arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۷۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۰ - ۰۵ تير ۱۳۹۵
انتخاب خبر می دهد؛

6 درصد هزينه كالا مربوط به واسطه‌گري است

به طور ميانگين حدود 6 درصد هزينه‌هاي مصرفي مصرف كننده در سال قبل ناشي از هزينه‌هاي توزيع و پخش كالا بوده كه از دلايل اين موضوع مي توان به تعدد واسطه‌ها، فسادپذيري برخي از كالاها بويژه كالاهاي كشاورزي، آسيب‌پذيري كالاها ناشي از حمل نامناسب، هزينه‌هاي انبارداري و سردخانه‌ها و هزينه‌هاي اجاره يا هزينه فرصت محل عرضه كالاها اشاره كرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : به طور ميانگين حدود 6 درصد هزينه‌هاي مصرفي مصرف كننده در سال قبل ناشي از هزينه‌هاي توزيع و پخش كالا بوده كه از دلايل اين موضوع مي توان به تعدد واسطه‌ها، فسادپذيري برخي از كالاها بويژه كالاهاي كشاورزي، آسيب‌پذيري كالاها ناشي از حمل نامناسب، هزينه‌هاي انبارداري و سردخانه‌ها و هزينه‌هاي اجاره يا هزينه فرصت محل عرضه كالاها اشاره كرد.

به گزارش خبرنگار انتخاب اقتصادی، شكاف موجود بين شاخص بهاي مصرف كننده و شاخص بهاي توليدكننده در شرايط عادي مي‌تواند بيانگر هزينه‌هاي شبكه توزيع باشد. همچنين آمارها نشان مي‌دهد به طور متوسط شكاف موجود بين شاخص بهاي مصرف كننده و شاخص بهاي توليدكننده در سال 1394 حدود 13 درصد است.

به عبارت ديگر به طور ميانگين حدود 6 درصد هزينه‌هاي مصرفي مصرف كننده در سال قبل ناشي از هزينه‌هاي توزيع و پخش كالا بوده كه از دلايل اين موضوع مي توان به تعدد واسطه‌ها، فسادپذيري برخي از كالاها بويژه كالاهاي كشاورزي، آسيب‌پذيري كالاها ناشي از حمل نامناسب، هزينه‌هاي انبارداري و سردخانه‌ها و هزينه‌هاي اجاره يا هزينه فرصت محل عرضه كالاها اشاره كرد.

به رغم نقش مهم و گسترده بخش بازرگاني و شبكه توزيع در اقتصاد ملي، آمار تفصيلي و دقيقي به صورت رسمي در خصوص سهم و عملكرد آن وجود ندارد. در شبكه توزيع كالا و خدمات برخي از كالاها قبل از اينكه به واحدهاي خرده‌فروشي برسد؛ چندين بار دست به دست گشته و در هر مرحله هر واسطه‌گر با درصدي سود آن را به ديگري منتقل مي‌كند كه بعضا برخي از اين واسطه‌ها داراي نام و نشان مشخص نيز نيستند.

ساختار نيروي انساني شاغل در شبكه توزيع كالا در بخش صنفي با تحولات تجاري و فناوري متناسب نبوده و اغلب آنها را نيروهاي سنتي و تجربي تشكيل مي‌دهد به طوريكه با اتكا بر تجارب خود و بدون بهره‌گيري از پيشرفت‌هاي تكنولوژيكي به فعاليت خود ادامه مي‌دهند. اين شرايط در كنار كوچك بودن مقياس فعاليت واحدهاي عمده‌فروشي و خرده‌فروشي سبب كاهش بهره‌وري اين بنگاه‌ها شده است.

نظرات بینندگان