arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۷۵۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۲ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۰

آیت الله جوادی آملی:جامعه را نمی‌توان با فریب اداره كرد

یكی از مراجع تقلید قم با ذكر این نكته كه نمی‌توان مردم را با فریب نگه داشت گفت: اگر در فضایی بودیم كه جامعه صداقت را نپذیرفت نباید مانند دیگران شویم بلكه باید حقیقت را بیان كنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یكی از مراجع تقلید قم با ذكر این نكته كه نمی‌توان مردم را با فریب نگه داشت گفت: اگر در فضایی بودیم كه جامعه صداقت را نپذیرفت نباید مانند دیگران شویم بلكه باید حقیقت را بیان كنیم.

به گزارش مهر، آیت الله عبدالله جوادی آملی بعد از ظهر دوشنبه در دیدار شورای سردبیری روزنامه فرهنگ آشتی با تشبیه دنیا به بازار گفت: دنیا بازاری است كه سرمایه و كالای آن صداقت یا سفاهت است.

این مرجع تقلید با اشاره به رسالت روزنامه نگاران اظهار داشت: نباید ببینیم مردم چه می‌پسندند باید ببینیم حقیقت چیست آن را بنویسیم.

همرنگ حقیقت شویم

وی با زدن مثال غرق شدن كشتی ادامه داد: اگر در فضایی بودیم كه جامعه صداقت را نپذیرفت نباید همرنگ جماعت شویم، این حرف درستی نیست كه باید همرنگ حقیقت باشیم.

این مفسر قرآن اضافه كرد: اگر در جامعه‌ای صداقت و امنیت خریدار نداشت باید صاحب قلم خودش را نجات بدهد، دروغ همین بس كه انسان هر چه شنید بگوید. وقتی امنیت و اعتماد گرفته شده جامعه دچار تشنج خواهد شد.

وی با بیان اینكه حرف روحانیت این است كه با صداقت حرف بزنید تأكید كرد: عده‌ای كه می‌خواهند به بیراهه بروند روحانیت را در مقابل خود می‌دانند.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینكه دنیا طلبی مذموم است ادامه داد: خیلی‌ها در دنیا زندگی می‌كنند نه روی زمین وگرنه زمین نعمت خداست و بد نیست.

ویژگی هنرمند متعهد

وی با اشاره به نقش هنر متعهد در خدمت به مردم افزود: در صورتی هنر می‌تواند در خدمت مردم باشد كه هنرمند بتواند معقول را به محسوس تبدیل كند در این صورت هنرمند بازیگر نیست و شایسته نیست او را بازیگر بدانیم.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینكه نویسندگان و روزنامه نگاران باید كالای خوب به جامعه عرضه كنند تأكید كرد: باید به فكر عدل باشیم نه اعتدال، اعتدال چیز بدی است اما عدل خوب است و حرف روحانیت هم این است.

عدل خوب اما اعتدال بد است

این مفسر قرآن اظهار داشت: ما موظف هستیم عادلانه زندگی كنیم نه معتدلانه. اعتدال بد است اما عدل بسیار خوب است.

وی با بیان اینكه خداوند فطرت انسان را همانند ظرف خالی قرار نداده است اظهار داشت: فطرت جامعه به گونه‌ای است كه اگر صداقت نبیند بالا می‌آورد.

وی ادامه داد: مردم در طول سالهای انقلاب و بعد در دفاع مقدس با شعار یاحسین كشور را اداره كردند و امروز هم اگر خلافی ببینند نمی‌توانند آن را تحمل كنند.

این مفسر قرآن با بیان اینكه صداقت و ادب، حریت و ... برنامه‌های بین المللی دین اسلام است اظهار داشت: نمی‌توان مردم را با فریب نگه داشت و نباید فریب مردم را هم خورد.

وی با مذموم دانستن بردن آبروی مومنان اظهار داشت: اگر در فضایی بودیم كه جامعه صداقت را نپذیرفت نباید مانند دیگران شویم بلكه باید حقیقت را بیان كنیم.

مرگ از پوست درآمدن است

این مرجع تقلید در ادامه مرگ را برخلاف تصور عمومی از پوست به درآمدن توصیف و اظهارداشت: مرگ آخر خط انسان نیست بلكه آغاز ابدیت اوست و مرگ از پوست به درآمدن است.

وی افزود: انسان مرگ را زیر پا له می‌كند تا به ابدیت برسد و حرفها و رفتارها و گفتارهای ما ابدیت ما را می‌سازند.

وی در پایان بیان صادقانه، متقن و مستجم را از جمله ویژگیهای انسانهای مومن برشمرد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۷
1
1
کاري که داره انجام مي شه!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۸
0
0
ما نشئه وجود را بعد از مرگ همچون تجربه بودن در این دنیا فرض میکنیم و تمام اشکال از همین مسئله برمیخیزد / آنجا حتما دنیای دیگریست که در وهم این مغز مادی دچار اوهام و خیالات دنیایی نیاید
بنده خدا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۸
0
1
حاج آقا ، سلام
در جامعه ای زندگی میکنیم که انواع دروغ ،فریب، ریا ،عجب ، دورویی ، و انواع بیعدالتی ها و... بیداد میکند شما بعنوان متولیان امور چه اقدام شایسته ای در رفع این موارد عدیده به انجام رسانیده اید در این رابطه تبعات نا میمون آن مانند دزدی فقر فحشاء رشوه بیداد میکند و این نه شایسته این نظام است و نه اسلام این مقوله راتایید مینماید فاصله ها بین روحانیت و ما مردم عادی زیاد شده وکم کم بعید میشود ، این انقلاب عظیم اسلامی که باخون دلیر ترین این مردم آبیاری شد را نگذارید بدست نا اهلان زیاده خواه و... بیفتد ای علما باز هم نیازمند شماییم ما را از این ورطه برهانید. و من ا... التوفیق
نظرات بینندگان