

به گزارش انتخاب، در ادامه خبرها و تحلیل‌ها درباره تسلط ارتش و نیروهای مردمی عراق و حامیان آنها در فلوجه و عقب زدن تروریست‌های داعش، یک استاد دانشگاه در آمریکا یادداشتی درباره نقش ایران در فلوجه نوشته است.
 
استاد عراقی-آمریکایی رشته تاریخ در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در مطلبی که الجزیره آن را منتشر کرده، نوشته است: «جنگ فلوجه نشان می‌دهد که آمریکا به ایران نیاز دارد».
 
«ابراهیم المرعشی» ادامه داد: «در حالی که حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق اخیرا در فلوجه اعلام پیروزی کرده اما همچنان بخش‌هایی از این شهر در دست داعش است. سوای موضوع عملیات نهایی نظامی (برای کنترل کامل شهر)، دو تحول مهم سیاسی ایجاد شده است. اول، آمریکا یک رابطه نه از روی خرسندی با شبه نظامیان شیعه که الحشد الشعبی نام دارند، ایجاد کرده است و این نیروهایی که مورد حمایت ایران هستند، اکنون به بخش مرکزی تلاش‌های واشنگتن برای مقابله با داعش تبدیل شده‌اند».
 
استاد تاریخ در دانشگاه کالیفرنیا تصریح کرد: «دوم، آیت‌الله علی سیستانی با توانمندی و ظرفیت خود به عنوان یک روحانی محترم در سیاست داخلی عراق، جای خود را تقویت کرده و جنگ فلوجه نشان می‌دهد که او چطور از موضع خود برای دیکته کردن استراتژی و تاکتیک‌های نظامی بهره برده است».
 
او ادامه داد: «در ژوئن 2014 و تنها چند روز پس از سقوط موصل، دیوید پترائوس فرمانده سابق نیروهای آمریکا در عراق و معمار استراتژی افزایش نیرو در این کشور، درباره همراهی و نزدیکی آمریکا با شبه نظامیان شیعه عراقی هشدار داد و او به طور صریح گفت که "آمریکا نباید به نیروی هوایی شبه نظامیان شیعه تبدیل شود"».
 
این استاد دانشگاه در آمریکا نوشت: «نیروی هوایی آمریکا به نیروی هوایی شبه نظامیان شیعه تبدیل می‌شد چرا که هیچ نیروی هوایی عراقی وجود نداشت که بشود از آن صحبت کرد. با توجه به اجتناب آمریکا از اعزام پیاده نظام به عراق، واشنگتن باید به شبه نظامیان شیعه متکی می‌شد و شبه نظامیان شیعه هم باید به نیروی هوایی آمریکا متکی می‌شدند. این یک ازدواج آسمانی نبود بلکه یک ازدواج اجباری بود».
 
در ادامه این مطلب آمده است: «واشنگتن میداند که نیروهای الحشد الشعبی برای هرگونه حمله به یک مرکز شهری، نقش مرکزی و حیاتی دارند خواه آنها نقش حمایتی ایفا کنند مانند الرمادی و اکنون فلوجه یا خواه خودشان شهر را بگیرند مانند آنچه در تکریت در آوریل 2015 انجام دادند».
 
او البته پیشرفت‌های نیروهای الحشد الشعبی در نبرد برای بازپسگیری تکریت را تا حد زیادی مرهون حمایت و حملات هوایی آمریکا» خوانده است.
 
استاد تاریخ در دانشگاه کالیفرنیا با تاکید بر تناقض در حرف و عمل مقامات ارتش و همچنین وزارت خارجه آمریکا در قبال کمک‌ها و حمایتهای ادعایی از نیروهای الحشد الشعبی در جنگ با داعش نوشت: «افسران نظامی و جان کری وزیر خارجه بارها از سوالات سناتورهای آمریکایی درباره مدت زمان تعهد آمریکا در جنگ علیه داعش طفره رفته‌اند. ترس قانونگذاران و سیاسیون آن بوده که آمریکا تعهدی بدون محدودیت زمانی داده باشد. با وجود تلاش آموزش ائتلاف به رهبیر آمریکا برای بیش از دو سال گذشته، ارتش عراق هنوز در موقعیتی نیست که مراکز شهری را بدون نقش حمایتی شبه نظامیان، پس بگیرد. شبه نظامیان دارند در این جنگ با سرعت بیشتری عمل می‌کنند که این احتمالا در ذهن ژنرال‌های امریکایی که در کنگره حضور می‌یابند وجود دارد».
 
وی در ادامه با تاکید بر نقش آیت‌الله سیستانی اینطور نوشت: «سیستانی از قبل و با فراخواندن داوطلبان برای حمایت از دفاع از بغداد در ژوئن 2014، نقشی نظامی در عراق ایفا کرد. او در یک بیانیه در ماه می از شبه نظامیان خواست در برابر ساکنان غیرنظامی فلوجه خویشتنداری نشان دهند تا سوءاستفاده‌ها و مسائلی که پس از سقوط تکریت حادث شد، اتفاق نیافتد».
 
او افزود: «سیستانی ژنرال نظامی نیست اما روحانی است که نظم نظامی را در صحنه نبرد دیکته می‌کند...».
 
المرعشی افزود: «در فلوجه، ایران و شبه نظامیان درسشان را درباره نیاز به حمایت هوایی آمریکا برای شکت دادن داعش در مناطق شهری یاد گرفتند. ایران و الحشد الشعبی هرگز این موضوع را علنی تایید نخواهند کرد همانطوری که آمریکا علنا تایید نخواهد کرد که تا حد زیادی به تلاشهای شبه نظامیان [یعنی بسیج مردمی عراق] مدیون است».
منبع: فارس
نظرات بینندگان